DE102011108143A1 - Modular system for producing catheter-based heart valve prostheses and prosthesis for other human flap positions, has sail sheet carrying base element and anchoring elements, which is connected to base element - Google Patents

Modular system for producing catheter-based heart valve prostheses and prosthesis for other human flap positions, has sail sheet carrying base element and anchoring elements, which is connected to base element Download PDF

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DE102011108143A1
DE102011108143A1 DE102011108143A DE102011108143A DE102011108143A1 DE 102011108143 A1 DE102011108143 A1 DE 102011108143A1 DE 102011108143 A DE102011108143 A DE 102011108143A DE 102011108143 A DE102011108143 A DE 102011108143A DE 102011108143 A1 DE102011108143 A1 DE 102011108143A1
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prosthesis
base element
valve
prostheses
anchoring
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Maximilian Kütting
Ulrich Steinseifer
Ute Urban
Jan Roggenkamp
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2409Support rings therefor, e.g. for connecting valves to tissue
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2412Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body with soft flexible valve members, e.g. tissue valves shaped like natural valves
    • A61F2/2418Scaffolds therefor, e.g. support stents
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0028Shapes in the form of latin or greek characters
    • A61F2230/0054V-shaped
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2240/00Manufacturing or designing of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2240/001Designing or manufacturing processes
    • A61F2240/002Designing or making customized prostheses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0058Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for
    • A61F2250/006Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for modular

Abstract

The modular system has a sail sheet carrying base element and an anchoring elements, which is connected to the base element outside of a body and is connected before an implantation to obtain an individual patient-specific percutaneous flap prosthesis. An independent claim is included for percutaneous flap prosthesis.

Description

Es ist Stand der Technik, Herzklappenprothesen derart zu gestalten, dass sie in einem gefalteten Zustand auf einen Katheter geladen werden und mit Hilfe dessen über das Gefäsystem, bzw. über eine Minithoraktomie, an die Position einer erkrankten Herzklappe gebracht werden können um die Funktion dieser wiederherzustellen ( Medtronic CoreValve, Edwards Lifesciences Sapien XT ). Weiterhin ist bekannt, dass aufgrund unterschiedlicher anatomischer Bedingungen verschiedene Größenvarianten solcher Prothesen einzusetzen sind. Bekannte Prothesen setzen zum Erzielen einer Haltekraft unter anderem das Oversizing, sprich Einpressen der Prothese in die Gefäßwand durch Wahl einer geringfügig größeren Prothesenvariante, oder speziell gestaltete Stentgeometrien und Verankerungsmechanismen ein. Derartige Prothesen werden von Herstellen in verschiedenen Größenvarianten hergestellt, die sich bis auf den Außendurchmesser der Prothese jedoch kaum voneinander unterscheiden und in diesen Größenvarianten einheitlich und standardisiert produziert werden [1].It is state of the art to make heart valve prostheses such that they are loaded in a folded state on a catheter and can be brought by means of the vascular system, or via a Minithoraktomie, to the position of a diseased heart valve to restore the function of this ( Medtronic CoreValve, Edwards Lifesciences Sapien XT ). Furthermore, it is known that different size variants of such prostheses are to be used due to different anatomical conditions. Known prostheses use to achieve a holding force, among other things, the oversizing, ie pressing the prosthesis in the vessel wall by choosing a slightly larger prosthesis variant, or specially designed stent geometries and anchoring mechanisms. Such prostheses are manufactured by manufacturing in different size variants, which, however, hardly differ from each other except for the outer diameter of the prosthesis and are produced uniformly and standardized in these size variants [1].

Perkutane Herzklappenprothesen werden seit dem Jahr 2000 [2] zur minimalinvasiven Behandlung von Herzklappenerkrankungen eingesetzt. Heutzutage stellen sie bei sogenannten „Hochrisiko Patienten” (Statistisch hohe periprozedurale Mortalität) eine etablierte und effektive Behandlungsmöglichkeit dar.Percutaneous prosthetic heart valves have been used since the year 2000 for minimally invasive treatment of valvular heart disease. Nowadays, they constitute an established and effective treatment option in so-called "high-risk patients" (statistically high periprocedural mortality).

Verfügbare Perkutanklappenprothese weisen Schwächen im Bereich der Verankerungswirkung, Positionierbarkeit, Auswirkungen auf die Mitralklappenfunktion, Beeinträchtigung des Reizleitungssystems und Dichtigkeit (paravalvuläre Leckage) aufgrund von unzureichender anatomischer Anpassung auf [3], [4], [5].Available percutaneous flap prostheses have weaknesses in anchoring action, positioning ability, effects on mitral valve function, impaired conduction system and tightness (paravalvular leakage) due to inadequate anatomical fit to [3], [4], [5].

Der Aufbau dieser, auch als Perkutanklappen bekannter, Prothesen lässt sich in Segelblätter und Stentrahmen unterteilen. Die Segelblätter sind bei bekannten perkutanen Herzklappenprothesen aus biologischem Material (porcine Herzklappen, Rinderjugularvenen, bovines oder equines Perikardium) gestaltet. Der Stentrahmen perkutaner Herzklappenprothesen ist in der Regel aus NiTiNol oder Edelstahl bzw. einem aushärtendem Polymer in einem Füllkörper gestaltet. Die hier beschriebene Erfindung bezieht sich im Wesentlichen auf die Gestaltung des Stentrahmens.The structure of these prostheses, also known as percutaneous flaps, can be subdivided into leaflets and stent frames. The leaflets are designed in known percutaneous prosthetic heart valves from biological material (porcine heart valves, Rinderjugularvenen, bovine or equine pericardium). The stent frame percutaneous heart valve prostheses is usually made of NiTiNol or stainless steel or a thermosetting polymer in a packing. The invention described herein relates essentially to the design of the stent frame.

Da Klappenerkrankungen und Vitien anatomisch sehr unterschiedlich gestaltet sein können, ist es unmöglich eine einheitliche Prothese für die optimale Therapie jedes Patienten und jeder Erkrankung zu gestalten. Die hier beschriebene Erfindung löst wesentliche Schwächen vorhandener Perkutanklappenprothesen im Bereich der anatomischen Anpassung der Prothese an individuelle Bedürfnisse und den damit auftretenden Problemen der Undichtigkeit, unerwünschten Beeinträchtigung angrenzender funktionaler anatomischer Strukturen (Reizleitungssystem, Mitralklappe, Koronarien, Ventrikel). Durch die bauliche Trennung der Ventilfunktion und Verankerung der Prothese kann diese mit geringem Aufwand an spezifische Bedürfnisse angepasst werden. Es wird somit möglich, Perkutanklappen speziell an die Anatomie von Patienten oder die Geometric vorhandener zu ersetzender Prothesen anzupassen.Since valve diseases and vitals can be anatomically very different, it is impossible to design a uniform prosthesis for the optimal therapy of each patient and each disease. The invention described herein solves essential weaknesses of existing percutaneous flap prostheses in the field of anatomical adaptation of the prosthesis to individual needs and the problems of leakage, undesired impairment of adjacent functional anatomical structures (conduction system, mitral valve, coronary, ventricle). By structurally separating the valve function and anchoring the prosthesis, it can be adapted to specific needs with little effort. It thus becomes possible to adapt percutaneous flaps specifically to the anatomy of patients or the geometry of existing prostheses to be replaced.

Die Vorteile der Erfindung liegen darin, dass individuelle, patientenspezifische Prothesen mit einem überschaubaren Aufwand hergestellt werden können. Diese individuellen Prothesen sind insbesondere im Feld der „valve-in-valve” Implantationen erforderlich, da eine gezielte Anpassung der Verankerung einer Ersatzklappenprothese, wie in Patentanspruch 3 beschrieben, einen optimalen Halt dieser in einer vorhandenen Bioprothese sicherstellen muss.The advantages of the invention are that individual, patient-specific prostheses can be produced with a manageable effort. These individual prostheses are particularly required in the field of "valve-in-valve" implantation, as a targeted adaptation of the anchoring of a replacement prosthetic valve, as described in claim 3, must ensure an optimal hold this in an existing bioprosthesis.

Das Baukastensystem (1) ist eine Erfindung, die auf Beobachtungen und Erkenntnissen basiert, die bei der Entwicklung und Testung von Perkutanklappen, sowie bei der Analyse von Herzklappenkrankheitsbildern gemacht bzw. gewonnen werden konnten. Das Prinzip beinhaltet, dass eine Perkutanklappenprothese aus verschiedenen Bestandteilen zusammengesetzt wird, die eine patientenspezifische und anatomisch angepasste Prothese ergeben. Das System kann für alle 4 Herzklappenpositionen und andere humane Klappenpositionen (z. B. Beinvene etc.) angewandt werden. Die Form und Anzahl der unterschiedlichen Elemente, die an das Basiselement angefügt werden ist unbegrenzt. Es ist weiterhin denkbar, dass für spezielle Anwendung besondere Verankerungselemente konstruiert werden, die dann Teil des Baukastensystems werden. Die Entwicklung der Elemente ist somit ein offener Prozess und das Baukastensystem ist beliebig erweiterbar, Anders als andere Systeme zur modularen Herstellung von Herzklappen (vgl. US 6,217,611 B1 und WO 2010/079427 A1 ) liegt der Fokus dieser Erfindung nicht auf der Montage innerhalb des Körpers zur einfacheren Implantation, sondern auf der Zusammenstellung der Prothese.The modular system ( 1 ) is an invention based on observations and findings that could be made in the development and testing of percutaneous valves, as well as in the analysis of heart valve disease patterns. The principle involves assembling a percutaneous flap prosthesis of various components to yield a patient-specific and anatomically adapted prosthesis. The system can be used for all 4 heart valve positions and other humane valve positions (eg, leg vein, etc.). The shape and number of different elements attached to the base element is unlimited. It is also conceivable that special anchoring elements are designed for special application, which then become part of the modular system. The development of the elements is therefore an open process and the modular system can be extended as desired, unlike other systems for the modular production of heart valves (cf. US 6,217,611 B1 and WO 2010/079427 A1 ), the focus of this invention is not on the assembly within the body for easier implantation, but on the composition of the prosthesis.

Die Zusammenstellung und Montage einer solchen Prothese findet vor der Implantation außerhalb des Körpers statt. Anhand von CT-, MRT- oder Ultraschalldaten eines Patienten wird festgelegt, aus welchen standardisierten Elementen die Perkutanklappenprothese zusammengesetzt werden soll. Die Prothese wird dann aus den entsprechenden Elementen zusammengesetzt. Die Elemente werden miteinander verbunden und ergeben eine individuelle Herzklappenprothese. Die zusammengesetzte Prothese wird dann gecrimpt und auf einen Katheter geladen, so dass sie minimalinvasiv an ihren Bestimmungsort vorgeschoben werden kann, um dort expandiert zu werden.The assembly and assembly of such a prosthesis takes place before implantation outside the body. Based on CT, MRI or ultrasound data of a patient it is determined from which standardized elements the percutaneous flap prosthesis is to be assembled. The prosthesis is then assembled from the corresponding elements. The elements are connected together to form an individual heart valve prosthesis. The compound The prosthesis is then crimped and loaded onto a catheter so that it can be advanced minimally invasively to its destination for expansion.

Den Hauptteil stellt ein segelblatttragendes Basiselement dar, welches die eigentliche Schließfunktion der Perkutanklappe sicherstellt. Dieses Basiselement ist segelblatttragend und erfüllt die hämodynamischen Bedingungen, die an eine Klappenprothese (z. B. Herzklappenprothese) gestellt werden. Das Basiselement ist am oberen und unteren Ende mit Anbindungselementen versehen, welche die Anbindung von Verankerungselementen ermöglichen.The main part is a sail leaf-carrying base element, which ensures the actual closing function of percutaneous flap. This base element is sail-blade-bearing and complies with the hemodynamic conditions imposed on a valve prosthesis (eg, heart valve prosthesis). The base element is provided at the top and bottom with attachment elements, which allow the connection of anchoring elements.

Es wird unterschieden zwischen oberen und unteren Verankerungselementen. Im Fall der Aortenklappe sitzen obere Elemente in Richtung der Aorta und untere in Richtung des Herzen. Am Beispiel einer Aortenklappenprothese wird das untere Verankerungselement in der Regel so gewählt (z. B. Ausführung in „C-Form), dass es eine Verankerung im Bereich des Annulus (Engstelle unterhalb der Kommissuren der Segelblätter vor dem Übergang ins Ventrikel) ermöglicht. Die Verankerung der unteren Elemente beruht häufig auf dem Effekt des Oversizings, bei dem der Durchmesser so gewählt wird, dass er größer als der des Gefäßes ist und das Verankerungselement durch die höhere Radialkraft in diesem Bereich an der Wand fixiert wird. Der Grad des Oversizings ist mit der erzielten Haltewirkung zu korrelieren. Durch lokales Oversizing der Stentstruktur wird sichergestellt, dass die Anatomie des Herzen nicht übermäßig gestört wird (Form der Mitralklappe bleibt erhalten, Kompression des Nervensystems wird vermieden). Obere Verankerungselemente erfüllen neben der Aufgabe der Verankerung auch eine Stützfunktion des Stents.There is a distinction between upper and lower anchoring elements. In the case of the aortic valve, upper elements sit in the direction of the aorta and lower in the direction of the heart. Using the example of an aortic valve prosthesis, the lower anchoring element is usually chosen to be anchored in the area of the annulus (constriction below the commissures of the leaflets before the transition into the ventricle). The anchoring of the lower elements is often based on the effect of oversizing, in which the diameter is chosen to be greater than that of the vessel and the anchoring element is fixed to the wall by the higher radial force in this area. The degree of oversizing is correlated with the holding effect achieved. Local oversizing of the stent structure ensures that the anatomy of the heart is not overly disturbed (mitral valve shape preserved, compression of the nervous system avoided). Upper anchoring elements fulfill not only the task of anchoring but also a supporting function of the stent.

Die Perkutanklappe wird also durch obere und untere Verankerungselemente komplettiert, die unterschiedlichen anatomischen Situationen gerecht werden (Stenosen, Dilatationen, komplexe Anatomie ggf. auch durch angeborene Herzfehler etc.). Diese Elemente werden über Verbindungsstücke am unteren und oberen Ende des Basiselements mit diesem verbunden. Die Verankerungselemente stehen wie auch das Basiselement in unterschiedlichen Größen zur Verfügung, so dass eine Kombination aus diesen der Anatomie des Patienten möglichst nahe kommt.The percutaneous flap is thus completed by upper and lower anchoring elements, which are able to cope with different anatomical situations (stenoses, dilatations, complex anatomy, possibly also due to congenital heart defects, etc.). These elements are connected via connectors at the bottom and top of the base member with this. The anchoring elements are available as well as the base element in different sizes, so that a combination of these comes as close as possible to the anatomy of the patient.

Verankerungselementeanchoring elements

Nachfolgend werden Beispiele solcher Verankerungselemente beschrieben:

  • 1. Ringe: Diese Elemente bestehen aus Ringen, die aus rautenförmigen Gliedern zusammengesetzt sind und sich wie ein Gefäßstent zusammencrimpen lassen (2a, 2b). Die genaue Rautengeometrie und die Anzahl der Rautenelemente die einen Ring bilden kann nach Bedarf angepasst werden. Es ist möglich, dass die oberen und unteren Verankerungselement bzw. unterschiedliche Prothesenanwendungen (wie z. B. Pulmonal- oder Aortenklappe) verschiedene Ringgeometrien und Rautengeometrien benötigen. Die Ringhöhe und Form (konisch, C-Form etc.) und in Folge dessen die Radialkraft und Flexibilität, können so variiert werden, dass sich ein für die jeweilige Anwendung optimiertes Verankerungselement ergibt.
  • 2. Bögen: Es ist ebenfalls möglich, dass eine Verankerungsstruktur Bögen aufweist, welche leicht nach außen gestellt sind und auf der Gefäßwand aufliegen (3a, 3b). In der Regel sind die Bogen so ausgeformt, dass sie jeweils 2 Spitzen der Basisstentstruktur verbinden. Somit ergeben sich 3 Bögen oberhalb, bzw. unterhalb der Basisstentstruktur. Es ist auch möglich, dass weniger als 3 Bögen, bzw. Bögen mit unterschiedlichen Radien/Längen eingesetzt werden, um der Anatomie des Patienten gerecht zu werden. Ein Beispiel für eine solche Anwendung wäre die Berücksichtigung der Lage der Mitralklappe beim unteren Verankerungselement der Verankerung einer perkutanen Aortenklappenprothese. Diese Bogenelemente können auch gleichzeitig oben und unten mit dem Basiselement verbunden werden und radial außerhalb der Prothese liegen. In diesem Fall ergibt sich eine bogenförmige Verankerungsstruktur um das Basiselement herum, bei der auch mehrere Bögen X- oder Y-förmig miteinander verbunden werden können um eine außenliegende Gesamtstruktur zu ergeben.
  • 3. Haken und Dome: Die Verankerungshaken oder Dome können am Beispiel einer Herzklappenprothese im Bereich des Klappenannulus positionert sein und ersetzen hier die Funktion der Naht bei einer chirurgisch eingesetzten Herzklappe. Diese Haken können mit Ösen ausgestattet sein, um eine gezielte Expansion und Positionierung mit Hilfe eines Fadensystems zu ermöglichen (4). Es sind auch Kombinationen aus Haken und Dornen möglich um Haltewirkung in mehrere Richtungen erzeugen zu können. Es ist weiterhin möglich, dass Verankerungselemente mit Haken und/oder Dornen in jeglichen Konfigurationen für den oberen und unteren Bereich gestaltet werden.
  • 4. Seitliche Verankerungselemente: Diese Art Verankerungselement ist sowohl mit den oberen, wie auch den unteren Anbindungsstellen verbunden und bildet eine Art Spange die außerhalb der Prothese liegt. Die Form des Elements wird so gewählt, dass sie bei „valve-in-valve” Operationen genau auf die Geometrie der bereits implantierten Klappenprothese zugeschnitten ist und einen optimalen Halt innerhalb dieser verspricht. So kann der Arzt anhand der bereits implantierten (nun defekten und zu ersetzenden) Klappenprothese ein Verankerungselement auswählen, welches die Perkutanklappe in dieser verankert.
Examples of such anchoring elements are described below:
  • 1. Rings: These elements consist of rings that are composed of diamond-shaped links and can be crimped together like a vascular stent ( 2a . 2 B ). The exact diamond geometry and the number of rhombic elements forming a ring can be adjusted as needed. It is possible that the upper and lower anchoring elements or different prosthesis applications (such as pulmonary or aortic valve) require different ring geometries and diamond geometries. The ring height and shape (conical, C-shape, etc.) and consequently the radial force and flexibility can be varied so that there is an optimized for each application anchoring element.
  • 2. Bends: It is also possible for an anchoring structure to have bends that are slightly outwards and rest on the vessel wall ( 3a . 3b ). Typically, the arcs are shaped so that they each connect two peaks of the base stent structure. Thus, 3 arcs arise above or below the base stent structure. It is also possible that less than 3 bends, or bends with different radii / lengths are used to meet the anatomy of the patient. An example of such an application would be to consider the location of the mitral valve in the lower anchoring element anchoring a percutaneous aortic valve prosthesis. These arch elements can also be connected at the same time top and bottom with the base member and lie radially outside the prosthesis. In this case, an arcuate anchoring structure results around the base element, in which several arcs can also be connected to one another in an X- or Y-shape in order to give an external overall structure.
  • 3. Hook and Dome: The anchoring hooks or domes can be positioned in the area of the valve annulus using the example of a heart valve prosthesis and here replace the function of the suture in a surgically inserted heart valve. These hooks can be equipped with eyelets to enable a targeted expansion and positioning by means of a thread system ( 4 ). There are also combinations of hooks and thorns possible to produce holding effect in several directions. It is also possible that anchoring elements with hooks and / or spikes can be designed in any upper and lower configuration.
  • 4. Lateral anchoring elements: This type anchoring element is connected to both the upper and the lower attachment points and forms a kind of clasp which lies outside the prosthesis. The shape of the element is chosen so that it is precisely tailored to the geometry of the already implanted valve prosthesis in "valve-in-valve" surgery and promises optimal retention within it. So The doctor can select an anchoring element based on the already implanted (now defective and to be replaced) valve prosthesis, which anchors the percutaneous flap in this.

Verbindung der Einzelteile:Connection of the items:

Das Anfügen der Verankerungselemente kann stoff-, form- oder kraftschlüssig gestaltet werden. Möglich sind zum Beispiel Schraubverbindungen, Knotverbindungen, Lötverbindungen, Verkleben, Verschweißen oder Steckverbindungen. Je nach Art der Verbindung müssen die Verbindungsstücke an den Verbindungsstellen der Verankerungselemente und Basisstentstruktur umkonstruiert werden (5). In jedem Fall muss die Verbindungskraft ausreichen und eine sichere, dauerhafte und dauerfeste Verbindung über den gesamten Lebenszyklus der Prothese ermöglichen.The attachment of the anchoring elements can be fabric, form or non-positively designed. Possible, for example, screw, Knotverbindungen, solder joints, gluing, welding or connectors. Depending on the type of connection, the connecting pieces must be redesigned at the connection points of the anchoring elements and base stent structure ( 5 ). In any case, the connection force must be sufficient and allow a secure, durable and durable connection throughout the life cycle of the prosthesis.

Durch das Baukastensystem ist eine Vielzahl unterschiedlicher Bauformen möglich. Durch die Wahl spezieller Verankerungselemente kann die Prothesengeometrie der Anatomie des Patienten angepasst werden. Es können obere und untere Elemente kombiniert werden oder auch nur obere bzw. untere Elemente eingesetzt werden. Entscheidend ist die sich ergebende anatomisch korrekte Passform der Prothese. Die Prothese wird nach Auswertung von CT- oder MRT-Daten des Patienten in Zusammenarbeit mit dem implantierenden Arzt zusammengesetzt.Due to the modular system a variety of different designs is possible. By choosing special anchoring elements, the prosthesis geometry can be adapted to the anatomy of the patient. Upper and lower elements can be combined or only upper or lower elements can be used. The decisive factor is the resulting anatomically correct fit of the prosthesis. The prosthesis is assembled after evaluation of CT or MRI data of the patient in cooperation with the implanting physician.

Eine wichtige Anwendung solcher speziell angefertigten Herzklappenprothesen ist der Einsatz in sogenannten „Valve in a Valve” Implantationen, bei denen die Funktion einer degenerierten und nicht mehr funktionsfähigen Herzklappenprothese durch eine minimalinvasive Herzklappenprothese ersetzt wird. Durch die anpassbare Prothesengeometrie können spezielle Perkutanklappenvarianten für die jeweiligen zuvor eingesetzten Bioprothesen erstellt werden. Diese sind in ihrer Geometrie auf die Klappenrahmen der Bioprothesen abgestimmt.An important application of such custom-made heart valve prostheses is the use in "valve in a valve" implantation, in which the function of a degenerated and no longer functional prosthetic heart valve is replaced by a minimally invasive heart valve prosthesis. Due to the adaptable prosthesis geometry, special percutaneous flap variants for the respective previously used bioprostheses can be created. These are tuned in their geometry to the valve frame of bioprostheses.

Dieses Baukastensystem ermöglicht individuelle Prothesen ohne den Aufwand einer kompletten Einzelfertigung für jeden Patienten, da auf ein bestehendes funktionales Basiselement und eine Reihe an Verankerungselementen zurückgegriffen werden kann. Die Prothese kann der Anatomie des jeweiligen Patienten angepasst werden und einen sicheren Sitz, sowie eine ausreichende Stützung des umliegenden Gefäßes bei Stenotisierung ermöglichen (6).This modular system allows individual prostheses without the expense of a complete customization for each patient, as can be used on an existing functional base element and a series of anchoring elements. The prosthesis can be adapted to the anatomy of the respective patient and provide a secure fit, as well as sufficient support of the surrounding vessel during stenosis ( 6 ).

Bei der Betrachtung der Wirtschaftlichkeit eines solchen Baukastensystems ist zu erwähnen, dass der Entwicklungsaufwand für unterschiedliche Klappensysteme dadurch reduziert werden kann, dass das Klappenelement nur einmalig entwickelt werden muss.When considering the economics of such a modular system is to be mentioned that the development effort for different flap systems can be reduced by the fact that the flap element must be developed only once.

Literatur:Literature:

  • [1] Chiam PT, Ruiz CE. Percutaneous transcatheter aortic valve implantation: Evolution of the technology. Am Heart J. 2009 Feb; 157(2): 229–42 .[1] Chiam PT, Ruiz CE. Percutaneous transcatheter aortic valve implantation: evolution of the technology. At Heart J. 2009 Feb; 157 (2): 229-42 ,
  • [2] Bonhoeffer P, Boudjemline Y, Saliba Z, Merckx J, Aggoun Y, Bonnet D, Acar P, Le Bidois J, Sidi D, Kachaner J. Percutaneous replacement of pulmonary valve in a rightventricle to pulmonary-artery prosthetic conduit with valve dysfunction.” The Lancet. 2000 Oct 21; 356(9239): 1403–5 .[2] Bonhoeffer P, Boudjemline Y, Saliba Z, Merckx J, Aggoun Y, Bonnet D, Acar P, Le Bidois J, Sidi D, Kachan J. Percutaneous replacement of pulmonary valve in a right ventricle to pulmonary artery prosthetic conduit with valve dysfunction. " The Lancet. 2000 Oct 21; 356 (9239): 1403-5 ,
  • [3] Dwyer HA, Matthews PB, Azadani A, Ge L, Guy TS, Tseng EE. Migration forces of transcatheter aortic valves in patients with noncalcific aortic insufficiency. J Thorac Cardiovasc Surg. 2009 Nov; 138(5): 1227–33. Epub 2009 Sep 13 .[3] Dwyer HA, Matthews PB, Azadani A, Ge L, Guy TS, Tseng EE. Migration forces of transcatheter aortic valves in patients with noncalcific aortic insufficiency. J Thorac Cardiovasc Surg. 2009 Nov; 138 (5): 1227-33. Epub 2009 Sep 13 ,
  • [4] Jilaihawi H, Chin D, Vasa-Nicotera M, Jeilan M, Spyt T, Ng GA, Bence J, Logtens E, Kovac J. Predictors for permanent pacemaker requirement after transcatheter aortic valve implantation with the CoreValve bioprosthesis. Am Heart J. 2009 May; 157(5): 860–6 .[4] Jilaihawi H, Chin D, Vasa-Nicotera M, Jeilan M, Spyt T, Ng GA, Bence J, Logtens E, Kovac J. Predictors for permanent pacemaker requirement after transcatheter aortic valve implantation with the CoreValve bioprosthesis. At the Heart J. 2009 May; 157 (5): 860-6 ,
  • [5] Lutter G, Cremer J. Invited commentary. Ann Thorac Surg. 2009 Feb; 87(2): 601–2 .[5] Lutter G, Cremer J. Invited commentary. Ann Thorac Surg. 2009 Feb; 87 (2): 601-2 ,

ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNG QUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION

Diese Liste der vom Anmelder aufgeführten Dokumente wurde automatisiert erzeugt und ist ausschließlich zur besseren Information des Lesers aufgenommen. Die Liste ist nicht Bestandteil der deutschen Patent- bzw. Gebrauchsmusteranmeldung. Das DPMA übernimmt keinerlei Haftung für etwaige Fehler oder Auslassungen.This list of the documents listed by the applicant has been generated automatically and is included solely for the better information of the reader. The list is not part of the German patent or utility model application. The DPMA assumes no liability for any errors or omissions.

Zitierte PatentliteraturCited patent literature

  • US 6217611 B1 [0007] US 6217611 B1 [0007]
  • WO 2010/079427 A1 [0007] WO 2010/079427 A1 [0007]

Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature

  • Medtronic CoreValve, Edwards Lifesciences Sapien XT [0001] Medtronic CoreValve, Edwards Lifesciences Sapien XT [0001]

Claims (3)

Baukastensystem zur Herstellung minimalinvasiv applizierbarer, katheterbasierter Herzklappenprothesen und Prothesen für andere humane Klappenpositionen, bestehend aus einem segelblatttragenden Basiselement und Peripherie (Verankerungselementen) welche mit dem Basiselement außerhalb des Körpers und vor der Implantation verbunden werden kann, um eine individuelle patientenspezifische Perkutanklappenprothese zu erhalten.Modular system for producing minimally invasive, catheter-based prosthetic heart valves and prostheses for other humane valve positions, consisting of a sail-blade-carrying base member and periphery (anchoring elements) which can be connected to the base member outside the body and prior to implantation to obtain an individual patient-specific percutaneous flap prosthesis. Perkutanklappenprothesen welche nach Anspruch 1 gefertigt werden und anhand von Patientendaten derart zusammengesetzt werden, dass sie der patientenspezifischen anatomischen Morphologie des Einsatzortes (Herzklappe, Vene etc.) gerecht werden.Percutaneous flap prostheses which are manufactured according to claim 1 and are assembled on the basis of patient data in such a way that they do justice to the patient-specific anatomical morphology of the place of use (heart valve, vein, etc.). Perkutanklappenprothesen welche nach Anspruch 1 gefertigt werden, deren Peripherie derart gestaltet ist, dass eine optimale Verankerung in einer bereits vorhandenen Herzklappenprothese („valve-in-valve”-Implantation) möglich wird.Percutaneous flap prostheses which are manufactured according to claim 1, whose periphery is designed such that an optimal anchoring in an existing heart valve prosthesis ("valve-in-valve" implantation) becomes possible.
DE102011108143A 2011-07-21 2011-07-21 Modular system for producing catheter-based heart valve prostheses and prosthesis for other human flap positions, has sail sheet carrying base element and anchoring elements, which is connected to base element Withdrawn DE102011108143A1 (en)

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US6217611B1 (en) 1999-05-26 2001-04-17 Sulzer Carbomedics Inc. Modular heart valve prothesis
US20040254636A1 (en) * 2003-05-28 2004-12-16 Flagle Jacob A. Prosthetic valve with vessel engaging member
US20060052867A1 (en) * 2004-09-07 2006-03-09 Medtronic, Inc Replacement prosthetic heart valve, system and method of implant
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BONHOEFFER, P. [et al.]: Percutaneous replacement of pulmonary valve in a right-ventricle to pulmonary-artery prosthetic conduit with valve dysfunction. In: Lancet, Vol. 356, 2000, No. 9239, S. 1403-1405. - ISSN 0140-6736 *
Chiam PT, Ruiz CE. Percutaneous transcatheter aortic valve implantation: Evolution of the technology. Am Heart J. 2009 Feb; 157(2): 229-42
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Medtronic CoreValve, Edwards Lifesciences Sapien XT

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US11259918B2 (en) 2016-10-03 2022-03-01 Carena Healthcare Ltd Frame for an implantable medical device and a method of manufacturing a frame for an implantable medical device

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