DE60117984T2 - Zusammensetzung und verfahren zur reparatur und regenerierung von knorpel und anderen geweben - Google Patents

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Description

  • Hintergrund der Erfindung
  • (a) Gebiet der Erfindung
  • Die Erfindung bezieht sich auf eine Zusammensetzung zur Verbesserung der Reparatur und zur Regeneration von Knorpelgeweben und anderen Geweben einschließlich unter anderen Meniskus, Bändern, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgeweben, Abszessen, resezierten Tumoren und Geschwüren und ihre Verwendung bei der Herstellung eines Medikaments für die Gewebereparatur.
  • (b) Beschreibung der Erfindung
  • 1) Das Problem der Knorpelreparatur:
  • Knorpel: Struktur, Funktion, Entwicklung, Pathologie
  • Gelenkknorpel bedeckt die Enden von Knochen in echten Gelenken, um die Bewegungskräfte auf darunterliegende Knochenstrukturen zu verteilen und gleichzeitig für fast reibungslose Gelenkflächen zu sorgen. Diese Eigenschaften werden von der extrazellulären Matrix verliehen, die aus Collagen Typ II und anderen Collagen-Nebenkomponenten besteht und einen hohen Gehalt an dem Proteoglycan Aggrecan hat. Im Allgemeinen kann das fibrilläre Collagennetzwerk Zug- und Scherkräften widerstehen, während das hochgeladene Aggrecan Druck und der Strömung der interstitiellen Flüssigkeit widerstehen kann. Die Eigenschaften der geringen Reibung sind das Ergebnis einer speziellen molekularen Zusammensetzung der Gelenkfläche und der Synovialflüssigkeit sowie der Ausschwitzung von interstitieller Flüssigkeit während der Belastung der Gelenkfläche (Ateshian, 1997; Higaki et al., 1997; Schwartz und Hills, 1998).
  • Gelenkknorpel entsteht während der Entwicklung von langen Knochen nach der Kondensation von prächondrocytischen Mesenchymzellen und der Induktion eines Phänotypwechsels von vorwiegend Collagen Typ I zu Collagen Typ II und Aggrecan (Hall, 1983; Pechak et al., 1986). Knochen wird aus Knorpel gebildet, wenn Chondrocyten hypertrophieren und zur Expression von Collagen Typ X übergehen, was von einer Blutgefäßinvasion, Matrixverkalkung, dem Auftreten von Osteoblasten und Knochenmatrixproduktion begleitet ist. Beim Erwachsenen bleibt eine dünne Schicht Gelenkknorpel an den Enden von Knochen und wird von Chondrocyten durch die Synthese, den Zusammenbau und den Umsatz von extrazellulärer Matrix aufrechterhalten (Kuettner, 1992). Eine Gelenkknorpelkrankheit tritt auf, wenn Brüche aufgrund von physischem Trauma auftreten oder wenn eine allmählichere Erosion, wie sie für viele Formen der Arthritis charakteristisch ist, den subchondralen Knochen freilegt und dadurch symptomatische Gelenkschmerzen erzeugt (McCarthy und Koopman, 1993). Außer Gelenkknorpel bleiben beim Erwachsenen an mehreren Körperstellen Knorpelgewebe zurück, wie Ohren und Nase, Bereiche, die häufig rekonstitutiven Operationen unterzogen werden.
  • 2) Knorpelreparatur: die natürliche Reaktion
  • Gelenkknorpel reagiert beim Erwachsenen nur eingeschränkt auf Verletzungen, hauptsächlich aufgrund fehlender Vaskularisierung und der Anwesenheit einer dichten proteoglycanreichen extrazellulären Matrix (Newman, 1998; Buckwalter und Mankin, 1997; Minas und Nehrer, 1997). Erstere hemmt das Auftreten von Entzündungszellen und pluripotenten Reparaturzellen, während letztere vorhandene Chondrocyten in einer Matrix einschließt, was einer Wanderung nicht förderlich ist. Läsionen, die in den subchondralen Knochen eindringen, erzeugen jedoch einen Kanal zum hochvaskulären Knochen, was die Bildung eines Fibringerinnsels ermöglicht, das Zellen, die aus Knochen und Knochenmark stammen, in der Läsion einschließt, was zu einem Granulationsgewebe führt. Die tieferen Teile des Granulationsgewebes rekonstituieren die subchondrale Knochenplatte, während sich der obere Teil in ein faserknorpelartigen Reparaturgewebe umwandelt. Dieses Gewebe kann zeitweilig das histologische Erscheinungsbild von Hyalinknorpel haben, wenn auch nicht dessen mechanische Eigenschaften (Wei et al., 1997), und ist daher nicht in der Lage, der lokalen mechanischen Umgebung zu widerstehen, was zum Auftreten von Degeneration vor dem Ende des ersten Jahres nach der Verletzung führt. Die natürliche Reaktion auf eine Reparatur im Gelenkknorpel von Erwachsenen besteht also darin, dass Läsionen in partieller Dicke keine Reparaturreaktion haben (außer Fließen von Knorpel und lokalisierter Chondrocytenklonierung), während Läsionen in voller Dicke mit Durchdringung bis zum Knochen eine beschränkte und unpassende Reaktion zeigen. Das Alter ist jedoch ein wichtiger Faktor, da Läsionen in voller Dicke beim unreifen Gelenkknorpel besser heilen als beim Erwachsenen (DePalma et al., 1966; Wei et al., 1997) und oberflächliche Einrisse im fetalen Gelenkknorpel in einem Monat vollständig heilen, ohne dass Gefäße oder aus dem Knochen stammende Zellen beteiligt sind (Namba et al., 1998).
  • 3) Derzeitige Ansätze für eine unterstützte Knorpelreparatur
  • Derzeitige klinische Behandlungen von symptomatischen Knorpeldefekten beinhalten Techniken, die abzielen auf: 1) Entfernung von Oberflächenunregelmäßigkeiten durch Rasieren und Glätten; 2) Penetration des subchondralen Knochens durch Bohren, Frakturierung oder Abrasion, um die oben beschriebene natürliche Reparaturreaktion zu verstärken (d.h. die Familie der Knochenmark-Stimulationstechniken); 3) Gelenkneuausrichtung oder Osteotomie zur Verwendung des verbleibenden Knorpels für das Gelenk; 4) pharmakologische Modulation; 5) Gewebetransplantation; und 6) Zelltransplantation (Newman, 1998; Buckwalter und Mankin, 1997). Von den meisten dieser Verfahren wurde gezeigt, dass sie einen kurzzeitigen Nutzen bezüglich einer Reduktion der Symptome haben (Monate bis wenige Jahre), doch ist keines in der Lage, durchweg nach den ersten paar Jahren eine erfolgreiche Reparatur von Gelenkläsionen aufzuweisen. Die Knochenmark-Stimulationstechniken des Rasierens, Glättens, Bohrens, der Frakturierung und Abrasionsarthroplastie erlauben eine zeitweilige Linderung der Symptome, erzeugen jedoch ein subfunktionelles faserknorpelartiges Gewebe, das schließlich abgebaut wird. Die pharmakologische Modulation, bei der Defektstellen Wachstumsfaktoren zugeführt werden, kann die natürliche Reparatur verstärken, aber bisher noch unzureichend (Hunziker und Rosenberg, 1996; Sellers et al., 1997). Osteochondrale Allograft- und Autograft-Gewebetransplantate, die lebensfähige Chondrocyten enthalten, können eine erfolgreichere Reparatur bewirken, leiden jedoch unter schweren Einschränkungen bezüglich des Spenders (Mahomed et al., 1992; Outerbridge et al., 1995).
  • 4) Knochenmarkstimulation
  • Die Familie der Knochenmark-Stimulationstechniken umfasst das Glätten, Rasieren, Bohren, Mikrofrakturierung und Abrasionsarthroplastie. Sie werden zur Zeit extensiv in der orthopädischen klinischen Praxis für die Behandlung von fokalen Läsionen von Gelenkknorpel verwendet, die die volle Dicke umfassen, d.h. den subchondralen Knochen erreichen, und von begrenzter Größe sind, typischerweise einer Fläche von weniger als 3 cm2. Die Verwendung dieser Verfahren wurde von Pridie und anderen eingeleitet (Pridie, 1959; Insall, 1967; DePalma et al., 1966), die argumentierten, dass im Bereich einer Gelenkknorpelläsion ein Blutgerinnsel entstehen könnte, indem man die Grenzfläche zwischen Knorpel und Knochen verletzt und dadurch eine Blutung aus dem Knochen in den Knorpeldefekt, der gefäßlos ist, induziert. Dieses Hämatom könnte dann die klassische Kaskade von Wundheilungsereignissen einleiten, die bei Wunden von vaskularisierten Geweben zu einer erfolgreichen Heilung oder wenigstens Narbenbildung führt (Clark, 1996). Variationen der Pridie-Bohrtechnik wurden später vorgeschlagen, einschließlich der Abrasionsarthroplastie (Childers und Ellwood, 1979; Johnson, 1991) und der Mikrofrakturierung (Rodrigo et al., 1993; Steadman et al., 1997). Bei der Abrasionsarthroplastie werden motorisierte Instrumente verwendet, um abnormal dichten subchondralen Knochen wegzuschleifen und dadurch eine Blutversorgung im weicheren tieferen Knochen zu erreichen. Bei der Mikrofrakturierungstechnik wird eine Hacke oder Ahle verwendet, um die subchondrale Knochenplatte tief genug zu durchbohren (typischer weise 3–4 mm) und dadurch wiederum eine Gefäßversorgung zu erreichen und ein Blutgerinnsel innerhalb der Knorpelläsion zu schaffen. Ärzte, die die Mikrofrakturierungstechnik praktizieren, behaupten, eine höhere Erfolgsrate als beim Bohren zu beobachten, und zwar aufgrund des Fehlens von hitzeinduzierter Nekrose und einer geringeren biomechanischen Destabilisierung der subchondralen Knochenplatte mit zahlreichen kleineren Bruchlöchern anstelle von großen Lücken in der Platte, die durch Bohren entstehen (Steadman et al., 1998). Noch eine andere verwandte Technik zur Behandlung von fokalen Läsionen von Gelenkknorpel ist die Mosaikplastik oder osteochondrale Autograft-Transplantation (OATS), bei der Knorpel/Knochen-Zylinder von einem peripheren "nicht gebrauchten" Bereich eines Gelenks auf den stark belasteten Bereich, der die Knorpelläsion enthält, übertragen werden (Hangody et al., 1997).
  • Es gibt unter den Orthopäden keinen universellen Konsens darüber, welche Art von Gelenkknorpelläsion welche Art der Behandlung erhalten sollte. Außerdem fehlen rigorose wissenschaftliche Studien, die die Wirksamkeit dieser Behandlungen bei bestimmten Indikationen nachweisen. Die Wahl der Behandlung von Knorpelläsionen hängt also großenteils von der Ausbildung, den Neigungen und der persönlichen Erfahrung des behandelnden Arztes ab. Die Gründe für diesen fehlenden Konsens sind mannigfaltig, umfassen jedoch die Variabilität im Typ der behandelten Läsion und den variablen oder sogar unkontrollierbaren Erfolg bei der Bildung eines Blutgerinnsels "guter Qualität". Einige der Probleme, die mit der Bildung eines Blutgerinnsels guter Qualität mit diesen Verfahren verbunden sind, sind 1) die unkontrollierbare Natur der Blutung, die aus dem Knochen kommt und die die Knorpelläsion niemals ganz ausfüllt; 2) die durch Blutplättchen vermittelte Gerinnselkontraktion, die innerhalb von Minuten nach der Gerinnselbildung auftritt, reduziert die Größe des Gerinnsels und könnte ihn vom umgebenden Knorpel ablösen (Cohen et al., 1975); 3) die Verdünnung des Knochenbluts mit Synovialflüssigkeit oder zirkulierender Arthroskopieflüssigkeit; und 4) die fibrinolytische oder gerinnselauflösende Wirkung der Synovialflüssigkeit (Mankin, 1974). Einige dieser Probleme waren die Motivation hinter einigen Studien, bei denen ein Blutgerinnsel ex vivo gebildet und dann zurechtgeschnitten und in einen Meniskusdefekt (Arnoczky et al., 1988) oder einen osteo chondralen Defekt (Palette et al., 1992) gepackt wird. Dann erfolgte etwas ähnliches wie bei der klassischen Wundheilungskaskade, was die Heilung des Defekts unterstützt. Dieser Ansatz sorgte eindeutig für eine stärkere Ausfüllung des Defekts mit Reparaturgewebe, doch die Qualität des Reparaturgewebes war im Allgemeinen nicht annehmbar, da es vorwiegend faserig und mechanisch unzureichend war. Einige wahrscheinliche Gründe für ein weniger als befriedigendes Reparaturgewebe mit diesem Ansatz sind: 1) fortgesetzte blutplättchenvermittelte Gerinnselkontraktion; 2) fehlende Lebensfähigkeit einiger Blutkomponenten aufgrund einer extensiven ex-vivo-Manipulation; und 3) die Verfestigung des Gerinnsels ex vivo, was eine gute Anhaftung an alle Gewebeoberflächen, die den Knorpeldefekt umgeben, verhindert und die Ausfüllung des Defekts beschränkt. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass derzeitige klinische Verfahren, die von Orthopäden zur Behandlung fokaler Läsionen von Gelenkknorpel praktiziert werden, meistens von der Bildung eines Blutgerinnsels innerhalb der Läsion abhängen. Die Fähigkeit zur Bildung eines Blutgerinnsels guter Qualität, das die Läsion ausfüllt und alle für die Wundheilung geeigneten Elemente (Blutplättchen, Monocyten, Fibrinnetzwerk usw.) in einem lebensfähigen Zustand enthält, liefert jedoch nicht reproduzierbare und häufig unbefriedigende Ergebnisse. Eine der Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung verbessert diese Situation, indem sie eine Zusammensetzung und ein Verfahren bereitstellt, um diese im Blut vorkommenden Wundheilungselemente in einer vollvolumigen nichtkontrahierenden Matrix an eine Gelenkknorpelläsion abzugeben.
  • 5) Biomaterialien und Wachstumsfaktoren
  • Mehrere experimentelle Techniken wurden vorgeschlagen, um Knorpelläsionen mit Hilfe von Biomaterialien und Wachstumsfaktoren, manchmal jeweils allein, aber häufig auch in Kombination, zu reparieren. Die Analogie zu der oben beschriebenen Familie der Knochenmark-Stimulationstechniken ist klar. Das Fibringerüst des Blutgerinnsels könnte durch ein vorgefertigtes Biomaterialgerüst ersetzt werden, und die natürlichen mitogenen und chemotaktischen Faktoren im Blutgerinnsel könnten durch anwendergesteuerte Mengen und Spezies von löslichen Elementen, wie rekombinanten Wachstumsfaktoren, ersetzt werden. Beispiele für diesen Ansatz sind die Verwendung von Fibrinkleber zur Abgabe rekombinanter Proteine, wie insulinartiger Wachstumsfaktoren (Nixon et al., 1999) und transformierender Wachstumsfaktoren (Hunziker und Rosenberg, 1996). Andere biologische Substanzen wurden mit generischen Biomaterialien kombiniert, wie Polymilchsäure (PLA), Polyglycolsäure (PGA), Collagenmatrices und Fibrinklebern einschließlich knochenmorphogenetischer Proteine (Sellers et al., 1997; Sellers, 2000; Zhang et al., Patent WO 00/44413, 2000), angiotensinartiger Peptide (Rodgers und Dizerega, Patent WO 00/02905, 2000) und Knochenextrakten, die eine Menge von Proteinen enthalten, die Knochenproteine oder BP genannt werden (Atkinson, Patent WO 00/48550, 2000). Bei dem letzteren Verfahren mussten mit BP getränkte Collagenschwämme mit Hilfe eines zusätzlichen Klebers auf Fibrin/Thrombin-Basis in dem Knorpeldefekt gehalten werden, wodurch eine ziemlich komplexe und schwierig zu reproduzierende Wundheilungsumgebung entstand. Eine Beschichtung des Biomaterials mit Fibronektin oder RGD-Peptiden zur Unterstützung der Zelladhäsion und der Zellmigration wurde durchgeführt (Breckke und Coutts, US-Patent 6,005,161, 1999). Bei einigen früheren Verfahren wurde mit begrenztem Erfolg eine Knochenmarkstimulation mit einer postoperativen Injektion von Wachstumshormon in den Synovialraum kombiniert (Dunn und Dunn, US-Patent 5,368,051, 1994). Es wurden auch spezifische Biomaterialzusammensetzungen vorgeschlagen, wie Gemische von Collagen, Chitosan und Glycoaminoglycanen (Collombel et al., US-Patent 5,166,187, 1992; Suh et al., Patent WO 99/47186, 1999), eine Paste aus zerkleinertem Knorpel und Knochen (Stone, US-Patent 6,110,209, 2000), ein mehrkomponentiges Konstrukt auf Collagenbasis (Pahcence et al., US-Patent 6,080,194, 2000) und ein härtbares, chemisch reaktives Harz auf Methacrylatbasis (Braden et al., US-Patent 5,468,787, 1995). Aufgrund ihrer Unfähigkeit, einige der folgenden Probleme zu überwinden, hat keiner dieser Ansätze die klinische Phase erreicht: 1) fehlende Retention und Adhärenz des Biomaterials im Knorpeldefekt; 2) fehlende nachhaltige Freisetzung von aktiven Formen dieser Moleküle in effektiven Konzentrationen über längere Zeiträume; 3) mehrfache und unkontrollierte biologische Aktivitäten der abgegebenen Moleküle; 4) Cytotoxizität der sauren Abbauprodukte von PGA und PLA; 5) unbrauchbare Abbaukinetik oder Immunogenität des Trägerbiomaterials; und 6) unerwünschte systemische oder ektopische Wirkungen (Verkalkung von Organen) der aktiven biologischen Substanzen. Für die erfolgreiche Ausführung dieser Ansätze ist noch die Lösung einiger oder aller dieser Probleme erforderlich.
  • 6) Zelltransplantation
  • Techniken, die eine Zelltransplantation beinhalten, erregten in letzter Zeit viel Interesse aufgrund ihrer Fähigkeit, durch Einführung einer großen Zahl von autologen Chondrocyten (Grande et al., 1989; Brittberg et al., 1994 und 1996; Breinan et al., 1997), allogenen Chondrocyten (Chesterman und Smith, 1968; Bently und Greer, 1971; Green, 1977; Aston und Bently, 1986; Itay et al., 1987; Wakatini et al., 1989; Robinson et al. 1990; Freed et al., 1994; Noguchi et al., 1994; Hendrickson et al., 1994; Kandel et al., 1995; Sams und Nixon, 1995; Specchia et al., 1996; Frankel et al., 1997; Hyc et al. 1997; Kawamura et al., 1998), xenogenen Chondrocyten (Homminga et al., 1991), perichondrialen Zellen (Chu et al., 1995; Chu et al., 1997) oder autogenen und allogenen, von Knochenmark abgeleiteten mesenchymalen Stammzellen (Wakatini et al., 1994; Butnariu-Ephrat, 1996; Caplan et al., 1997; Nevo et al., 1998) in Gelenkdefekte nach ex-vivo-Kultivierung und Manipulation die Knorpelreparatur zu verstärken. Der Zelltransplantationsansatz besitzt insofern ein paar potentielle Vorteile gegenüber anderen Knorpelreparaturtechniken, als er 1) zusätzliche Knorpel- und Knochenverletzungen minimiert, 2) die Abhängigkeit von Spendern durch ex-vivo-Zellproduktion reduziert, 3) natürliche biologische Vorgänge der Knorpelentwicklung nachbilden konnte und 4) maßgeschneiderte Zelltypen liefern kann, die eine bessere Reparatur ausführen. Eine Technik, bei der autologe Chondrocyten verwendet werden, ist gemeinfrei und kommerziell erhältlich und wurde schon bei mehreren tausend US-amerikanischen und schwedischen Patienten verwendet (http.//www.genzyme.com). Bei dieser Technik werden Chondrocyten aus einer Knorpelbiopsie aus einem nichtbelasteten Bereich isoliert, während mehrerer Wochen vermehrt und durch Injektion unter einen genähten und mit Fibrin versiegelten periostealen Patch, der aus dem Schienbein des Patienten entnommen wurde, wieder in die Knorpelläsion eingeführt. Die Kenntnis ihrer Wirksamkeit wurde in Frage gestellt (Messner und Gillquist, 1996; Brittberg, 1997; Newman, 1998) und ist aufgrund des fehlenden Abschlusses einer von der FDA verlangten kontrollierten und randomisierten klinischen Studie unglücklicherweise nicht bekannt. Jüngere Tierstudien deuten darauf hin, dass die injizierten, kultivierten autologen Chondrocyten nur sehr wenig zu der beobachteten Heilung beitragen und dass das Ergebnis demjenigen ähnlich ist, das man bei Verwendung von Knochenmarkstimulation erhält (Breinan et al., 1997, und Breinan et al., 2000). So könnte auch bei diesem Verfahren die chirurgische Präparation des Defekts der Hauptfaktor sein, der die Reparatur induziert. Dennoch wurde aufgrund des enormen potentiellen Nutzens der Zelltransplantation in den letzten zwei Jahren eine große Zahl von Patenten erteilt, um Aspekte der autologen Chondrocytenverarbeitung (Tubo et al., US-Patent 5,723,331, 1998; Villeneuve, US-Patent 5,866,415, 1999) sowie die Verwendung und Präparation von Adipocyten (Mueller und Thaler, US-Patent 5,837,235, 1998; Halvorsen et al., Patent EP 1 077 253, 2001 ), hämatopoetischen Vorläufern (Peterson und Nousek-Goebl, US-Patent 6,200,606, 2001), amniotischen Membranzellen (Sackier, 1997), mesenchymalen Stammzellen (Caplan und Hayneeworth, US-Patent 5,811,094, 1996; Naughton und Naughton, US-Patent 5,785,964, 1998; Naughton und Willoughby, US-Patent 5,842,477, 1998; Grande und Lucas, US-Patent 5,906,934, 1999; Johnstone und Yoo, US-Patent 5,908,784, 1999) sowie allgemeine Techniken unter Verwendung von Chondrocyten/Fibroblasten und ihren Vorläufern, Epithelzellen, Adipocyten, Plazentazellen und Nabelschnurblutzellen (Purchio et al., US-Patent 5,902,741, 1999), alles zur Verwendung bei der Knorpelreparatur, zu schützen.
  • 7) Das Problem der Zellabgabe
  • Die Zelltransplantation für die gestützte Knorpelreparatur beinhaltet notwendigerweise eine Technik zur Abgabe und Retention von lebensfähigen und funktionellen transplantierten Zellen an der Verletzungsstelle. Wenn Zellen ex vivo mit oder ohne eine Trägermatrix gezüchtet werden, können sie durch Pressen eingepasst werden, indem man ein Implantat herstellt, das geringfügig größer ist als der Defekt, und es hineindrückt (Aston und Bentley 1986; Wakatini et al., 1989; Freed et al., 1994; Chu et al., 1997; Frankel et al., 1997; Kawamura et al., 1998). Das Einpassen durch Pressen erfordert die Verwendung eines Gewebes, das ex vivo gebildet wird und somit für die geometrischen, physikalischen und biologischen Faktoren der Stelle, in die es implantiert wird, nicht optimiert ist. Das Einnähen oder Anheften des Implantats kann die Retention unterstützen (Sams und Nixon, 1995), obwohl bekannt ist, dass Nähte eine weitere Verletzung der Gelenkfläche darstellen, die einen weiteren Vorgang der begrenzten Reparatur induziert (Breinan et al., 1997). Biologische Kleber wurden mit begrenztem Erfolg ausprobiert (Kandel et al., 1995; Jurgenson et al., 1997). Wenn das Implantat einem Einpassen durch Pressen nicht zugänglich ist, wie bei kontrahierenden Collagengelen oder Fibringerinnseln, wird häufig ein eingenähtes Patch aus Periosteum oder einem anderen, ähnlichen Gewebe verwendet, um das implantierte Material innerhalb der Defektstelle zu halten (Grande et al., 1989; Brittberg et al., 1994; Grande et al., 1989; Brittberg et al., 1996; Breinan et al., 1997). Eine solche Technik kann aus der Fähigkeit des Periosteums, die Knorpelbildung zu stimulieren (O'Driscoll et al., 1988 und 1994), profitieren, leidet jedoch wiederum unter der Einführung von Nähten und der komplexen Natur der Operation, die das Ernten von Periosteum und eine Arthrotomie beinhaltet. Zellen wurden auch an tiefe Defekte mit voller Dicke abgegeben, wobei man eine viskose Hyaluronsäurelösung verwendet (Robinson et al, 1990; Butnariu-Ephrat, 1996). Wie bei den Zellquellen für die Knorpelreparatur gibt es mehrere vor kurzem veröffentlichte Patente für Abgabeträger bei der Knorpelreparatur, die von Gelmatrices (Griffith et al., 1998; Caplan et al., 1999) bis zu Nähten und Fasern (Vacanti et al., 1996; Vacanti und Langer, 1998a und 1998b) bis zu Vorrichtungen des Schraubentyps (Schwartz, 1998) und magnetischen Systemen (Halpern, 1997) reichen. Wenn man das obige zusammenfasst, sind die derzeitigen Zellabgabetechniken für die Knorpelreparatur eindeutig nicht optimal. Ein wünschenswerter Zellabgabeträger wäre eine mit Zellen beladene Polymerlösung, die fest wird, wenn sie in die Defektstelle injiziert wird, anhaftet und den Defekt ausfüllt und ein vorläufiges biologisch abbaubares Gerüst ergibt, das die richtige Zelldifferenzierung und die Synthese und den Zusammenbau einer dichten, mechanisch funktionellen extrazellulären Gelenkknorpelmatrix ermöglicht.
  • 8) Reparatur anderer Gewebe einschließlich Meniskus, Bändern, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgeweben, Abszessen, resezierten Tumoren und Geschwüren
  • Die natürliche und unterstützte Reparatur von Muskelskelett- und anderen Geweben sind sehr weite Gebiete mit zahlreichen komplexen biologischen Prozessen und einer Vielzahl von Ansätzen, um den Reparaturvorgang zu beschleunigen (wie bei der Knochenreparatur), ihn bei Geweben, die eine geringe intrinsische Reparaturfähigkeit haben, zu unterstützen (wie bei der Knorpelreparatur) und die Narbenbildung zu reduzieren (wie bei Behandlungen von Verbrennungen) (Clark, 1996). Obwohl bei den beteiligten biologischen Elementen und Vorgängen bestimmt Unterschiede auftreten, sind die globalen Ereignisse bei der (nichtfetalen) Wundreparatur identisch. Dazu gehören die Bildung eines Blutgerinnsels an der Stelle der Gewebeschädigung, die Freisetzung von chemotaktischen und mitogenen Faktoren aus Blutplättchen, das Einfließen von Entzündungszellen und pluripotenten Reparaturzellen, die Vaskularisierung und schließlich die Lösung des Reparaturvorgangs durch Differenzierung von Reparaturzellen und Synthese von extrazellulären Matrixkomponenten. Bei einem erfolgreichen Reparaturergebnis führen die spezifische lokale Gewebeumgebung und die spezifische lokale Population von pluripotenten Reparaturzellen zur Bildung der richtigen Gewebeart, Knochen zum Ersetzen von Knochen, Haut zum Ersetzen von Haut usw. Bei der Ähnlichkeit der allgemeinen Elemente im Gewebereparaturvorgang ist es nicht überraschend, dass Ansätze zur Unterstützung der Reparatur in einem Gewebe auch einen gewissen Erfolg bei der Unterstützung der Reparatur in anderen Geweben haben könnten. Diese Möglichkeit wird viel wahrscheinlicher, wenn das Verfahren und die Zusammensetzung zur Unterstützung der Reparatur darauf beruhen, einen Aspekt der natürlichen Wundheilungskaskade zu verstärken, ohne wesentlich von dieser mehr oder weniger optimierten Abfolge von Ereignissen abzuweichen. In der vorliegenden Erfindung werden eine besondere Zusammensetzung und besonde re Verfahren vorgeschlagen, um ein effektiveres, adhäsives und nichtkontrahierendes Blutgerinnsel an der Stelle der Gewebereparatur zu erhalten. Beispiele und bevorzugte Ausführungsformen werden für die Knorpelreparatur gezeigt, eines der am schwierigsten zu reparierenden Gewebe. Die Anwendung der Zusammensetzung und des Verfahrens und ihrer Modifikationen unter Beibehaltung derselben Grundprinzipien zur Unterstützung der Reparatur von anderen Geweben einschließlich Meniskus, Bändern, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgeweben, Abszessen, resezierten Tumoren und Geschwüren sind für den Fachmann jedoch offensichtlich.
  • 9) Verwendung von Chitosan in Pharmaka, bei der Wundheilung, Gewebereparatur und als Hämostatikum
  • Chitosan, das in erster Linie aus der alkalischen Deacetylierung von Chitin, einer natürlichen Komponente von Garnelen- und Krabbenschalen, resultiert, ist eine Familie von linearen Polysacchariden, die 1-4-verknüpfte Glucosamin- (vorwiegend) und N-Acetylglucosamin-Monomeren enthält (Austin et al. 1981). Chitosan und seine aminosubstituierten Derivate sind pH-abhängige, bioerodierbare und biokompatible kationische Polymere, die in der biomedizinischen Industrie für die Wundheilung und Knocheninduktion (Denuziere et al., 1998; Muzzarelli et al., 1993 und 1994), Wirkstoff- und Genabgabe (Carreno-Gomez und Duncan, 1997; Schipper et al., 1997; Lee et al., 1998; Bernkop-Schnurch und Pasta, 1998) sowie in Gerüsten für das Zellwachstum und die Zelleinkapselung (Yagi et al, 1997; Eser Elcin et al., 1998; Dillon et al., 1998; Koyano et al., 1998; Sechriest et al, 2000; Lahiji et al 2000; Suh et al., 2000) verwendet werden. Chitosan wird ein mukoadhäsives Polymer genannt (Bernkop-Schnurch und Krajicek, 1998), da es über ionische und hydrophobe Wechselwirkungen an der Schleimschicht des gastrointestinalen Epithels anhaftet und dadurch die perorale Wirkstoffabgabe erleichtert. Der biologische Abbau von Chitosan erfolgt über seine Anfälligkeit für enzymatische Spaltung durch Chitinasen (Fukamizo und Brzezinski, 1997), Lysozyme (Sashiwa et al., 1990), Cellulasen (Yalpani und Pantaleone, 1994), Proteasen (Terbojevich et al., 1996) und Lipasen (Muzzarelli et al., 1995). Vor kurzem wurde gezeigt, dass Chondrocyten Chitotriosidase exprimieren können (Vasios et al., 1999), das humane Analogon von Chitosanase; seine physiologische Rolle liegt vielleicht im Abbau von Hyaluronan, einem linearen Polysaccharid, das eine gewisse Ähnlichkeit mit Chitosan besitzt, da es aus Disacchariden von N-Acetylglucosamin und Glucuronsäure besteht.
  • Chitosan in zahlreichen Zubereitungen allein und mit anderen Komponenten wurde in mehreren Berichten (Sall et al., 1987; Bartone und Adickes, 1988; Okamoto et al., 1995; Inui et al., 1995; Shigemasa und Minami, 1996; Ueno et al., 1999; Cho et al., 1999; Stone et al., 2000; Lee et al., 2000) und Erfindungen (Sparkes und Murray, US-Patent 4,572,906, 1986; Mosbey, US-Patent 4,956,350, 1990; Hansson et al., US-Patent 5,894,070, 1999; Gouda und Larm, US-Patent 5,902,798, 1999; Drohan et al., US-Patent 6,124,273, 2000; Jorgensen WO 98/22114, 1998) vorgeschlagen, um die Reparatur von Haut-, Augenhornhaut- und Hartgeweben zu stimulieren. Die Eigenschaften von Chitosan, die am häufigsten als günstig für den Wundreparaturvorgang genannt werden, sind seine biologische Abbaubarkeit, Adhäsionsvermögen, Verhinderung der Dehydratation und die Eigenschaft als Sperre gegenüber einer bakteriellen Invasion. Weitere Eigenschaften, die ebenfalls behauptet wurden, sind seine zellaktivierende und chemoattraktive Natur (Peluso et al., 1994; Shigemasa und Minami, 1996; Inui et al., 1995), seine hämostatische Aktivität (Malette et al., 1983; Malette und Quigley, US-Patent 4,532,134, 1985) und eine anscheinende Fähigkeit, Fibroplasie und Narbenbildung einzuschränken, indem es eine lockerere Art von Granulationsgewebe fördert (Bartone und Adickes, 1988; Stone et al., 2000). Obwohl ein allgemeiner Konsensus über die günstigen Wirkungen von Chitosan bei der Wundheilung zu erkennen ist, ist weder sein genauer Wirkungsmechanismus bekannt, noch die effektivste Methode seiner Anwendung, d.h. als Pulver, Suspension, Schwamm, Membran, festes Gel usw. Ein Teil des Grundes für die Unklarheit seines Wirkungsmechanismus könnte sein, dass in vielen früheren Studien Chitosan verwendet wurde, das chemisch nicht definiert (Acetylgehalt und -verteilung, Molekulargewicht) und von unbekannter Reinheit war. Das interessante hämostatische Potential von Chitosan hat auch zu seiner direkten Anwendung zum Reduzieren von Blutungen bei Implantaten und Wundstellen geführt (Malette et al., 1983; Malette und Quigley, US-Patent 4,532,134, 1985). In einigen Studien wird behauptet, dass die hämostatische Aktivität von Chitosan ausschließlich auf seine Fähigkeit zurückzuführen ist, rote Blutkörperchen zu agglutinieren (Rao und Sharma, 1997), während andere glauben, dass sein polykationischer Amincharakter Blutplättchen dazu aktivieren kann, Thrombin freizusetzen und die klassische Gerinnungskaskade einzuleiten, was zu seiner Verwendung als Hämostatikum in Kombination mit Fibrinogen und gereinigten autologen Blutplättchen führte (Cochrum et al., US-Patent 5,773,033, 1998). Im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung ist es wichtig festzustellen, dass es in diesen Berichten und Erfindungen völlig an jedem Beispiel fehlt, bei dem Blut mit Chitosan in Lösung gemischt und therapeutisch angewendet wurde, um die Gewebereparatur über die Bildung eines chitosanhaltigen Blutgerinnsels an der Reparaturstelle zu unterstützen.
  • Eine technische Schwierigkeit, die Chitosan häufig aufweist, ist seine geringe Löslichkeit bei physiologischem pH-Wert und physiologischer Ionenstärke, wodurch seine Verwendung im Lösungszustand eingeschränkt wird. Die Auflösung von Chitosan wird also typischerweise über die Protonierung von Amingruppen in sauren wässrigen Lösungen mit einem pH-Wert im Bereich von 3,0 bis 5,6 erreicht. Solche Chitosanlösungen bleiben bis zu einem pH in der Nähe von 6,2 löslich, wo die Neutralisation der Amingruppen die elektrostatische Abstoßung zwischen den Ketten reduziert und es ermöglicht, dass anziehende Kräfte von Wasserstoffbrücken, hydrophoben und van-der-Waals-Wechselwirkungen eine Polymerfällung bei einem pH-Wert in der Nähe von 6,3 bis 6,4 verursachen. Eine frühere Erfindung (Chenite-Patent WO 99/07416; Chenite et al., 2000) hat gelehrt, dass das Zumischen eines zweibasigen Polyol-Phosphatsalzes (d.h. Glycerinphosphat) zu einer wässrigen Lösung von Chitosan den pH-Wert der Lösung erhöhen kann, während eine Fällung vermieden wird. In Gegenwart dieser besonderen Salze bleiben Chitosanlösungen mit erheblicher Konzentration (0,5–3%) und hohem Molekulargewicht (> mehrere hundert kDa) bei tiefer oder Raumtemperatur bei einem pH-Wert in einem physiologisch annehmbaren neutralen Bereich zwischen 6,8 und 7,2 während einer langen Zeit flüssig. Dieser Aspekt erleichtert das Mischen von Chitosan mit Zellen in einer Weise, die ihre Lebensfähigkeit aufrechterhält. Eine zusätzliche wichtige Eigen schaft besteht darin, dass solche wässrigen Lösungen von Chitosan/Polyolphosphat (C/PP) fest werden oder gelieren, wenn sie auf eine geeignete Temperatur erhitzt werden, die es ermöglicht, die gemischten Chitosan/Zell-Lösungen in Körperstellen zu injizieren, wo zum Beispiel bei Nackten Mäusen in subkutanen Hohlräumen Knorpelknötchen gebildet werden können (Chenite et al., 2000). Es ist wichtig, anzumerken, dass bei einigen anderen Studien Chitosan bei physiologischem pH-Wert in einem löslichen Zustand zurückgehalten wurde, aber diese Studien erforderten die Reduktion entweder der Chitosankonzentration (auf 0,1% in Lu et al., Biomaterials 1999) oder des Molekulargewichts und des Deacylierungsgrads von Chitosan (auf ca. 350 kD bzw. 50% in Cho et al., Biomaterials, 1999). Andere Studien haben ebenfalls gezeigt, dass Chitosan eine Mikroumgebung aufweist, die den Phänotyp von Chondrocyten und Osteoblasten unterstützt (Suh et al., 2000; Lahiji et al., 2000; Seichrist et al., 2000), doch beruhten diese Studien nicht auf flüssigem Chitosan in einer Form, die mit Zellen gemischt und injiziert werden konnte. Schließlich wurden N,N-Dicarboxylmethylchitosan-Schwämme mit BMP7 getränkt und in osteochondrale Defekte von Kaninchen eingefügt (Mattioli-Belmonte, 1999). Auch hier wurde ein verbessertes histochemisches und immunhistochemisches Ergebnis beobachtet, doch schienen die unvollständige Ausfüllung des Defekts mit Reparaturgewebe und eine erhebliche Schwierigkeit bei der Retention des Konstrukts innerhalb des Defekts unüberwindliche Probleme zu sein. Die vorliegende Erfindung überwindet diese Probleme und stellt mehrere neue Lösungen für die Abgabe von Zusammensetzungen zur Reparatur von Knorpel- und anderen Geweben vor.
  • 10) Zusammenfassung des Standes der Technik
  • Zusammenfassend zum Stand der Technik für die unterstützte Knorpelreparatur wäre zu sagen, dass viele Techniken zur Verbesserung der sehr begrenzten natürlichen Reparaturreaktion von Gelenkknorpel vorgeschlagen und experimentell getestet wurden. Einige dieser Techniken haben einen gewissen Grad der Akzeptanz in der klinischen Praxis erreicht, aber dies war hauptsächlich auf das Fehlen jedes praktikablen und eindeutig wirksamen Verfahrens zur Verbesserung der Reparaturreaktion gegenüber der Anwendung der Familie der Knochenmark- Stimulationstechniken zurückzuführen. Diese Erfindung betrifft und löst mehrere der Hauptprobleme bei der Verwendung von Zellen und Blutkomponenten zur Reparatur von Gelenkknorpel. Ein Haupthindernis bei der Entwicklung eines effektiven Knorpelreparaturverfahrens ist das Fehlen einer Zusammensetzung und eines Verfahrens zur Bereitstellung einer geeigneten makromolekularen Umgebung innerhalb des Raums, der ein Knorpelwachstum erfordert (Knorpeldefekt oder andere Stelle, die eine Expansion oder Rekonstruktion von Gewebe erfordert. Diese makromolekulare Umgebung oder Matrix sollte 1) mit aktiven biologischen Elementen (Zellen, Proteinen, Genen, Blut, Blutkomponenten) in flüssigem Zustand beladen werden können, 2) dann in die Defektstelle injiziert werden können, um den gesamten Defekt oder Bereich, der ein Knorpelwachstum erfordert, aufzufüllen, 3) eine primär nichtproteinartige Umgebung aufweisen, um die Zelladhäsion und zellvermittelte Kontraktion der Matrix zu beschränken; beides kann einen fibrocytischen zellulären (Fasergewebe erzeugenden) Phänotyp anstelle eines chondrocytischen zellulären (Knorpelgewebe erzeugenden) Phänotyps induzieren und auch die Matrix von den Wänden des Defekts ablösen; 4) zellkompatibel zu sein, physiologische pH-Werte und einen physiologischen osmotischen Druck zu besitzen und keine cytotoxischen Elemente zu enthalten; 5) abbaubar zu sein, aber eine ausreichend lange Zeit vorhanden zu sein, um es enthaltenen biologisch aktiven Elementen zu ermöglichen, ein Knorpelgewebe, das eine mechanische Belastung ohne Abbau tragen kann, vollständig zu rekonstituieren. Außerdem ist für den Fachmann offensichtlich, dass eine solche Kombination von Merkmalen mit minimalen Modifikationen auch auf die Reparatur anderer Gewebe, wie Meniskus, Bänder, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgewebe, Abszesse, resezierte Tumoren und Geschwüre, angewendet werden könnte.
  • Es wäre in hohem Maße wünschenswert, eine neue Zusammensetzung zur Verwendung bei der Reparatur und Regeneration von Knorpelgeweben zur Verfügung zu haben.
  • Kurzbeschreibung der Erfindung
  • Ein Ziel der vorliegenden Erfindung besteht darin, eine neue Zusammensetzung zur Verwendung bei der Reparatur und Regeneration von Knorpelgeweben bereitzustellen.
  • Gemäß der vorliegenden Erfindung wird also eine Zusammensetzung zur Verwendung bei der Reparatur, Regeneration, Rekonstruktion oder Expansion von Knorpel- oder anderen Geweben, wie Meniskus, Bänder, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgewebe, Abszesse, resezierte Tumoren und Geschwüre, bereitgestellt.
  • Gemäß der vorliegenden Erfindung wird auch die Verwendung einer Polymerlösung beschrieben, die mit biologischen Elementen gemischt und in eine Körperstelle eingefügt oder injiziert werden, wo das Gemisch die Reparatur, Regeneration, Rekonstruktion oder Expansion von Geweben unterstützt. Zu den reparierten Geweben gehören zum Beispiel unter anderem Knorpel, Meniskus, Bänder, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgewebe, Abszesse, resezierte Tumoren und Geschwüre.
  • Die vorliegende Erfindung betrifft eine Polymerzusammensetzung zur Verwendung bei der Reparatur eines Gewebes eines Patienten. Die Polymerzusammensetzung wird mit wenigstens Vollblut gemischt, wobei die Polymerzusammensetzung beim Mischen mit Vollblut ein Gemisch ergibt, wobei das Gemisch mit der Zeit oder beim Erwärmen in einen nichtflüssigen Zustand übergeht. Das Gemisch wird an der Stelle der Einführung zurückgehalten und haftet daran, um das Gewebe zu reparieren. Die Polymerzusammensetzung umfasst ein Polymer und wird in einem Puffer, der ein anorganisches oder organisches Salz enthält, gelöst oder suspendiert.
  • Das Polymer ist vorzugsweise ein modifiziertes oder natürliches Polysaccharid.
  • Die Zusammensetzung der Erfindung kann in einem Verfahren zur Reparatur eines Gewebes eines Patienten verwendet werden, wobei das Verfahren den Schritt des Einführens einer temperaturabhängigen Polymergelzusammensetzung in das Gewebe umfasst, so dass die Zusammensetzung an dem Gewebe haftet und die Zellvermehrung zur Reparatur des Gewebes unterstützt.
  • Die Zusammensetzung umfasst Vollblut.
  • Ein Verfahren zur Reparatur eines Gewebes eines Patienten ist im Folgenden beschrieben, wobei das Verfahren den Schritt des. Einführens einer Polymerzusammensetzung in das Gewebe umfasst, wobei die Polymerzusammensetzung mit wenigstens einer Blutkomponente gemischt werden kann, wobei die Polymerzusammensetzung, wenn sie mit der Blutkomponente gemischt wird, zu einem Gemisch führt, wobei das Gemisch mit der Zeit oder beim Erwärmen in einen nichtflüssigen Zustand übergeht, wobei das Gemisch an der Stelle der Einführung zurückgehalten wird und daran haftet, um das Gewebe zu reparieren.
  • Das in der Erfindung verwendete Polymer kann ein modifiziertes oder natürliches Polysaccharid, wie Chitosan, Chitin, Hyaluronan, Glycosaminoglycan, Chondroitinsulfat, Keratansulfat, Dermatansulfat, Heparin oder Heparinsulfat, sein.
  • Die Polymerzusammensetzung kann ein natürliches, rekombinantes oder synthetisches Protein, wie lösliches Collagen oder lösliche Gelatine, oder eine Polyaminosäure, wie zum Beispiel ein Polylysin, umfassen.
  • Die Polymerzusammensetzung kann Polymilchsäure, Polyglycolsäure, synthetische Homo- und Blockcopolymere, die Carbonsäure-, Amino-, Sulfonsäure-, Phosphonsäure-, Phosphensäurefunktionen mit oder ohne zusätzliche Funktionen, wie zum Beispiel unter anderem Hydroxy, Thiol, Alkoxy, Aryloxy, Acyloxy und Aroyloxy, enthalten, umfassen.
  • Die Polymerzusammensetzung wird vorzugsweise anfangs in einem Puffer gelöst oder suspendiert, der anorganische Salze, wie Natriumchlorid, Kalium, Calcium-, Magnesiumphosphat, -sulfat und -carboxylat, enthält.
  • Die Polymerzusammensetzung kann in einem Puffer gelöst oder suspendiert werden, der ein organisches Salz, wie Glycerinphosphat, Fructosephosphat, Glucosephosphat, L-Serinphosphat, Adenosinphosphat, Glucosamin, Galactosamin, HEPES, PIPES und MES, enthält.
  • Die Polymerzusammensetzung hat vorzugsweise einen pH-Wert zwischen 6,5 und 7,8 und eine Osmolarität, die auf einen physiologischen Wert zwischen 250 mOsm/l und 600 mOsm/l eingestellt wird.
  • Bei dem Blut kann es sich zum Beispiel ohne Einschränkung um venöses Blut, arterielles Blut, Blut aus Knochen, Blut aus Knochenmark, Knochenmark, Nabelschnurblut oder Plazentablut handeln. Es kann außerdem Erythrocyten, Leukocyten, Monocyten, Blutplättchen, Fibrinogen, Thrombin oder erythrocytenfreies thrombocytenreiches Plasma umfassen.
  • Das Blut kann auch ein gerinnungshemmendes Mittel, wie Citrat, Heparin oder EDTA, enthalten. Das Blut kann aber im Gegenteil auch ein gerinnungsförderndes Mittel, wie Thrombin, Calcium, Collagen, Ellagsäure, Epinephrin, Adenosindiphosphat, Gewebefaktor, ein Phospholipid und einen Gerinnungsfaktor, wie Faktor VII, umfassen, so dass die Gerinnung/Verfestigung an der Stelle der Einführung verbessert wird.
  • Das Blut kann autolog oder nichtautolog sein.
  • Die Polymerzusammensetzung wird vorzugsweise in einem Verhältnis, das von 1:100 bis 100:1 variiert, in Bezug auf das Blut verwendet.
  • Die Polymerzusammensetzung und das Vollblut werden vorzugsweise unter Verwendung von Schallwellen, Rühren, Vortexmischen oder mehreren Durchläufen in Spritzen mechanisch vermischt.
  • Die Polymerzusammensetzung kann 1,5% (w/v) Chitosan umfassen.
  • Die Gewebe, die repariert oder regeneriert werden können, sind zum Beispiel unter anderem Knorpel, Meniskus, Bänder, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgewebe, Abszesse, resezierte Tumoren oder Geschwüre. In manchen Fällen kann die Stelle der Einführung in den Körper chirurgisch vorbereitet werden, um abnormale Gewebe zu entfernen. Ein solches Verfahren kann durch Stechen, Abrasion oder Bohren in benachbarte Gewebebereiche oder vaskularisierte Bereiche erfolgen, um Kanäle zu schaffen, durch die die Polymerzusammensetzung in die Stelle, die eine Reparatur erfordert, wandern kann.
  • Im Folgenden wird eine Chitosanlösung zur Verwendung bei der Zellabgabe zur Reparatur oder Regeneration eines Gewebes in vivo beschrieben, wobei die Chitosanlösung 0,5 bis 3% (w/v) Chitosan umfasst und so zubereitet wird, dass sie thermisch geliert, wobei die Lösung mit Zellen gemischt wird, bevor sie in ein zu reparierendes oder zu regenerierendes Gewebe injiziert wird. Die Lösung kann durch Zugabe von Phosphat, Glycerinphosphat oder Glucosamin, um nur ein paar Beispiele zu nennen, zum thermischen Gelieren induziert werden. Vorzugsweise hat die Chitosanlösung einen pH-Wert zwischen 6,5 und 7,8.
  • Die Zellen können zum Beispiel aus der Gruppe ausgewählt sein, die aus primären Zellen, kultivierten Zellen, selektierten Zellen, Blutplättchen, Stromazellen, Stammzellen und genetisch modifizierten Zellen besteht. Vorzugsweise werden die Zellen in einer Trägerlösung, wie einer Lösung, die Hyaluronsäure, Hydroxyethylcellulose, Collagen, Alginat oder ein wasserlösliches Polymer enthält, suspendiert.
  • Es wird auch eine gelierende Chitosanlösung zur Verwendung beim Kultivieren von Zellen in vitro beschrieben, wobei die Chitosanlösung 0,5 bis 3% (w/v) Chitosan umfasst und so zubereitet wird, dass thermisch geliert, wobei die Lösung mit Zellen gemischt wird, bevor sie in vitro kultiviert wird. Vorzugsweise enthält die Polymerzusammensetzung dieses Kulturmediums zwischen 0,01 und 10% (w/v) 20- bis 100%iges deacetyliertes Chitosan mit einem mittleren Molekulargewicht im Bereich von 1 kDa bis 10 MDa sowie Blut.
  • Die Erfindung bezieht sich auch auf die Verwendung der oben beschriebenen Polymerzusammensetzung der Erfindung zur Herstellung eines Medikaments für die Gewebereparatur.
  • Vorzugsweise ist das zu reparierende Gewebe aus der Gruppe ausgewählt, die aus Knorpel, Meniskus, Bändern, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgeweben, Abszessen, resezierten Tumoren und Geschwüren besteht, und vorzugsweise handelt es sich bei dem Gewebe um Knorpel.
  • Für den Zweck der vorliegenden Erfindung werden nun die folgenden Ausdrücke definiert.
  • Die Ausdrücke "Polymer" oder "Polymerlösung", die in der vorliegenden Anwendung dasselbe bedeuten, sollen ohne Einschränkung eine Polymerlösung, eine Polymersuspension, ein Polymerteilchen oder -pulver sowie eine Polymermicellensuspension bedeuten.
  • Wenn der Ausdruck "Reparatur" auf Knorpel und andere Gewebe angewendet wird, soll er ohne Einschränkung die Reparatur, Regeneration, Rekonstruktion, Rekonstitution oder Expansion von Geweben bedeuten.
  • Kurzbeschreibung der Zeichnungen
  • Die 1A bis 1F sind eine schematische Darstellung des Mischens von Polymerlösung mit Zellen und der in-vitro-Verfestigung und Kultur zum Knorpelwachstum;
  • die 2A bis 2C veranschaulichen die Lebensfähigkeit von Chondrocyten nach der Einkapselung und Kultur in einem Chitosan/Glycerinphosphat-Gel;
  • die 3A bis 3E veranschaulichen die Knorpelbildung innerhalb von Chitosan-Gel in vitro, gemessen anhand der Akkumulation von Glycosaminoglycan (GAG);
  • 4 veranschaulicht eine RNase-Schutzanalyse von knorpelspezifischen mRNAs, die durch primäre Chondrocyten exprimiert werden, welche 0, 14 bzw. 20 Tage lang in Chitosan-Gel kultiviert wurden;
  • 5 veranschaulicht eine Western-Blot-Analyse von knorpelspezifischen Proteinen, die durch primäre Chondrocyten exprimiert werden, welche 0, 14 bzw. 20 Tage lang in Chitosan-Gel kultiviert wurden;
  • 6 veranschaulicht das mechanische Verhalten von Gelscheiben, die mit bzw. ohne Chondrocyten kultiviert wurden;
  • 7 ist eine schematische Darstellung des Mischens von Polymer mit Zellen und der subkutanen Injektion in Mäuse;
  • die 8A und 8B veranschaulichen eine Toluidin-Blau-Histologie von Knorpel, der subkutan in Nackten Mäusen wachsen gelassen wurde;
  • 9 veranschaulicht eine RNase-Schutzanalyse von knorpelspezifischen mRNAs, die in in-vivo-Implantaten von Chitosan-Gel mit oder ohne primäre Chondrocyten exprimiert werden;
  • 10 veranschaulicht eine Western-Blot-Analyse von knorpelspezifischen Proteinen, die in vivo in Maus-Implantaten von Chitosan-Gel, das primäre Chondrocyten beherbergt, exprimiert werden;
  • 11 veranschaulicht die mechanischen Eigenschaften von Knorpelimplantaten, die subkutan in Nackten Mäusen wachsen gelassen wurden;
  • die 12A und 12B veranschaulichen die Adhäsion einer thermisch gelierenden Chitosanlösung an nur den Knorpel betreffenden Defekten ex vivo in Schweine-Femoralkondylen von intakten Gelenken;
  • die 13A und 13B veranschaulichen die Einfüllung einer thermisch gelierenden Chitosanlösung in Knorpeldefekte bei Kaninchen und 24 Stunden Verweilzeit in vivo;
  • 14 veranschaulicht die Retention einer thermisch gelierenden Chitosanlösung in Knorpeldefekten bei Kaninchen 24 Stunden nach der Injektion;
  • 15A ist eine schematische Darstellung, die die Herstellung, das Mischen und die in-vitro-Verfestigung eines Blut/Polymer-Gemischs zeigt;
  • die 15B und 15C veranschaulichen die Verfestigung von flüssigem Blut/Polymer in vitro in einem Agarose-Napf (15B) oder einem aus Glas oder Kunststoff bestehenden Röhrchen (15C);
  • 16 veranschaulicht die mittlere Verfestigungszeit eines Blut/Chitosan-Gemischs im Vergleich zu Blut allein bei Verwendung von Blut aus drei verschiedenen Spezies;
  • 17A veranschaulicht eine Gerinnselkontraktion von Blut oder Blut/Polymer-Gemischen, gemessen anhand der Plasmafreisetzung mit der Zeit nach Ablagerung in einem Glasröhrchen;
  • die 17B und 17C veranschaulichen das physikalische Erscheinungsbild von festem Blut und Blut/Polymer-Gemischen 28 Stunden nach der Kontraktion in Glasröhrchen (17B) oder als frei quellende Scheiben, die in Agarose-Näpfe gegossen und in Tyrode-Puffer inkubiert wurden (17C);
  • 18 veranschaulicht eine Beimischung von flüssigem Chitosan, aber keinen anderen flüssigen Polysaccharidlösungen, was die heparinvermittelte Gerinnungshemmung rückgängig macht;
  • die 19A bis 19C veranschaulichen die Histologie eines Blut/Polymer-Gemischs;
  • die 20A und 20B veranschaulichen die Lebensfähigkeit von Leukocyten und Blutplättchen nach dem Mischen mit einer Chitosanlösung;
  • 21 veranschaulicht eine verlängerte Freisetzung von Blutproteinen aus einem in vitro gebildeten Blut/Polymer-Gemisch im Vergleich zu Blut allein;
  • die 22A bis 22C veranschaulichen die Herstellung, das Mischen und die Injektion eines Polymer/Blut-Gemischs zur Verbesserung der Heilung von Gelenkknorpeldefekten;
  • die 22D und 22E sind eine schematische Darstellung einer Therapie zur Heilung von humanem Gelenkknorpel;
  • die 23A und 23B veranschaulichen die verstärkte Chemotaxis von Reparaturzellen, die aus Knochenmark stammen und zum Knorpeldefekt wandern, 1 Woche nach der Abgabe des Blut/Polymer-Gemischs in einen Knorpeldefekt mit knochendurchdringenden Löchern; und
  • die 24A und 24B veranschaulichen das Wachstum von Hyalinknorpel in Defekten, die mit einem Blut/Polymer-Gemisch behandelt wurden, im Vergleich zum Wachstum von fibrotischem Gewebe in unbehandelten Defekten.
  • Ausführliche Beschreibung der Erfindung
  • Wenn es mit Blut kombiniert wird, könnte das Polymer in einer wässrigen Lösung oder in einer wässrigen Suspension oder in einem teilchenförmigen Zustand vorliegen, wobei die wesentlichen Merkmale des Polymerpräparats darin bestehen, 1) dass es mit Blut mischbar ist, 2) dass das resultierende Gemisch injizierbar ist oder an oder in einer Körperstelle, die eine Gewebereparatur, -regeneration, -rekonstruktion oder -expansion benötigt, platziert werden kann und 3) dass das Gemisch eine günstige Wirkung auf die Reparatur, Regeneration, Rekonstruktion oder Expansion von Gewebe an der Platzierungsstelle hat.
  • Eine bevorzugte Ausführungsform ist in Beispiel 5 gezeigt, wo eine Lösung des natürlichen Polysaccharids Chitosan in einer Konzentration von 1,5% (w/v) und in 0,135 M Dinatriumglycerinphosphat-Puffer bei pH = 6,8 verwendet wurde. Diese Lösung wurde in einem Verhältnis von 1 Teil Polymerlösung auf 3 Teile Blut mit peripherem Kaninchenblut gemischt. Dann wurde das Polymer/Blut-Gemisch in einen chirurgisch präparierten Gewebeknorpeldefekt in dem Kaninchen injiziert, wo es innerhalb von 5 Minuten fest wurde (22). Histologische Beobachtungen des Heilungsprozesses ergaben eine stimulierte Reparatur, die nach 6–8 Wochen zu Hyalinknorpel führte (24). Kontrolldefekte, die das Polymer/Blut-Gemisch nicht erhielten, waren unvollständig geheilt oder heilten mit nichtfunktionellem faserigem oder faserknorpeligem Gewebe (24). Dieses Beispiel zeigt, dass die Verwendung eines Polymer/Blut-Gemischs zu einer effektiveren Heilung und größeren Funktionalität von repariertem Gewebe führen kann als die einfache Einführung von Blut an der Wundstelle. Triviale Modifikationen dieser Erfindung sind dem Fachmann offensichtlich. Anstelle der Chitosanlösung können auch andere Polymere und andere Zubereitungen von Polymeren oder Polymergemischen verwendet werden, vorausgesetzt, die weisen die drei Merkmale auf, die im vorigen Abschnitt aufgezählt wurden. Und natürlich kann dieser Ansatz trivialerweise auch auf die Reparatur von anderen Geweben als Knorpel, wie Meniskus, Bändern, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgeweben, Abszessen, resezierten Tumoren und Geschwüren, angewendet werden. Anwendungen bei der Gewebeexpansion und -rekonstruktion liegen ebenfalls auf der Hand.
  • Wir stellen Beispiele und Beweise vor, um mögliche Wirkungsmechanismen dieser Erfindung zu vermitteln, einschließlich 1) der Hemmung der typischen blutplättchenvermittelten Kontraktion eines Blutgerinnsels durch Mischen von Blut mit dem Polymer vor der Verfestigung (17), 2) des resultierenden aufrechterhaltenen Gerüsts mit dem vollen Volumen und daher einer besseren Defektausfüllung zur Gewebereparatur (18), 3) der Anhaftung des fest gewordenen Polymer/Blut-Gemischs an den umgebenden Geweben (22A), 4) einer langsameren Freisetzung von chemotaktischen und mitogenen Proteinfaktoren aus dem Polymer/Blut-Gemisch als aus einem einfachen Blutgerinnsel (21), 5) der Aufrechterhaltung der Lebensfähigkeit von Leukocyten und Blutplättchen in dem Polymer/Blut-Gemisch (20) und 6) der Bereitstellung einer Polysaccharidumgebung an der Reparaturstelle, die leichter zur Knorpelbildung führt als eine rein proteinhaltige Matrix (2 bis 6, 8 bis 10, 24). Es wird nachgewiesen, dass diese Phänomene in unseren Beispielen vorkommen. Durch ihren Nachweis wird jedoch nicht die Möglichkeit verworfen, dass auch andere wichtige Ereignisse stattfinden, wie solche, die die Kinetik des zellulären Abbaus des Polymers und die Bindung/Konzentration von endogenen Faktoren durch das Chitosan beinhalten.
  • Die Beispiele 1 und 2 beschreiben als Hintergrund der Erfindung eine thermisch gelierende Chitosanlösung, die verwendet wird, um primäre Chondrocyten an subkutane Bereiche in Mäusen oder in vitro an Kulturkammern abzugeben. In diesem Fall erfordert die Abwesenheit von Blutkomponenten eine Gelierungsfähigkeit seitens der Chitosanlösung allein, und diese Eigenschaft wird über eine besondere Herstellung der Chitosanlösung unter Verwendung von Glycerinphosphat und anderer ähnlicher Puffer erhalten. In diesen Beispielen weisen wir nach, dass die Polymerlösung mit Zellen gemischt und die Polymer/Zell-Lösung in vivo oder in vitro injiziert werden kann, woraufhin sie geliert, wobei die Funktionalität und Lebensfähigkeit der Zellen aufrechterhalten wird (1 bis 11). Die Zellen können in einem physiologischen Puffer oder einer anderen Zellträgersuspension, wie Cellulose in einem isotonischen Puffer, resuspendiert werden, bevor man sie mit der Chitosanlösung mischt. Wir zeigen Daten, die die Bildung von Knorpelgewebe in vitro (26) und in vivo (811) beweisen, wenn primäre Chondrocyten mit dieser Polymerlösung injiziert werden. Es können auch andere Zelltypen verwendet werden, und die Konzentrationen des Chitosans und des Puffers können verändert werden, wobei man zu demselben Ergebnis gelangt.
  • Beispiel 3 beschreibt die Verwendung von thermisch gelierendem Chitosan in vivo ohne Blut oder Zellen als Hintergrund der Erfindung.
  • Die vorliegende Erfindung wird unter Bezugnahme auf die folgenden Beispiele, die zur Veranschaulichung der Erfindung und nicht zur Einschränkung ihres Umfangs angegeben werden, leichter verständlich.
  • Beispiel 1
  • Mischen einer thermisch gelierenden Chitosanlösung mit primären Chondrocyten für das in-vitro-Wachstum von Knorpel
  • Chitosan (0,22 g, 85% deacetyliert) als HCl-Salz-Pulver wurde durch Bestrahlung mit ultravioletter Strahlung in einer biologischen sterilen Werkbank sterilisiert und dann in 7,5 ml H2O gelöst, was zu einem pH-Wert in der Nähe von 5,0 führte. D(+)-Glucosamin (0,215 g, MW 215,6) wurde in 10 ml 0,1 M NaOH gelöst und unter Verwendung eines Scheibenfilters mit einer Porengröße von 22 μm sterilfiltriert. Glycerinphosphat (0,8 g, MW 297 einschließlich 4,5 mol Wasser pro Mol Glycerinphosphat) wurde in 2,0 ml H2O gelöst und unter Verwendung eines Scheibenfilters mit einer Porengröße von 22 μm sterilfiltriert. Unter Rühren bei einer Temperatur von 4 °C wurden 2,25 ml der Glucosaminlösung tropfenweise unter sterilen Bedingungen zu der Chitosanlösung gegeben. Dann wurde 1 ml der Glycerinphosphatlösung unter denselben Bedingungen hinzugefügt. Diese endgültige Lösung ist immer noch flüssig und bleibt auch längere Zeit (d.h. tagelang) flüssig, wenn die Temperatur niedrig gehalten wird, d.h. in der Nähe von 4 °C. Der pH-Wert dieser Lösung ist physiologisch bei 6,8, und die Osmolarität ist ebenfalls physiologisch bei etwa 376 mOsm/kg H2O. Es ist von entscheidender Wichtigkeit, diese beiden Parameter innerhalb der Grenzen zu halten, die erforderlich sind, um die Lebensfähigkeit der Zellen aufrechtzuerhalten. Diese Grenzen variieren mit dem Zelltyp, betragen aber im Allgemeinen 6,6 < pH < 7,8 und 250 mOsm/kg H2O < Osmolarität < 450 mOsm/kg H2O. Eine Lösung wird durch Auflösen von 150 mg Hydroxyethylcellulose (Fluka) und 6 ml DMEM (Dulbeccos modifiziertes Eagle-Medium) hergestellt und unter Verwendung eines Scheibenfilters mit einer Porengröße von 22 μm sterilfiltriert. Ein Zellkuchen wird in 2 ml Hydroxyethylcellulose-DMEM-Lösung resuspendiert und in die Chitosan-Glycerinphosphat-Lösung eingemischt. Als negative Kontrolle wurde eine Chitosanlösung hergestellt, die mit 2 ml Hydroxyethylcellulose-DMEM-Lösung ohne Zellen gemischt wurde. Wenn diese Lösung auf 37 °C erhitzt wird, verwandelt sie sich ähnlich wie die in einer früheren Erfindung (Chenite et al., Patent WO 99/07416) offenbarte thermisch gelierende Lösung in ein festes Hydrogel. Es ist sehr wichtig, dass diese frühere Erfindung nicht nachwies, dass die Lebensfähigkeit der Zellen während des gesamten Vorgangs des thermischen Gelierens in dieser Chitosanlösung aufrechterhalten wurde, und somit die Verwendung dieser Chitosanlösung für die Zellabgabe, Gewebereparatur und Geweberegeneration nicht ermöglichte.
  • Die obige Lösung im flüssigen Zustand bei 4 °C wurde mit enzymatisch isolierten primären Chondrocyten (Buschmann et al., 1992) gemischt und dann in eine Kunststoff-Kulturschale gegossen (1A bis 1F). In 1A wird ein Zellkuchen resuspendiert und bei 4 °C in die flüssige Chitosan-Gel-Lösung eingemischt (1B). In den 1C und 1D wird die flüssige Lösung in eine Gewebekultur-Petri-Schale gegossen und 30 Minuten lang bei 37 °C fest werden gelassen, und danach wird das feste Gel mit den Zellen mit DMEM gewaschen, und unter Verwendung einer Biopsiestanze wurden Scheiben ausgestanzt. In 1E werden Gitter mit einer Maschenweite von 1000 μm in 48-Napf-Platten gegeben. In 1F werden die Chitosan-Gel-Scheiben mit Zellen in einzelnen Näpfen in Kultur gebracht.
  • Ein Gel, das Zellen beherbergt, bildete sich nach 20 Minuten Inkubation bei 37 °C. Unter Verwendung einer Biopsiestanze wurden Scheiben mit 6 mm Durchmesser und 1 mm Dicke aus dem Gel ausgestanzt und bis zu 3 Wochen lang in Kultur gebracht. Die Scheiben wurden einzeln in 48-Napf-Gewebekulturplatten mit darunterliegenden sterilen Nylon-1000-μm-Gittern kultiviert, damit das Medium Zugang zu allen Oberflächen hat. Über 90% der eingekapselten Zellen waren unmittelbar nach der Einkapselung und während der gesamten Kulturzeit lebensfähig (2A bis 2C). Proben wurden in Calcein AM und Ethidium- Homodimer-1 inkubiert, um lebende (grün) und tote (rot) Zellen sichtbar zu machen. Frisch isolierte Chondrocyten (2A) wurden in dem Gel eingekapselt, fest werden gelassen und sofort (2B) oder nach 20 Tagen Kultur im Gel (2C) auf Lebensfähigkeit getestet. 2C zeigt Zellen mit einer typischen Chondrocytenmorphologie aus der Mitte des Gels.
  • Mehrere unterschiedliche Zelltypen zeigten denselben hohen Grad der Lebensfähigkeit nach Einkapselung und Zellkultur; dazu gehörten RAT-1, COS, 293T und entdifferenzierte Rindergelenk-Chondrocyten, was bestätigt, dass der Gelierungsvorgang die Lebensfähigkeit der Zellen aufrechterhielt und daher verwendet werden könnte, um Zellen in vivo durch Injektion abzugeben. Die Anfärbung des Zellen enthaltenden Gels mit Toluidin-Blau nach 22 Tagen Kultur ergab einen metachromatischen Farbstoffring, der eingekapselte primäre Chondrocyten umgab, was den Aufbau von Proteoglycan oder GAG anzeigt, das zwischen nahe benachbarten Zellen zu verschmelzen begann (3D). Diese Bereiche ließen sich auch mit Antikörpern anfärben, die gegen Aggrecan, Typ-II-Collagen und Link-Protein erzeugt wurden. Es zeigte sich, dass die Chitosan-Gel-Matrix ebenfalls Toluidin-Blau bindet (3C). Diese Eigenschaft ermöglichte die Beobachtung der Gitterstruktur des Gels, nachdem man eine Aldehydfixierung anwendete. Interessanterweise enthielt der perizelluläre Ring von GAG, der um die Chondrocyten herum beobachtet wurde, nur wenig Chitosanmatrix, da letztere anscheinend durch von Chondrocyten produzierte Faktoren abgebaut wurde (3D). Primäre Kälberchondrocyten wurden in Chitosan-Gel in einer Menge von 2 × 107 primären Chondrocyten pro ml eingekapselt und bis zu 20 tage lang als 6-mm-Scheiben kultiviert. Primäre Kälberchondrocyten wurden in 2% Agarose eingekapselt und kultiviert und parallel analysiert. Kulturen von tag 0 und Tag 20 wurden durch Anfertigen von Paraffinschnitten und Anfärben mit Toluidin-Blau für Agarose-Gel-Kulturen (3A und 3B) und Chitosan-Gel-Kulturen (3C und 3D) verarbeitet. Am Tag 0 werden die Zellkerne dunkelblau angefärbt (3A und 3C), während akkumuliertes perizelluläres GAG metachromatisch blauviolett angefärbt wird (3B und 3D, große Pfeile). Diese perizellulären Bereiche reagierten immunopositiv auf Aggrecan, Collagen (II) und Knorpel-Link-Protein. Bei einer 40fachen Vergrößerung in 3E zeigte die quantitative biochemische Analyse des am Tag 0, 14 und 20 der Kultur vorhandenen GAG unter Verwendung des DMMB-Assays eine ähnliche Akkumulation von GAG in Chitosan-Gel wie in Agarose-Gel.
  • Die RNA-Analyse von Typ-II-Collagen- und Aggrecan-mRNA, die von den eingekapselten Chondrocyten exprimiert wird, zeigte hohe Konzentrationen an den Tagen 14 und 22 der Kultur (4, Spur 4 und 5), die mit den Konzentrationen vergleichbar waren, die man bei Gelenk-Chondrocyten in Knorpel beobachtet (4, Spur 6). Ein Gemisch von 32P-markierten Antisense-RNA-Sonden, die komplementär zu Rinder-Typ-II-Collagen, Aggrecan und GAPDH waren, wurde mit tRNA (Spur 1) oder Gesamt-RNA aus Rinderniere (Spur 2), aus primären Chondrocyten (107/ml), die 0 Tage (Spur 3), 14 Tage (Spur 4) oder 20 Tage (Spur 5) in Chitosan-Gel kultiviert wurden, oder Gelenkknorpel von erwachsenen Rindern (Spur 6) hybridisiert. Die Proben wurden mit RNase A und T1 behandelt, dann einer Elektrophorese und Autoradiographie unterzogen. Die geschützten Banden, die die Anwesenheit von einzelnen Transcripten zeigen, sind angegeben. Die Beibehaltung des Chondrocyten-Phänotyps im Chitosan/Glycerinphosphat-Gel wird durch die fortgesetzte Expression von Aggrecan und Typ-II-Collagen gezeigt.
  • Die Western-Analyse von Proteinen, die von eingekapselten Zellen produziert werden, zeigte eine Akkumulation von Knorpelmatrix-Link-Protein zwischen 2 und 3 Wochen in Kultur (5). Die gesamten Proteine wurden extrahiert, durch SDS-PAGE aufgetrennt und einem Immunoblotting mit Antiseren unterzogen, die Vimentin, PCNA, das C-Propeptid von Typ-II-Collagen oder Knorpelmatrix-Link-Protein erkennen. Zu den analysierten Proben gehören Chitosan-Gel ohne Zellen (Spur 1), Rinderniere (Spur 2), zwei Parallelansätze von primären Chondrocyten (107/ml), die in Chitosan-Gel kultiviert wurden, am Tag 0 (Spur 3 und 4), am Tag 14 (Spur 5 und 6) oder am Tag 20 (Spur 7 und 8), Gelenkknorpel von zwei Wochen alten Kälbern (Spur 9) oder Knorpel von erwachsenen Rindern (Spur 10). Die Ergebnisse zeigen die Akkumulation der knorpelspezifischen Proteine CP2 und Link am Tag 14 und 20 sowie die Persistenz der PCNA-Expression über Kulturtag 20 hinweg als Marker für die Zellvermehrung.
  • Scheiben, die primäre Rindergelenkchondrocyten enthalten, wurden am Tag 4 und 13 der Kultur mechanisch bewertet, wobei man Tests der Relaxation nach einaxialer Druckspannung verwendete. Durch Vergleich mit Kontroll-Gelen ohne Zellen wurde bereits am Tag 4 ein erheblicher zellabhängiger Grad der Versteifung beobachtet, der am Tag 13 noch viel dramatischer wurde (6). Scheiben (ca. 5 mm Durchmesser) von den Tagen 4, 13 und 19 der Kultur wurden im einaxialen Druckversuch mechanisch getestet, indem man fünf Durchgänge bis zu 10% der Scheibendicke (ca. 1,5 mm) während 10 Sekunden anwendete und diese Auslenkung während der anschließenden Spannungsrelaxation hielt (der 2. Durchgang von 10 bis 20% ist in der Graphik gezeigt). Die Gelscheiben ohne Zellen zeigten ein schwaches Verhalten, während zellbeladene Gele mit der Zeit in Kultur sichtlich steifer und stärker charakteristisch viskoelastisch wurden, wie Gelenkknorpel.
  • Durch Analysieren dieser Daten mit einem zusammengesetzten poroelastischen Modell (Soulhat et al., 1999) zeigte sich aufgrund der Anwesenheit von primären Chondrocyten in diesen Gelen während nur 13 Tagen Kultur in vitro eine Verdoppelung des Elastizitätsmoduls der nichtfibrillären Matrix (von 2,5 auf 5 kPa), eine Erhöhung des Elastizitätsmoduls der fibrillären Matrix auf das Fünffache (von 100 auf 500 kPa) sowie eine Reduktion der hydraulischen Permeabilität auf fast ein Hundertstel (von 5 × 10–12 auf 0,08 × 10–12 N·s/m4). Zusammen genommen zeigen diese Ergebnisse, dass das Chitosan-Gel zellverträglich und zellabbaubar ist, zur Aufrechterhaltung des Chondrocyten-Phänotyps führt und die Entwicklung einer neuen Knorpelmatrix mit einer erheblichen Erhöhung der mechanische Steifigkeit in vitro ermöglicht.
  • Beispiel 2
  • Mischen der thermisch gelierenden Chitosanlösung mit primaren Chondrocyten und subkutane Injektion zum Wachsenlassen von Knorpel in vivo
  • Um nachzuweisen dass dieses in-situ-Gelierungssystem in Tieren eingesetzt werden kann, wurden athymische Mäuse (CD1 nu/nu) dorsalen subkutanen Injektionen von 100 bis 300 μl des in Beispiel 1 beschriebenen Chitosan-Gels, das 10 Millionen Kälbergelenkchondrocyten pro ml enthielt, ausgesetzt (7). Ein Zellkuchen von primären Kälberchondrocyten wurde bei 4 °C mit flüssigem Chitosan-Gel gemischt, so dass man eine Konzentration von 1 bis 2 × 107 Zellen/ml erreichte, und in flüssiger Form als subkutane dorsale 100-μl-Implantate in anästhetisierte Nackte Mäuse injiziert. Die in situ erfolgte Gelierung war 5 bis 10 Minuten nach der Injektion durch Abtasten zu erkennen.
  • Kontrollmäusen wurde in gleicher Weise nur Chitosan-Gel injiziert. Ein tastbares Gel bildete sich innerhalb von 10 Minuten nach der Injektion. Implantate wurden 21, 48 und 63 Tage nach der Injektion gewonnen. Anfärben mit Toluidin-Blau machte die Produktion von GAG-reicher extrazellulärer Matrix in großem Maßstab durch die Zellen enthaltenden Implantate sichtbar (8A). In Implantaten von Chitosan-Gel allein war keine GAG-Akkumulation zu erkennen (8B). Primäre Kälberchondrocyten in einer Menge von 2 × 107 Zellen/ml flüssigem Chitosan-Gel wurden in flüssiger Form als subkutane dorsale 100-μl-Implantate in anästhetisierte Nackte Mäuse injiziert. Kontrollmäuse erhielten subkutane dorsale 100-μl-Implantate nur aus flüssigem Chitosan-Gel. 48 Tage nach der Injektion wurden die Implantate geerntet und für die Paraffinhistologie und das Anfärben mit Toluidin-Blau verarbeitet. Metachromatische violette Anfärbung macht die Akkumulation von GAG im Implantat mit Chondrocyten sichtbar (8A). Im Implantat mit nur Chitosan-Gel wird keine GAG-Akkumulation nachgewiesen (8B).
  • Die knorpelspezifische mRNA-Expression von Collagen Typ II und Aggrecan wurde am Tag 48 nach der Injektion in den in-vivo-Implantaten mit primären Chondrocyten nachgewiesen (9).
  • In Implantaten mit Chitosan-Gel allein wurde keine Expression von Typ-II-Collagen oder Aggrecan nachgewiesen (9). Ein Gemisch von 32P-markierten Antisense-RNA-Sonden, die komplementär zu Rinder-Typ-II-Collagen, Aggrecan und GAPDH waren, wurde mit tRNA (Spur 1) oder Gesamt-RNA aus Rinderniere (Spur 2), in-vivo-Nacktmaus-Implantaten mit nur Chitosan-Gel ab Tag 48 (Spur 3) oder in-vivo-Implantaten von Chitosan-Gel mit primären Chondrocyten in einer Menge von 2 × 107 Zellen/ml ab Tag 48 (Spur 4) oder Gelenkknorpel von erwachsenen Rindern (Spur 5) hybridisiert. Die Proben wurden mit RNase A und T1 behandelt, dann einer Elektrophorese und Autoradiographie unterzogen. Die geschützten Banden, die die Anwesenheit von einzelnen Transcripten zeigen, sind angegeben. Die Beibehaltung des Chondrocyten-Phänotyps im Chitosan/Glycerinphosphat-Gel in vivo wird durch die Expression von Aggrecan und Typ-II-Collagen gezeigt.
  • Knorpelspezifische Proteine wurden ab Tag 48 und 63 nach der Injektion in in-vivo-Implantaten mit primären Chondrocyten nachgewiesen (10). Bei Implantaten nur mit Chitosan-Gel wurden keine knorpelspezifischen Proteine nachgewiesen (10). Die gesamten Proteine wurden extrahiert, durch SDS-PAGE aufgetrennt und einem Immunoblotting mit Antiseren unterzogen, die Vimentin, PCNA, das C-Propeptid von Typ-II-Collagen oder Knorpelmatrix-Link-Protein erkennen. Zu den analysierten Proben gehören Chitosan-Gel ohne Zellen (Spur 1), Rinderniere (Spur 2), zwei unterschiedliche in-vivo-Nacktmaus-Implantate mit nur Chitosan-Gel an Tag 63 (Spur 3 und 4), von in-vivo-Implantaten von Chitosan-Gel mit 2 × 107 Kälberchondrocyten pro ml Gel an Tag 48 (Spur 5) oder Tag 63 (Spur 6), Knorpel von zwei Wochen alten Kälbern (Spur 7) oder Knorpel von erwachsenen Rindern (Spur 8). Die Ergebnisse zeigen die Akkumulation der knorpelspezifischen extrazellulären Matrixproteine CP2 und Link nur in denjenigen Chitosan-Gel-Implantaten, die Chondrocyten trugen. Das Akronym PCNA bedeutet "Zellkernantigen proliferierender Zellen". CP bezieht sich auf Typ-2-Collagen-C-Propeptid, und Link bezieht sich auf Knorpel-Link-Protein.
  • Die in-vivo-Implantate ohne Zellen hatten eine pastöse Konsistenz, während die Implantate mit Zellen zu 3 bis 5 mm großen Scheiben ausgestanzt und mechanischen Tests unterzogen werden konnten, was eine hohe mechanische Steifigkeit ergab, die man bei einer in-vitro-Scheibe ohne Zellen nicht fand (11). Diese Daten zeigen an, dass Chondrocyten in situ durch Injektion mit der thermisch gelierenden Chitosanlösung als Träger abgegeben werden können. Die injizierten Chondrocyten bleiben lebensfähig und synthetisieren erhebliche Mengen einer proteoglycanreichen extrazellulären Matrix und bauen sie zusammen, wobei die Matrix mit der Zeit unter Bildung eines funktionellen Knorpelgewebes versteift. In 11 wurden primäre Kälberchondrocyten in einer Menge von 2 × 107 Zellen/ml flüssigem Chitosan-Gel in flüssiger Form als subkutane dorsale 100-μl-Implantate in anästhetisierte Nackte Mäuse injiziert. Kontrollmäuse erhielten subkutane dorsale 100-μl-Implantate nur aus flüssigem Chitosan-Gel. 48 Tage nach der Injektion wurden die Implantate geerntet. Implantate mit nur Chitosan-Gel hatten eine pastöse Konsistenz und konnten nicht mechanisch getestet werden. Implantate mit primären Chondrocyten hatten das Aussehen von Knorpel, und eine 3 mm große Biopsie wurde aus der Mitte des Implantats ausgestanzt und im einaxialen Druckversuch unter Verwendung einer Kompression von 2,5% der Dicke mit einem Relaxationskriterium von 0,05 g/min getestet. Der Gleichgewichtsmodul bei 20% und 50% bleibender Druckverformung ist für das 48 Tage alte Implantat, das Zellen enthält, im Vergleich zu einer Kontrollscheibe gezeigt, die während einer Zeit von 42 Tagen in vitro gelassen wurde. Das in vivo wachsen gelassene, chondrocytenbeladene Gel hat während 48 Tagen aufgrund der Synthese und des Zusammenbaus einer funktionellen Knorpelmatrix eine erhebliche mechanische Steifigkeit entwickelt (8A).
  • Beispiel 3
  • Adhäsion einer thermisch gelierenden Chitosanlösung an Knorpel- und Knochenoberflächen
  • Einer der wichtigsten Vorteile dieser thermisch gelierenden Chitosan-Zubereitung für die Knorpelreparatur ist ihre Fähigkeit, sich an unregelmäßige Knorpeldefekte und andere unregelmäßig geformte Höhlen im Körper, die eine Gewebereparatur, -regeneration, -rekonstruktion oder -expansion benötigen, anzupassen und an diesen zu haften. Viele derzeitige Gewebereparaturverfahren in dieser Hinsicht drastisch unzureichend. Flüssiges Chitosan-Glycerinphosphat-Gel ohne Zellen wurde ex vivo an intrachondrale (nicht unter Knochenbeteiligung) Defekte bei Schweine-Femoralkondylen. Scheibenförmige Defekte im Gelenkknorpel wurden unter Verwendung einer Biopsiestanze (12A) erzeugt, und die in Beispiel 1 beschriebene Chitosanlösung wurde in diese Defekte injiziert und in einem Inkubator bei 37 °C fest werden gelassen. Die das Gelenk bildende Knorpeloberfläche wurde dagegengehalten, und simulierte Gelenkbewegungen wurden durchgeführt, und danach wurde beobachtet, dass das Gel in dem Knorpeldefekt blieb (12B). Das Gel blieb nicht nur im Defekt, sondern haftete auch an den umgebenden Knochen- und Knorpeloberflächen und kontrahierte sich nicht. In den 12A und 12B wurde flüssiges Chitosan-Gel in Knorpeldefekten mit 6 mm Durchmesser und in voller Dicke abgelagert (12A) und 30 Minuten lang in einem feucht gehaltenen Inkubator bei 37 °C fest werden gelassen. Dann wurde das Gelenk geschlossen, und die Gelenkbewegung wurde mehrere Minuten lang simuliert. Das Chitosan-Gel haftete nach der simulierten Gelenkbewegung an allen Defekten und wurde in diesen zurückgehalten (12B).
  • Die in-vivo-Füllung von intrachondralen Defekten wurde ebenfalls am Patellagleitlager von Kaninchen durchgeführt. Ein rechteckiger (4 mm × 5 mm) Defekt wurde erzeugt, indem man Knorpel mit einem mikrochirurgischen Messer bis herunter zur härteren verkalkten Knorpelschicht abrasierte. Mit Hilfe einer 16er Nadel wurden mehrere Mikrofrakturlöcher eingeführt. Die in Beispiel 1 beschriebene thermisch gelierende Chitosanlösung wurde in diesen Defekt injiziert und 5 Minuten lang fest werden gelassen (13A), und das Kniegelenk des Kaninchens wurde zugenäht. Das Kaninchen wurde frei umherlaufen gelassen, und am folgenden Tag wurde es getötet, und das behandelte Kniegelenk wurde für die histologische Analyse präpariert (13B). Ein lebendes Neuseeländisches Weißes Kaninchen wurde anästhetisiert, und ein nur den Knorpel betreffender Defekt von 3 × 4 mm wurde im Patella-Gleitlager des Oberschenkenknochens erzeugt. Mit einer 16er Nadel wurden mehrere Mikrofrakturlöcher eingeführt. Flüssiges, thermisch gelierendes Chitosan wurde in den Defekt gefüllt und 5 Minuten lang in situ gelieren gelassen (13A). Das Gelenk wurde geschlossen, und das Kaninchen wurde 24 Stunden lang mit uneingeschränkter Bewe gungsfreiheit sich erholen gelassen, bevor es getötet und das Gelenk seziert wurde (13B).
  • Die histologische Analyse (14) ergab die Retention dieses thermisch gelierenden Chitosan-Gels in der sehr dünnen Knorpelschicht des Kaninchens (nur etwa 0,8 mm dick). Das Gel haftete fest am umgebenden Knochen- und Knorpelgewebe, was die gute Retention beweist, wodurch seine Verwendung als injizierbaren, thermisch gelierenden Polymerabgabeträger für die Reparatur von Knorpel- und anderen Geweben ermöglicht wird. Das Gelenk und der Defekt, die in 13B gezeigt sind (gefüllt mit thermisch gelierendem Chitosan und 24 Stunden Verweilzeit in vivo), wurden fixiert, in LR-White-Kunstharz eingebettet, es wurden Schnitte angefertigt und mit Toluidin-Blau angefärbt. Ein Querschnitt des Defekts zeigt die Retention des Chitosan-Gels in situ sowie die Anhaftung an Knorpel- und Knochenoberflächen in dem Defekt.
  • Beispiel 4
  • Herstellung Mischung und in-vitro-Verfestigung eines Blut/Polymer-Gemischs
  • Mehrere unterschiedliche Mischverfahren wurden eingesetzt, um Blut mit einer wässrigen Polymerlösung zu mischen (15A). Blut und Polymer werden in einem Behälter miteinander gemischt, was zu einer homogenen flüssigen Mischung von Blut und Polymer führt.
  • Im Allgemeinen wurden 3 Volumina Blut mit 1 Volumen 1,5%igem Polysaccharid in einer isotonischen und isoosmolaren Lösung gemischt. Im Falle von Chitosan-Gel wurden 1,5% Chitosan in 70 mM HCl und 135 mM β-Glycerinphosphat gelöst. Bei dem ersten Blut/Polymer-Mischverfahren, Verfahren 1, wurde eine 1-cm3-Spritze mit 750 μl peripherem Vollblut gefüllt, und eine zweite 1-cm3-Spritze wurde mit 250 μl flüssiger Polymerlösung gefüllt. Die Spritzen wurden miteinander verbunden, und die beiden Phasen wurden durch 40maliges Vor- und Zurückpumpen miteinander gemischt, bis sie anscheinend homogen waren. Bei dem zweiten Mischverfahren wurden 625 μl flüssige Polymerlösung in einem 2,0-ml-Cryovial (Corning) mit mehreren Stahlkugeln von 3 mm bis 6 mm abgelegt. Das Cryovial wurde mit 1,875 ml Vollblut gefüllt, der Deckel wurde aufgeschraubt, und das Vial wurde 10 Sekunden lang kräftig geschüttelt. Beim dritten Mischverfahren wurden 2 ml flüssige Polymerlösung in einem sterilen 12-ml-Borosilikatglas-Vial (InterGlass, serologisches 5-cm3-Vial) abgelegt. Das Vial wurde mit einem Gummistopfen und Metallanquetscher verschlossen, und ein 25-ml-Luftvakuum wurde in dem Vial mit einer 10-ml-Spritze und 20er Nadel gezogen. Mit Hilfe der richtigen Phlebotomie-Techniken wurde peripheres Blut entweder aus einer Rattenarterie oder einer menschlichen oder Pferdevene in eine sterile 10-ml-Spritze gesaugt. Eine 20er Nadel wurde an der Spritze befestigt und durch den Gummistopfen des Vials hindurch eingeführt. 6 ml des peripheren Bluts wurde in das Vial gelassen. Das Vial wurde 10 Sekunden lang in einem Vortexmischer mit voller Geschwindigkeit gemischt. Nach einer dieser Mischtechniken wurde das resultierende Gemisch bei Raumtemperatur in ein 4-ml-Borosilikatglas-Vial, ein Kunststoff-Vial bei 37 °C oder einen Agarose-Napf (15B und 15C) oder ex vivo in einen Gelenkknorpeldefekt abgelegt. Als Kontrolle wurde dieselbe Behandlung nur mit peripherem Vollblut durchgeführt. Als weitere Kontrolle wurde ein Vacutainer-Vial mit EDTA-behandeltem Blut abgezapft, um die CBC- und Plättchenzahl zu messen. Alle getesteten Blutproben zeigten normale CBC- und Plättchenzahlen für die jeweiligen Spezies. Unabhängig von der Spezies wurde das hergestellte Blut/Polymer-Gemisch innerhalb von 2,5 bis 18 Minuten nach dem Mischen fest und haftete fest an den Wänden des Glas-Vials (16). Gemischtes peripheres Vollblut wurde im Allgemeinen langsamer fest als Blut/Chitosan-Gel (16). Getrennte Blutproben mit oder ohne flüssiges Chitosan-Gel wurden miteinander gemischt, und die Verfestigungszeit wurde anhand der Zeit in Minuten gemessen, die zwischen dem Mischen und dem Erreichen einer festen anhaftenden Masse im ursprünglichen Misch-Vial oder einem sekundären Gefäß verstrich.
  • Beim Testen von zusätzlichen Blut/Polymer-Lösungen einschließlich Blut/Hyaluronsäure, Blut/Hydroxyethylcellulose und Blut/Alginat zeigte sich, dass diese Gemische ebenfalls in einer Zeitspanne fest werden, die mit der von Blut allein vergleichbar ist (17A). Daraus wurde geschlossen, dass das Einmischen von flüssigem Chitosan-Gel in peripheres Vollblut die Gerinnselbildung beschleunigt und dass die Blut/Chitosan-Gel-Verfestigungszeit für die klinische Anwendung annehmbar ist. Die Kontraktion wurde an gemischtem frischem peripherem Kaninchenblut oder an Kaninchenblut, das mit PBS oder verschiedenen 1,5%igen Polysaccharidlösungen einschließlich Chitosan in Glycerinphosphatpuffer gemischt war, getestet. Frisches Blut ohne Mischen wurde ebenfalls analysiert. Ein Heparinblut/Chitosan in Glycerinphosphat-Puffergemisch wurde ebenfalls analysiert. Bei 37 °C wurden 500 μl jeder Probe in einem 4-ml-Glasröhrchen abgelegt. Zu unterschiedlichen Zeitpunkten wurde das gesamte ausgeschlossene Plasma aus jedem Röhrchen entfernt und gewogen, um das Ausmaß der Gerinnselkontraktion zu bestimmen. Alle Proben außer Blut/Chitosan-Glycerinphosphat-Gemischen kontrahierten zu 30–50% ihres ursprünglichen Volumens. Blut/Chitosan-Gemische kontrahierten nur minimal und erhielten ungefähr 90% ihres Anfangsvolumens aufrecht.
  • Zum Testen des Kontraktionsgrads von fest gewordenen Blut/Polymer-Gemischen relativ zu geronnenem Vollblut wurde ein Gerinnselkontraktionstest an einer Anordnung von Blut/Polymer-Proben unter Verwendung von mehreren Kontrollen durchgeführt (17A, 17B und 17C). Eine Gruppe von Kontrollen bestand aus nicht gerührtem peripherem Vollblut oder gerührtem peripherem Vollblut oder peripherem Vollblut, das 3:1 (v/v) mit phosphatgepufferter Kochsalzlösung gerührt wurde. Diese Proben wurden mit experimentellen Proben verglichen, die 3 Volumina peripheres Vollblut enthielten, das mit 1 Volumen unterschiedlichen 1,5%igen Polysaccharidlösungen in PBS (Alginat, Hydroxyethylcellulose oder Hyaluronsäure) gerührt wurde. Eine weitere Probe bestand aus 3 Volumina peripherem Vollblut, das mit 1 Volumen Chitosan-Glycerinphosphat-Lösung gemischt wurde. In Abständen von bis zu 18 Stunden nach der Verfestigung wurde das ausgeschlossene Serum für jede Bedingung dreimal als Indikator für den Kontraktionsgrad gemessen. Proben mit peripherem Blut, ±PBS, kontrahierten auf 30% der ursprünglichen Masse (17A). Peripheres Blut, das mit den Polysacchariden Alginat, Hydroxyethylcellulose oder Hyaluronsäure gemischt war, kontrahierte auf 40 bis 50% der ursprünglichen Masse (17A). Die Blut/Chitosan-Gel-Proben zeigten eine vernachlässigbare Kontraktion mit einer Kontraktion auf 90% der ursprünglichen Masse (17A). Die heparinisierten Blut/Chitosan-Gel-Proben widerstanden ebenfalls der Kontraktion und kontrahierten auf 85% der ursprünglichen Masse (17A). Aus diesen Daten wurde geschlossen, dass Blut/Chitosan-Gel der Kontraktion widersteht und für eine raumfüllendere Fibringerüstbildung innerhalb des Knorpeldefekts sorgt. In den 17B und 17C umfassen die gezeigten Proben Blut (1) oder gemischtes Blut (2), Blut/PBS (3), Blut/Chitosan in Glycerinphosphat (4), Heparin-Blut/Chitosan (5), Blut/Alginat (6), Blut/Hydroxyethylcellulose (7) und Blut/Hyaluronsäure (8).
  • Um zu testen, ob gerinnungsgehemmtes Blut verwendet werden könnte, um in situ fest werdende Blut/Polysaccharid-Implantate zu erzeugen, wurden 3 Volumina Blut, das mit 1,5 mM EDTA, 0,38% Citrat, Säure-0,38% Citrat-Dextrose oder mit Natriumheparin (Becton Dickinson) behandelt war, mit 1 Volumen Chitosan-Glycerinphosphat-Lösung gemischt. Chitosan-Glycerinphosphat-Lösung war in der Lage, die von Heparin (18), EDTA und Citrat vermittelte Gerinnungshemmung rückgängig zu machen. 1,5% Chitosan in Glycerinphosphatlösung oder drei unterschiedliche 1,5%ige Polysaccharidlösungen wurden in einem Verhältnis von 1 Volumen Polysaccharidlösung zu 3 Teilen peripherem Vollblut gemischt. 500 μl jeder Probe wurden in einem Borosilikatglasröhrchen abgelegt und dann 60 Minuten lang bei 37 °C fest werden gelassen. Die verschiedenen Polysaccharide umfassen Hyaluronsäure-PBS (1), Hydroxyethylcellulose-PBS (2), Alginat-PBS (3) und Chitosan-Glycerinphosphat (4). Als Kontrolle wurde Blut mit nur Heparin analysiert (5). Nach 60 Minuten wurden die Röhrchen horizontal hingelegt und photographisch dokumentiert. Nur das Gemisch aus Chitosan-Glycerinphosphat und heparinisiertem Blut wurde fest.
  • Andere Heparinblut/Polysaccharid-Gemische, bei denen Hydroxyethylcellulose, Alginat oder Hyaluronsäure verwendet wurde, wurden nicht fest (18). Aus diesen Daten wurde geschlossen, dass unter Verwendung von gerinnungsgehemmtem Blut in situ fest werdende Blut/Chitosan-Implantate hergestellt werden können.
  • Histologische Schnitte von festen Blut/Polymer-Proben zeigten, dass die Gemische homogen waren, dass die roten Blutkörperchen nach dem Mischen oder Festwerden nicht hämolysierten und dass Blutplättchen aktiviert wurden und funktionell waren (was durch die Entstehung eines dichten Fibrinnetzwerks bewiesen wurde) (19A bis 19C). Ein fest gewordenes Gemisch von Blut/Chitosan wurde fixiert, in LR-White-Kunstharz eingebettet, es wurden Schnitte angefertigt und mit Toluidin-Blau angefärbt. In 19A ist bei 20facher Vergrößerung eine globale homogene Mischung zu erkennen. In 19B sind bei 100facher Vergrößerung miteinander gemischte Ansammlungen von roten Blutkörperchen und Chitosan-Hydropolymer zu erkennen. Bei 2000facher Vergrößerung (Rasterelektronenmikroskopie im ESEM-Modus) ist die Anwesenheit von Fibrinfasernetzwerk im gesamten Blut/Chitosan-Verbund zu erkennen.
  • Einige Leukocyten blieben nach dem Mischen und Festwerden mehrere Stunden lang lebensfähig (20). Peripheres Vollblut wurde mit Chitosan-Gel gemischt und fest werden gelassen. In 20A wurde das Gerinnsel 60 Minuten nach dem Festwerden einer Anfärbung auf Lebensfähigkeit mit Calcein AM/Ethidium-Homodimer-1 unterzogen, was lebende weiße Blutkörperchen (grüne Zellen, große Pfeile), lebende Blutplättchen (grüne Zellen, kleine Pfeile) und tote weiße Blutkörperchen (rote Zellkerne) erkennen ließ. In 20B wurde eine getrennte Probe 180 Minuten nach dem Festwerden fixiert, in LR-White eingebettet und einer Transmissionselektronenmikroskopie unterzogen. Aktive Phagocytose durch periphere Monocyten (Pfeilkopf), die die Lebensfähigkeit der Zellen widerspiegelt, ist in TEM-Aufnahmen 3 Stunden nach dem Mischen und Festwerden zu erkennen.
  • Eine Analyse der gesamten Serumproteine, die nach dem Festwerden entweder aus dem Blut oder aus dem Blut/Chitosan verloren gingen, wurde durchgeführt. Gleiche Volumina an Blut oder Blut/Chitosan-Gel wurden in Agarose-Näpfen fest werden gelassen. Die Scheiben wurden auf einzelne Näpfe einer 48-Napf-Platte, die 1 ml PBS enthielten, übertragen und 3 Stunden lang bei 37 °C inkubiert. Die Scheiben wurden nach 4, 5, 7 und 19 Stunden sukzessive in frische PBS-Lösung von 37 °C eingebracht. PBS-Waschflüssigkeiten wurden vor der Analyse leicht zentrifugiert, um alle Zellen zu entfernen. Nach 3 oder 19 Stunden in PBS wurden mehrere Scheiben für die Gesamtproteinbestimmung extrahiert. Die gesamten Proteine, die in den Scheiben oder PBS-Waschflüssigkeiten vorhanden waren, wurden durch SDS-PAGE und Gesamtprotein-Anfärbung mit Sypro Orange analysiert. Die Serumproteine wurden aus den Blut/Chitosan-Proben langsamer und nachhaltiger freigesetzt als aus den Blutproben (21). Diese Daten lassen vermuten, dass aus Blut und Blutplättchen stammende Proteine, die an der Wundheilung beteiligt sind, aus mit Blut/Chitosan gefüllten Defekten nachhaltiger und länger freigesetzt werden als aus mit Blutgerinnsel gefüllten Defekten. Feste Scheiben aus Blut/Chitosan-Gel oder nur Blut wurden aus 150 μl Anfangsflüssigkeitsvolumen erzeugt. Die resultierenden Scheiben wurden 3 Stunden lang in 1 ml PBS gewaschen und dann nacheinander nach 4, 5, 7 und 19 Stunden in insgesamt vier weitere 1-ml-PBS-Waschflüssigkeiten übertragen. Nach 3 oder 19 Stunden Waschen wurden repräsentative Scheiben mit GuCl extrahiert, um die gesamten zurückgehaltenen Proteine in Lösung zu bringen. Lösliche Proteine wurden aus gleichen Volumina an GuCl-Extrakten oder PBS-Waschflüssigkeiten ausgefällt, auf SDS-PAGE-Gelen aufgetrennt und unter Verwendung von Sypro Orange auf Gesamtproteine angefärbt. In den Blut/Polymer-Scheiben wurden über die gesamte Waschzeit von 19 Stunden vergleichsweise mehr Proteine zurückgehalten als in den Blutscheiben. Über die Waschzeit von 19 Stunden wurde bei Blut/Chitosan vergleichsweise eine langsamere und nachhaltigere Freisetzung von Serumproteinen in die PBS-Waschlösungen beobachtet als bei Blut.
  • Beispiel 5
  • Herstellung Mischung und Injektion eines Blut/Polymer-Gemischs zur Verbesserung der Heilung von Gelenkknorpeldefekten
  • Knorpeldefekte mit Perforationen bis zum subchondralen Knochen wurden mit einem Gemisch von peripherem Blut/Chitosan-Glycerinphosphat behandelt, das als Flüssigkeit abgegeben wurde, und das Gemisch wurde in situ fest werden gelassen (22A bis 22C). In 22A wurde ein Knorpeldefekt in voller Dicke von 3 × 4 mm im Patella-Gleitlager des Oberschenkelknochens eines erwachsenen (mehr als 7 Monate alten) Neuseeländischen Weißen Kaninchens erzeugt. Vier Mikrobohrlöcher mit einem Durchmesser von 1 mm wurden bis zum Knochen gebohrt, bis eine Blutung beobachtet wurde. In 22B wurde flüssiges Vollblut in einem Verhältnis von 3 Volumina Blut zu 1 Volumen Chitosan in Glycerinphosphatlösung gemischt und abgelagert, so dass der Defekt ausgefüllt wurde. In 22C schien das Blut/Chitosan-Implantat nach 5 Minuten in situ fest zu werden. Die Kapsel und die Haut wurden vernäht, und das Tier wurde mit uneingeschränkter Bewegungsfreiheit sich erholen gelassen.
  • Eine ähnliche Behandlung bei menschlichen Patienten ist in 22D schematisch dargestellt, wo präparierte Knorpeldefekte eine arthroskopische Injektion von flüssigem Blut/Polymer erhalten, die in situ fest wird. Alternativ dazu wird eine arthroskopische Injektion von flüssigem Polymer an der Defektstelle mit aus Knochen stammendem Blut gemischt (22E). In 22D wird das Blut des Patienten ex vivo mit dem Polymer gemischt und durch arthroskopische Injektion an einen präparierten Defekt abgegeben, oder (22E) das Polymer wird arthroskopisch oder während einer Operation am offenen Knie abgegeben und an der Defektstelle mit aus dem Defekt austretendem Blut des Patienten gemischt.
  • Als Proof-of-Concept-Studie wurden die Wirkungen einer Behandlung mit Blut/Chitosan-Gel bei Kaninchen getestet. Erwachsene Neuseeländische Weiße Kaninchen mit ausgereiftem Skelett (7 Monate und älter) wurden mit Xylazin-Ketamin und dann Isofluoren/Sauerstoff-Gas anästhetisiert. Das Patella-Gleitlager des Oberschenkenknochens wurde durch einen parapatellären Einschnitt und Wegschieben der Patella freigelegt. Ein Knorpeldefekt in voller Dicke von bis zu 4 × 5 mm im Patella-Gleitlager des Oberschenkenknochens wurde mit einem mikrochirurgischen Messer erzeugt. Vier 4 mm tiefe, bis zum Knochen vordringende Löcher mit einem Durchmesser von 1 mm wurden entweder durch Mikrobohrer unter ständiger Berieselung mit PBS von 4 °C oder durch Punktion mit einer maßgefertigten Ahle und einem Hammer erzeugt. Der Defekt wurde mit PBS gespült, und je nach dem Grad der Blutung wurden bis zu 200 μl steriles Epinephrin (2 μg/ml) in phosphatgepufferter Kochsalzlösung in die blutenden Löcher injiziert. Der Knorpeldefekt wurde mit einer sterilen PBS-getränkten Mullbinde bedeckt. Peripheres Kaninchenblut wurde mit einer VacutainerTM-Nadel und unbehandelten, silikonisierten Glas-4-cm3-VacutainerTM-Vials von Becton Dickinson aus der zentralen Arterie des Ohrs entnommen.
  • Bei einer Behandlung wurden 750 μl Blut in eine sterile 1-cm3-Spritze gesogen. Eine zweite Spritze, die 250 μl Chitosan-Glycerinphosphat-Lösung enthielt (1,5% Chitosan/70 mM HCl/135 mM β-Glycerinphosphat), wurde über ein steriles Kunststoffverbindungsstück mit der bluthaltigen Spritze verbunden. Die Spritzen wurden 40mal vor- und zurückgepumpt. Die Mischung wurde in eine Spritze gesogen, und eine 20er Nadel wurde daran befestigt. Nach dem Ausspülen der Hälfte der Mischung wurde ein Tropfen (etwa 25 μl) in dem Defekt abgelagert. In einer getrennten Behandlung wurden 2 ml Blut in ein Polypropylen-Cryovial-Röhrchen gegeben, das 667 μl 1,5% Chitosan/70 mM HCl/135 mM β-Glycerinphosphat und 6 sterile Edelstahlkügelchen mit 3,2 mm Durchmesser enthielt. Das Röhrchen wurde mit einem Deckel verschlossen und 10 Sekunden lang kräftig (etwa 40- bis 50mal) geschüttelt. Die resultierende flüssige Blut/Chitosan-Mischung wurde mit einer sterilen 1-cm3-Spritze aus dem Vial entnommen, und eine 20er Nadel wurde an der Spritze befestigt. Nach dem Ausspülen von 200 μl aus der Spritze wurde ein Tropfen (etwa 25 μl) abgelagert, so dass der Knorpeldefekt ausgefüllt wurde. Das Blut/Chitosan-Gemisch wurde 5 Minuten lang fest werden gelassen, und danach wurden die Kapsel und die Haut vernäht, und die Wunde wurde desinfiziert. Die Kaninchen wurden nach 1 Woche (n = 1, Männchen) oder nach 51 bzw. 56 Tagen (n = 2, 1 Männchen, 1 Weibchen) getötet. Die Gelenke wurden fixiert, entkalkt, in LR/White-Kunstharz eingebettet, es wurden Schnitte angefertigt und mit Toluidin-Blau angefärbt. Mit Blut/Chitosan behandelte Defekte zeigten nach 1 Woche Heilung eine große Zahl von chemotaktischen Zellen, die zu der mit Blut/Chitosan gefüllten Zone wanderten (23A). Unbehandelte Defekte zeigten eine relativ schwache chemotaktische Reaktion (23B) auf das Blutgerinnsel an der Oberseite des Defekts. Ein Knorpeldefekt mit Mikrobohrlöchern wurde in beiden Patella-Gleitlagern der Oberschenkenknochen eines erwachsenen Neuseeländischen Weißen Kaninchens erzeugt, wobei einer mit Blut/Chitosan-Gel gefüllt und der andere unbehandelt gelassen wurde. Eine Woche nach der Heilung wurden die Gelenke fixiert, in LR-White verarbeitet und mit Toluidin-Blau angefärbt. In einer Tiefe von 2 bis 3 mm unter der Oberfläche des Knorpels war eine große Zahl von Zellen zu erkennen, die zu dem mit Blut/Chitosan gefüllten Defekt wanderten (23A), während in demselben Bereich des unbehandelten Defekts weniger wandernde Zellen zu sehen waren (23B).
  • Nach 5 bis 8 Wochen Heilung war der mit Blut/Chitosan behandelte Defekt bei 2 Kaninchen (1 Männchen, 1 Weibchen) mit Hyalin-Reparaturgewebe gefüllt (24A). Dieses auf Blut/Chitosan basierende Reparaturgewebe hatte das Aussehen von GAG-reichem Hyalinknorpel-Reparaturgewebe. Das Reparaturgewebe aus unbehandelten oder nur mit Blut behandelten Mikrofrakturdefekten hatte das Aussehen von Faserknorpel (24B). Es gab keinen histologischen Nachweis von Blut/Chitosan oder Blutgerinnsel, das nach 3 Wochen oder später nach der Abgabe innerhalb der Defektstelle überdauerte. Ein Knorpeldefekt mit Mikrobohrlöchern wurde in beiden Patella-Gleitlagern der Oberschenkenknochen eines erwachsenen Neuseeländischen Weißen Kaninchens erzeugt, wobei einer mit Blut/Chitosan-Gel gefüllt und der andere unbehandelt gelassen wurde. 51 oder 56 Tage nach der Heilung wurden die Gelenke fixiert, in LR-White verarbeitet und mit Toluidin-Blau angefärbt. In 24A hatte Reparaturgewebe aus dem mit Blut/Chitosan behandelten Defekt das Aussehen von metachromatisch angefärbtem Hyalinknorpel, der an den Defektoberflächen haftete und den Defekt ausfüllte. In 24B hatte Reparaturgewebe aus dem unbehandelten Defekt das Aussehen von Faserknorpel, praktisch ohne metachromatische Anfärbung auf GAG und mit nur einer partiellen Ausfüllung des Defekts.
  • Während die Erfindung unter besonderer Bezugnahme auf die erläuterten Ausführungsformen beschrieben wurde, sollte man sich darüber im Klaren sein, dass dem Fachmann zahlreiche Modifikationen einfallen werden. Dementsprechend sollten die obige Beschreibung und die Begleitzeichnungen als beispielhaft für die Erfindung und nicht in einschränkendem Sinn angesehen werden. Zum Beispiel haben wir nachgewiesen, dass das Mischen von Chitosan in Lösung mit Blut die Bildung eines Polymer/Blut-Gerinnsels ermöglicht, das sich nicht wesentlich kontrahiert und eine verlangsamte Freisetzung von chemotaktischen und mitogenen Blutproteinen, eine Aufrechterhaltung der Lebensfähigkeit von Blutzellen und eine dramatisch verbesserte Reparatur von Gelenkknorpeldefekten zeigt. Für den Fachmann ist offensichtlich, dass die Chitosanlösung auch anders hergestellt und dasselbe Ergebnis erzielt werden könnte. Beispiele dafür sind: 1) eine veränderte Chitosankonzentration und ein verändertes Mischungsverhältnis mit Blut, 29 eine veränderte Wahl der wässrigen Lösung durch Änderung des Puffertyps und der Konzentration der Spezies, 3) eine wässrige Suspension von Chitosan-Aggregaten, 4) ein teilchenförmiges Chitosanpulver, kombiniert mit einer geeigneten Mischtechnik, so dass diese Teilchen über das gesamte Blut verteilt und teilweise darin gelöst werden. Es können auch andere Polymere verwendet werden, wie 1) ein anderes Polysaccharid, wie Hyaluronan, wenn seine gerinnungshemmende Wirkung dadurch überwunden wird, dass man es in einem prokoagulierenden Zustand zubereitet (wie durch Verwendung einer niedrigen Konzentration oder Kombinieren mit Thrombin), und 2) ein Proteinpolymer, wie Polylysin oder Collagen, könnte verwendet und ähnliche Wirkungen erzielt werden. Obwohl wir aufgrund von Immunogenitäts-, Toxizitäts- und Zelladhäsions-/Kontraktions-Effekten nicht glauben, dass diese letzteren Ansätze so erfolgreich sein werden wie unsere bevorzugte Ausführungsform, werden diese und andere Zubereitungen als Bestandteil der vorliegenden Erfindung angesehen, da sie die Merkmale des Polymerpräparats der vorliegenden Erfindung besitzen, nämlich 1) dass sie mit Blut oder ausgewählten Blutkomponenten mischbar sind, 2) dass das resultierende Gemisch injizierbar ist oder an oder in einer Körperstelle, die eine Gewebereparatur, -regeneration, -rekonstruktion oder -expansion benötigt, platziert werden kann und 3) dass das Gemisch eine günstige Wirkung auf die Reparatur, Regeneration, Rekonstruktion oder Expansion von Gewebe an der Platzierungsstelle hat.
  • Literatur
    • Arnoczky, S. P., R. F. Warren, and J. M. Spivak. 1988. Meniscal repair using an exogenous fibrin clot. An experimental study in dogs. J Bone Joint Surg Am 70, no. 8: 1209–17.
    • Aston, J. E., and G. Bentley. 1986. Repair of articular surfaces by allografts of articular and growth-plate cartilage. Journal of Bone & Joint Surgery-British Volume 68-B, no. 1: 29–35.
    • Ateshian, G. A. 1997. A theoretical formulation for boundary friction in articular cartilage. Journal of Biomechanical Engineering 119, no. 1: 81–86.
    • Austin, P. R., C. J. Brine, J. E. Castle, and J. P. Zikakis. 1981. Chitin: New facets of research. Science 212, no. 4496: 749–53.
    • Atkinson, B., inventor. 24 Aug. 2000. "Device and method for regeneration and repair of cartilage lesions." Sulzer Biologics, assignee. WO Patent 00/48550.
    • Bartone, F. F, E. D. Adickes, 1988, Chitosan: effects on wound healing in urogenital tissue: preliminary report: J Urol, v. 140, p. 1134–7.
    • Bentley, G., and R. B. Greer. 1971. Homotransplantation of isolated epiphyseal and articular cartilage chondrocytes into joint surfaces of rabbits. Nature 230: 385–8.
    • Bernkop-Schnurch, A., and M. Pasta. 1998. Intestinal peptide and protein delivery-novel bioadhesive drug-carrier matrix shielding from enzymatic attack. Journal of Pharmaceutical Sciences 87, no. 4: 430–434
    • Braden, M., S. Downes, M. P. Patel, and K. W. M. Davy, inventors. 21 Nov. 1995. "Biomaterials for tissue repair." U.S. Pat. No. 5,468,787.
    • Breinan, H. A., T. Minas, H. P. Hsu, S. Nehrer, C. B. Sledge, and M. Spector. 1997. Effect of cultured autologous chondrocytes on repair of chondral defects in a canine model. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 79, no. 10: 1439–51,
    • Breinan, H. A., S. D. Martin, H. P. Hsu, and M. Spector. 2000. Healing of canine articular cartilage defects treated with microfracture, a type-II collagen matrix, or cultured autologous chondrocytes. J Orthop Res 18, no. 5: 781–9.
    • Brekke, J. H., and R. D. Coutts, inventors. 21 Dec. 1999. "Method and device for reconstruction of articular cartilage." THM Biomedicals, assignee. U.S. Pat. No. 6,005,161.
    • Brittberg, M., A. Lindahl, G. Homminga, A. Nilsson, O. Isaksson, and L. Peterson. 1997. A critical analysis of cartilage repair. Acta Orthopaedica Scandinavica 68, no. 2: 186–91.
    • Brittberg, M., A. Lindahl, A. Nilsson, C. Ohlsson, O. Isaksson, and L. Peterson. 1994. Treatment of Deep Cartilage Defects in the Knee with Autologous Chondrocyte Transplantation. N. Engl. J. Med. 331, no. 14: 889–95.
    • Brittberg, M., A. Nilsson, A. Lindahl, C. Ohlsson, and L. Peterson. 1996. Rabbit articular cartilage defects treated with autologous cultured chondrocytes. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 326: 270–83.
    • Buckwalter, J. A., and H. J. Mankin. 1997. Articular cartilage 0.2. Degeneration and osteoarthrosis, repair, regeneration, and transplantation (review). Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 79A, no. 4: 612–32.
    • Buschmann, M. D., Y. A. Gluzband, A. J. Grodzinsky, J. H. Kimura, and E. B. Hunziker. 1992. Chondrocytes in agarose culture synthesize a mechanically functional extracellular matrix. Journal of Orthopaedic Research 10, no. 6: 745–58.
    • Butnariu-Ephrat, M., D. Robinson, D. G. Mendes, N. Halperin, and Z. Nevo. 1996. Resurfacing of goat articular cartilage by chondrocytes derived from bone marrow. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 330: 234–43.
    • Caplan, A. I., M. Elyaderani, Y. Mochizuki, S. Wakitani, and V. M. Goldberg. 1997. Principles of cartilage repair and regeneration. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 342: 254–69.
    • Caplan, A. I., D. J. Fink, and R. G. Young, inventors. 5 Jan. 1999. "Biomatrix for soft tissue regeneration." U.S. Pat. No. 5,855,619.
    • Caplan, A. I., and S. E. Naynesworth, inventors. 22 Sep. 1998. "Connective tissue regeneration using human mesenchymal stem cell preparations." U.S. Pat. No. 5,811,094.
    • Carreno-Gomez, B., and R. Duncan. 1997. Evaluation of the biological properties of soluble chitosan and chitosan microspheres. Intl J of Pharmaceutics 148: 231–40.
    • Chenite, A., C. Chaput, C. Combes, F. Jalal, A. Selmani. Temperature-controlled pH-dependent formation of ionic polysaccharide gels. WO Patent 99/07416.
    • Chenite, A., C. Chaput, D. Wang, C. Combes, M. D. Buschmann, C. D. Hoemann, J. C. Leroux, B. L. Atkinson, F. Binette, and A. Selmani. 2000. Novel injectable neutral solutions of chitosan form biodegradable gels in situ. Biomaterials 21, no. 21: 2155–61.
    • Chesterman, P. J., and A. U. Smith. 1968. Homotransplantation of articular cartilage and isolated chondrocytes. An experimental study in rabbits. Journal of Bone & Joint Surgery-British Volume 50, no. 1: 184–97.
    • Childers, J. C. Jr, and S. C. Ellwood. 1979. Partial chondrectomy and subchondral bone drilling for chondromalacia. Clin Orthop, no. 144: 114–20.
    • Cho, Y. W., Y. N. Cho, S. H. Chung, G. Yoo, S. W. Ko, 1999, Water-soluble chitin as a wound healing accelerator: Biomaterials, v. 20, p. 2139–45.
    • Chu, C. R., R. D. Coutts, M. Yoshioka, F. L. Harwood, A. Z. Monosov, and D. Amiel. 1995. Articular cartilage repair using allogeneic perichondrocyte-seeded biodegradable porous polylactic acid (PLA): a tissue-engineering study. Journal of Biomedical Materials Research 29, no. 9: 1147–54.
    • Chu, C. R., J. S. Dounchis, M. Yoshioka, R. L. Sah, R. D. Coutts, and D. Amiel. 1997. Osteochondral repair using perichondrial cells, A 1-year study in rabbits. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 340: 220–9.
    • Clark, Richard A. F. 1996. The molecular and cellular biology of wound repair. 2 ed. New York; Plenum.
    • Cochrum, K. C., H. R. Parker, and M. M. C. Chu, inventors. 30 Jun. 1998. "Fibrogen/Chitosan hemostatic agents." The Regents of the University of California, assignee. U.S. Pat. No. 5,773,033.
    • Cohen, I., J. Gabbay, T. Glaser, and A. Oplatka. 1975. "Fibrin-blood platelet interaction in a contracting clot." Br J Haematol 31, no. 1: 45–50.
    • Collombel, C., O. Damour, C. Gagnieu, F. Poisignon, C. Echinard, and J. Marichy, inventors. 24 Nov. 1992. "Biomaterials with a base of mixtures of collagen, chitosan and glycosaminoglycans process for preparing them and their application in human medicine." Centre National de la Recherche, assignee. U.S. Pat. No. 5,166,187.
    • Denuziere, A., D. Ferrier, O. Damour, and A. Domard. 1998. Chitosan-chondroitin sulfate and chitosan-hyaluronate polyelectrolyte complexes: biological properties. Biomaterials 19, no. 14: 1275–85.
    • Depalma, A. F., C. D. McKeever, and D. K. Subin. 1966. Process of repair of articular cartilage demonstrated by histology and autoradiography with tritiated thymidine. Clinical Orthopaedics & Related Research 48: 229–42.
    • Dillon, G. P., X. Yu, A. Sridharan, J. P. Ranieri, and R. V. Bellamkonda. 1998. The Influence of Physical Structure and Charge on neurite Extension in a 3D Hydrogel Scaffold. Journal of Biomaterials Science Polymer Edition 9, no. 10: 1049–69.
    • Drohan, W. N., M. J. MacPhee, S. I. Miekka, S. S. Manish, Clive Elson, and John R. Taylor, inventors. 26 Sep. 2000. "Chitin hydrogels, methods of their production and use." Inc. Chitogenics, The American National Red Cross, and Coalition for Hemophilia, assignees. U.S. Pat. No. 6,124,273.
    • Dunn, A. R., and S. L. Dunn, inventors. 29 Nov. 1994. "Method of regenerating articular cartilage." U.S. Pat. No: 5,368,051.
    • Eser, E. A., Y. M. Elcin, and G. D. Pappas. 1998. Neural Tissue Engineering; Adrenalin Chromaffin Cell Attachment and Viability on Chitosan Scaffolds.
    • Neurological Research 20: 648-54. Frankel, S. R., B. Toolan, D. Menche, M. I. Pitman, and J. M. Pachence. 1997. Chondrocyte transplantation using a collagen bilayer matrix for cartilage repair.
    • J. Bone Joint Surg. 79-B, no. 5: 831–36.
    • Freed, L. E., D. A. Grande, Z. Lingbin, J. Emmanual, J. C. Marquis, and R. Langer. 1994. Joint resurfacing using allograft chondrocytes and synthetic biodegradable polymer scaffolds. Journal of Biomedical Materials Research 28, no. 8: 891–9.
    • Fukamizo, T., and R. Brzezinski. 1997. Chitosanase from streptomyces sp. Strain n174-a comparative review of its structure and function (review). Biochemistry and Cell Biology-Biochimie Et Biologie Cellulaire 75, no. 6: 687–96.
    • Gouda, I., and O. Larm, inventors. 11 May 1999. "Method of promoting dermal wound healing with chitosan and heparin or heparin sulfate." Medicarb, assignee. U.S. Pat. No. 5,902,798.
    • Grande, D. A., and P. A. Lucas, inventors. 25 May 1999. "Mesenchymal stem cells for cartilage repair." Morphogen Pharmaceuticals Inc., and North Shore University Hospital Research Corp., assignees. U.S. Pat. No. 5,906,934.
    • Grande, D. A., M. I. Pitman, L. Peterson, D. Menche, and M. Klein. 1989. The repair of experimentally produced defects in rabbit articular cartilage by autologous chondrocyte transplantation. J. Orthop. Res. 7, no. 2: 208–18.
    • Green, W. T. 1977. Articular cartilage repair. Behavior of rabbit chondrocytes during tissue culture and subsequent allografting. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 124: 237–50.
    • Griffith-Cima, L., A. Atala, C. A. Vacanti, and K. T. Paige, inventors. 20 Jan. 1998. "Tissue formation by injecting a cell-polymeric solution that gels in vivo." M.I.T., assignee. U.S. Pat. No. 5,709,854.
    • Halvorsen, Y-D. C., W. O. Wilkison, and J. Gimble, inventors. 21 Feb. 2001. "Use of adipose tissue-derived stromal cells for chondrocyte differentiation and cartilage repair." EP Patent 1,077,253
    • Hall, B. K. 1983. Cartilage. New York, N.Y.: Academic Press.
    • Halpern, A. A., inventor. 12 Aug. 1997. "Method for cartilage repair. "U.S. Pat. No. 5,655,546.
    • Hangody, L., G. Kish, Z. Karpati, I. Szerb, and I. Udvarhelyi. 1997. Arthroscopic autogenous osteochondral mosaicplasty for the treatment of femoral condylar articular defects. A preliminary report. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 5, no. 4: 262–7.
    • Hangody, L., G. Kish, Z. Karpati, I. Szerb, and R. Eberhardt. 1997. Treatment of osteochondritis dissecans of the talus: use of the mosaicplasty technique-a preliminary report. Foot Ankle Int 18, no. 10: 628–34
    • Hansson, H-A., G. Johasson-Ruden, and O. Larm, inventors. 13 Apr. 1999. "Hard Tissue stimulating agent." Astra Akiebolag, assignee. U.S. Pat. No. 5,894,070.
    • Hendrickson, D. A., A. J. Nixon, D. A. Grande, R. J. Todhunter, R. M. Minor, H. Erb, and G. Lust. 1994. Chondrocyte-fibrin matrix transplants for resurfacing extensive articular cartilage defects. Journal of Orthopaedic Research 12, no. 4: 485–97.
    • Higaki, H., T. Murakami, and Y. Nakanishi. 1997. Lubricating ability of langmuirblodgett films as boundary lubricating films on articular surfaces. JSME Interna tional Journal Series C-Mechanical Systems Machine Elements & Manufacturing 40, no. 4: 776–81.
    • Homminga, G. N., S. K. Bulstra, R. Kuijer, and A. J. van der Linden. 1991. Repair of sheep articular cartilage defects with a rabbit costal perichondrial graft. Acta Orthopaedica Scandinavica 62, no. 5.415-6.
    • Hunziker, E. B., and L. C. Rosenberg. 1996. Repair of partial-thickness defects in articular cartialge-cell recruitment from the synovial membrane. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 78A, no. 5: 721–33.
    • Hyc, A., J. Malejczyk, A. Osiecka, and S. Moskalewski. 1997. Immunological response against allogeneic chondrocytes transplanted into joint surface defects in rats. Cell Transplantation 6, no. 2: 119–24.
    • Insall, J. N. 1967. Intra-articular surgery for degenerative arthritis of the knee. A report of the work of the late K. H. Pridie. J Bone Joint Surg Br 49, no. 2: 211–28.
    • Inui, H., M. TsujLkubo, S. Hirano, 1995, Low molecular weight chitosan stimulation of mitogenic response to platelet-derived growth factor in vascular smooth muscle cells: Biosci Biotechnol Biochem, v. 59, p. 2111–4.
    • Itay, S., A. Abramovici, and Z. Nevo. 1987. Use of cultured embryonal chick epiphyseal chondrocytes as grafts for defects in chick articular cartilage. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 220: 284-303.
    • Johnson, L. L., 1991. Arthroscopic abrasion arthroplasty. In Operative arthroscopy. McGinty, J. B. (Ed.) et al., 341-60. New York: Raven.
    • Johnstone, B., and J. Yoo, inventors. 1 Jun. 1999. "In vitro chondrogenic induction of human mesenchymal stem cells." Case Western Reserve University, assignee. U.S. Pat. No. 5,908,784.
    • Jorgensen, T., J. Moss, and H. Nicolajsen, inventors. 28 May 1998. "A method for promoting tissue repair." Dumex-Alpharma, assignee. WO Patent 98/22114.
    • Jurgensen, K., D. Aeschlimann, V. Cavin, M. Genge, and E. B. Hunziker. 1997. A new biological glue for cartilage-cartilage interfaces-tissue transglutaminase. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 79A, no. 2: 185-93.
    • Kandel, R. A., H. Chen, J. Clark, and R. Renlund. 1995. Transplantation of cartilaginous tissue generated in vitro into articular joint defects. Art. Cells, Blood subs., and Immob. Biotech. 23, no. 5: 565-77.
    • Kawamura, S., S. Wakitani; T. Kimura, A. Maeda, A. I. Caplan, K. Shino, and T. Ochi. 1998. Articular cartilage repair. Rabbit experiments with a collagen gelbiomatrix and chondrocytes cultured in it. Acta Orthopaedics Scandinavica 69, no. 1: 56–62.
    • Koyano, T., N. Minoura, M. Nagura, and K. Kobayashi. 1998. Attachment and growth of cultures fibroblast cells on pva/chitosan-blended hydrogels. Journal of Biomedical Materials Research 39, no. 3: 486–90.
    • Kuettner, K. E. 1992. Biochemistry of articular cartilage in health and disease. Clin Biochem 25, no. 3: 155–63.
    • Lahiji, A, A Sohrabi, D S Hungerford, C G Frondoza, 2000, Chitosan supports the expression of extracellular matrix proteins in human osteoblasts and chondrocytes: J Biomed Mater Res, v. 51, p. 586–95.
    • Lee, K. Y., I. C. Kwon, Y. H. Kim, W, H. Jo, and S. Y. Jeong. 1998. Preparation of chitosan self-aggregates as a gene delivery system. Journal of Controlled Release 51, no. 2–3: 213–20.
    • Lee, Y M, Y J Park, S J Lee, Y Ku, S B Han, S M Choi, P R Klokkevold, C P Chung, 2000, Tissue engineered bone formation using chitosan/tricalcium phosphate sponges: J Periodontol, v. 71, p. 410–7.
    • Lu, J. X., F. Prudhommeaux, A. Meunier, L. Sedel, and G. Guillemin. 1999. Effects of chitosan on rat knee cartilages. Biomaterials 20, no. 20: 1937–44.
    • Mahomed, M. N., R. J. Beaver, and A. E. Gross. 19.92. The long-term success of fresh, small fragment osteochondral allografts used for intraarticular posttraumatic defects in the knee joint. Orthopedics (Thorofare, N.J.) 15, no. 10: 1191–9.
    • Malette, W. G., H. J. Quigley, R. D. Gaines, N. D. Johnson, w, G. Rainer, 1983, Chitosan: a new hemostatic: Ann Thorac Surg, v. 36, p. 55–8.
    • Malette, W. G., and H. J. Quigley, inventors. 19 Jul. 1983. "Method of acheving hemostasis." U.S. Pat. No. 4,394,373.
    • Malette, W. G., and H. J. Quigley, inventors. 30 Jul. 1985. "Method of achieving hemostasis, inhibiting fibroplasia, and promoting tissue regeneration in tissue wound." U.S. Pat. No. 4,532,134.
    • Mankin, H. J. 1974. The reaction of articular cartilage to injury and osteoarthritis (first of two parts). N Engl J Med 291, no. 24: 1285–92. 1974. The reaction of articular cartilage to injury and osteoarthritis (second of two parts). N Engl J Med 291, no. 25: 1335–40.
    • Mattioli-Belmonte, M., A. Gigante, R. A. Muzzarelli, R. Politano, A. De Benedittis, N. Specchia, A. Buffa, G. Biagini, F. Greco, 1999, N,N-dicarboxymethyl chitosan as delivery agent for bone morphogenetic protein in the repair of articular cartilage: Med Biol Eng Comput, v. 37, p. 130–4.
    • McCarty, Daniel J, and William J Koopman. 1993. Arthritis and allied conditions. A textbook of rheumatology. Philadelphia: Lea and Febiger.
    • Messner, K., and J. Gillquist. 1996. Cartilage repair-a critical review (review). Acta Orthopaedica Scandinavica 67, no. 5: 523–29.
    • Minas, T., and S. Nehrer. 1997. Current concepts in the treatment of articular cartilage defects. (Review) (41 refs). Orthopedics (Thorofare, N.J.) 20, no. 6: 525–38.
    • Mosbey, D. T., inventor. 11 Sep. 1990. "Wound filling composition." Minnesota Mining and Manufacturing Company, assignee. U.S. Pat. No. 4,956,350.
    • Mueller, W., and T. Thaler, inventors. 17 Nov. 1998. "Process for regenerating bone and cartilage." Sulzer Medizinaltechnik A G., assignee. U.S. Pat. No. 5,837,235.
    • Muzzarelli, R. A. A., and G. Biagini. 1993. Role and fate of exogenous chitosans in human wound tissues. Chitin Enzymology: 187–96.
    • Muzzarelli, R. A. A., W. S. Xia, M. Tomasetti, and P. Ilari. 1995. Depolymerization of chitosan and substituted chitosans with the aid of a wheat germ lipase preparation. Enzyme & Microbial Technology 17, no. 6: 541–45.
    • Muzzarelli, R. A., M. Mattioli-Belmonte, C. Tietz, R. Biagini, G. Perioli, M. A. Brunelli, M. Fini, R. Giardino, P. Ilari, and G. Biagini. 1994. Stimulatory effect on bone formation exerted by a modified chitosan. Biomaterials 15, no. 13: 1075–81.
    • Namba, R. S., M. Meuli, K. M. Sullivan, A. X. Le, and N. S. Adzick. 1998. Spontaneous repair of superficial defects in articular cartilage in a fetal lamb model. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 80A, no. 1: 4–10.
    • Naughton, C. K., and B. A. Naughton, inventors. 28 Jul. 1998. "Threedimensional genetically engineered cell and tissue culture system." U.S. Pat. No. 5,785,964.
    • Naughton, G. K., and J. Willoughby, inventors. 1 Dec. 1998. "Method for repairing cartilage." U.S. Pat. No. 5,842,477.
    • Nevo, Z., D. Robinson, S. Horowitz, A. Hasharoni, and A. Yayon. 1998. The manipulated mesenchymal stem cells in regenerated skeletal tissues. Cell Transplantation 7, no. 1: 63–70.
    • Newman, A. P. 1998. Articular cartilage repair. American Journal of Sports Medicine 26, no. 2: 309–24.
    • Nixon, A. J., L. A. Fortier, J. Williams, and H. Mohammed. 1999. Enhanced repair of extensive articular defects by insulin-like growth factor-1-laden fibrin composites. J Orthop Res 17, no. 4: 475–87.
    • Noguchi, T., M. Oka, M. Fujino, M. Neo, and T. Yamamuro. 1994. Repair of osteochondral defects with grafts of cultured chondrocytes. Comparison of allografts and isografts. Clinical Orthopaedics & Related Research, no. 302: 251–8.
    • O'Driscoll, S. W., F. W. Keeley, and R. B. Salter. 1988. Durability of regenerated articular cartilage produced by free autogenous periosteal grafts in major fullthickness defects in joint surfaces under the influence of continuous passive motion. A follow-up report at one year. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 70, no. 4: 595–606.
    • O'Driscoll, S. W., A. D. Recklies, and A. R. Poole. 1994. Chondrogenesis in periosteal explants. An organ culture model for in vitro study. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 76, no. 7: 1042–51.
    • Okamoto, Y, K Shibazaki, S Minami, A Matsuhashi, S Tanioka, Y Shigemasa, 1995, Evaluation of chitin and chitosan on open would healing in dogs: J Vet Med Sci, v. 57, p. 851–4.
    • Outerbridge, H. K., A. R. Outerbridge, and R. E. Outerbridge. 1995. The use of a lateral patellar autologous graft for the repair of a large osteochondral defect in the knee. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 77, no. 1: 65–72.
    • Pachence, J. M., S. Frenkel, and D. Menche, inventors. 27 Jun. 2000. "Multistage collagen-based template or implant for use in the repair of cartialge lesions." Hospital for Joint Disease Orthopaedic institute, assignee. U.S. Pat. No. 6,080,194
    • Paletta, G. A., S. P. Arnoczky, and R. F. Warren. 1992. The repair of osteochondral defects using an exogenous fibrin clot. An experimental study in dogs. Am J Sports Med 20, no. 6: 725–31.
    • Pechak, D. G., M. J. Kujawa, and A. I. Caplan. 1986. Morphology of bone development and bone remodeling in embryonic chick limbs. Bone 7, no. 6: 459–72.
    • Peluso, G., O. Petillo, M. Ranieri, M. Santin, L. Ambrosio, D. Calabro, B. Avallone, G. Balsamo, 1994, Chitosan-mediated stimulation of macrophage function: Biomaterials, v. 15, p. 1215–20.
    • Peterson, D. R. and N. Nousek-Goebl. 13 Mar. 2001. "Isolation of precursor cells from hematopoietic and nonhematopoietic tissues and their use in vivo bone and cartilage regeneration". DePuy Orthopaedics, assignee. U.S. Pat. No. 6,200,606. Pridie, K. H., A method of resurfacing osteoarthritic knee joints. 1959. In Proceedings of the British Orthopaedic Association. J. Bone and Joint Surg. 41-B: 618–619
    • Purchio, A. F., M. Zimber, N. Dunkelman, G. K. Naughton, and B. A. Naughton, inventors. 11 May 1999. "Three-dimensional cartilage cultures." Advanced Tissue Sciences Inc., assignee. U.S. Pat. No. 5,902,741.
    • Rao, S. B., C. P. Sharma, 1997, Use of chitosan as a biomaterial: studies on its safety and hemostatic potential: J Biomed Mater Res, v. 34, p. 21–8
    • Robinson, D., N. Halperin, and Z. Nevo. 1990. Regenerating hyaline cartilage in articular defects of old chickens using implants of embryonal chick chondrocytes embedded in a new natural delivery substance. Calcif. Tissue Int. 46, no. 4: 246–53.
    • Rodgers, K., and G. Dizerega, inventors. 20 Jan. 2000. "Methods for accelerating bone and cartilage growth and repair." University of Southern California, assignee. WO Patent 00/02905.
    • Rodrigo, J. J., J. R. Steadman, and J. P. Sillima. 1993. Osteoarticular injuries of the knee. Operative orthopaedics. Second edition ed., 2077–82.
    • Sackier, J. M., C. B. Wood, R. Krishnan, G. R. Wiggington, and D. M. H. Butler, inventors. 18 Mar. 1997. "Method of regenerating or replacing cartilage tissue using amniotic cells." Genethics Limited, assignee. U.S. Pat. No. 5,612,028
    • Sall, K. N., J. K. Kreter, R. H. Keates, 1987, The effect of chitosan on corneal wound healing: Ann Ophthalmol, v. 19, p. 31–3.
    • Sams, A. E., and A. J. Nixon. 1995. Chondrocyte-laden collagen scaffolds for resurfacing extensive articular cartilage defects. Osteoarthritis & Cartilage 3, no. 1: 47–59.
    • Sashiwa, H., H. Saimoto, Y. Shigemasa, R. Ogawa, and S. Tokura. 1990. Lysozyme susceptibility of partially deacetylated chitin. International Journal of Biological Macromolecules 12, no. 5: 295–6.
    • Schipper, N. G. M., S. Olsson, J. A. Hoogstraate, A. G. Deboer, K. M. Varum, and P. Artursson. 1997. Chitosans as absorption enhancers for poorly absorbable drugs 0.2. Mechanism of absorption enhancement. Pharmaceutical Research 14, no. 7: 923–29.
    • Schwartz, R. E., inventor. 12 May 1998. "Cartilage repair unit and method of assembling same." Matrix Biotechnologies Inc., assignee. U.S. Pat. No. 5,749,874.
    • Schwarz, I. M., and B. A. Hills. 1998. Surface-active phospholipid as the lubricating component of lubricin. British Journal of Rheumatology 37, no. 1: 21–26.
    • Sechriest, V. F., Y. J. Miao, C. Niyibizi, A. Westerhausen-Larson, H. W. Matthew, C. H. Evans, F. H. Fu, and J. K. Suh. 2000. GAG-augmented polysaccharide hydrogel: a novel biocompatible and biodegradable material to support chondrogenesis. J Biomed Mater Res 49, no. 4: 534–41.
    • Sellers, R. S., D. Peluso, and E. A. Morris. 1997. The effect of recombinant human bone morphogenetic protein-2 (rhBMP-2) on the healing of full-thickness defects of articular cartilage. Journal of Bone & Joint Surgery-American Volume 79, no. 10: 1452–63.
    • Sellers, R. S., R. Zhang, S. S. Glasson, H. D. Kim, D. Peluso, D. A. D'Augusta, K. Beckwith, and E. A. Morris. 2000. Repair of articular cartilage defects one year after treatment with recombinant human bone morphogenetic protein-2 (rhBMP-2). J Bone Joint Surg Am 82, no. 2: 151–60.
    • Shigemasa, Y., and S. Minami. 1996. Applications of chitin and chitosan for biomaterials. Biotechnol Genet Eng Rev 13: 383–420.
    • Soulhat, J, M. D. Buschmann, and A. Shirazi-Adl. 1999. A fibril-network reinforced biphasic model of cartilage in unconfined compression. Journal of Biomechanical Engineering 121, no. 3: 340–7.
    • Sparkes, B. G., and D. G. Murray, inventors. 25 Feb. 1986. "Chitosan based wound dressing materials." Her Majesty the Queen in right of Canada, assignee. U.S. Pat. No. 4,572,906.
    • Specchia, N., A. Gigante, F. Falciglia, and F. Greco. 1996. Fetal chondral homografts in the repair of articular cartilage defects. Bulletin-Hospital for Joint Diseases 54, no. 4: 230–5.
    • Steadman, J. R., W. G. Rodkey, K. K. Briggs, and J. J. Rodrigo. 1998. The microfracture procedure: Rationale, technique, and clinical observations for treatment of articular cartilage defects. J. Sports Traumatol. Rel. Res. 20, no. 2: 61–70.
    • Stone, C. A., H. Wright, T. Clarke, R. Powell, V. S. Devaraj, 2000, Healing at skin graft donor sites dressed with chitosan: Br J Plast Surg, v. 53, p. 601–6.
    • Stone, K. R., inventor. 29 Aug. 2000. "Method and paste for articular cartilage transplatation." U.S. Pat. No. 6,110,209.
    • Suh, J., H. Matthew, P. Fu, and F. Fu, inventors. 23 Sep. 1999. "Chitosan-based composite materials containing glycosaminoglycan for cartilage repair." University of Pittburg, assignee. WO Patent 99/47186.
    • Suh, J. K., H. W. Matthew, 2000, Application of chitosan-based polysaccharide biomaterials in cartilage tissue engineering: a review: Biomaterials, v. 21, p. 2589–98.
    • Terbojevich, M., A. Cosani, and R. A. A. Muzzarelli. 1996. Molecular parameters of chitosans depolymerized with the aid of papain. Carbohydrate Polymers 29, no. 1: 63–68.
    • Tubo, R. A., L. M. Barone, and C. A. Wrenn, inventors. 3 Mar. 1998. "Methods and compositions for the repair of articular cartilage defects in mammals." Genzyme Corp., assignee. U.S. Pat. No. 5,723,331.
    • Ueno, H., H. Yamada, I. Tanaka, N. Kaba, M. Matsuura, M. Okumura, T. Kadosawa, T. Fujinaga, 1999, Accelerating effects of chitosan for healing at early phase of experimental open wound in dogs: Biomaterials, v. 20, p. 1407–14.
    • Vacanti, J. P., and R. S. Langer, inventors. 23 June 1998a. "Preparation of threedimensional fibrous scaffold for attaching cells to produce vascularized tissue in vivo." U.S. Pat. No. 5,770,193.
    • Vacanti, J. P., and R. S. Langer, inventors. 23 Jun. 1998b. "Three-dimensional fibrous scaffold containing attached cells for producing vascularized tissue in vivo." U.S. Pat. No. 5,770,417.
    • Vacanti, J. P., C. A. Vacanti, and R. S. Langer, inventors. 7 Apr. 1998. "Biodegradable synthetic polymeric fibrous matrix containing chondrocyte for in vivo production of a cartilaginous structure." M.I.T., and Children's Medical Center Corp., assignees. U.S. Pat. No. 5,736,372.
    • Vasios, G. W., P. D. DiBenedetto, C. A. Preston, R. A. Tubo, and J. M. McPherson. 1999. Chitotriosidase is expressed in normal chondrocytes and is upregulated in chondrocytes derived from osteoarthritic cartilage. 45th Annual Meeting, Orthopaedic Research Society.
    • Villeneuve, P. E., inventor. 2 Feb. 1999. "Materials for healing cartilage and bone defects." U.S. Pat. No. 5,866,415.
    • Wakitani, S., T. Kimura, A. Hirooka, T. Ochi, M. Yoneda, H. Owaki, K. Ono, and N. Yasui. 1989. Repair of rabbit articular surfaces with allografts of chondrocytes embedded in collagen gels. Nippon Seikeigeka Gakkai Zasshi-Journal of the Japanese Orthopaedic Association 63, no. 5: 529–38.
    • Wakitani, S., T. Goto, S. J. Pineda, R. G. Young, J. M. Mansour, A. I. Caplan, and V. M. Goldberg. 1994. Mesenchymal cell-based repair of large, full-thickness defects of articular cartilage. J Bone Joint Surg Am 76, no. 4: 579–92.
    • Wei, X., J. Gao, and K. Messner. 1997. Maturation-dependent repair of untreated osteochondral defects in the rabbit knee joint. Journal of Biomedical Materials Research 34, no. 1: 63–72.
    • Yagi, K., N. Michibayashi, N. Kurikawa, Y. Nakashima, T. Mizoguchi, A. Harada, S. Higashiyama, H. Muranaka, and M. Kawase. 1997. Effectiveness of fructosemodified chitosan as a scaffold for hepatocyte attachment. Biological & Pharmaceutical Bulletin 20, no. 12: 1290–4.
    • Yalpani, M., and D. Pantaleone. 1994. An examination of the unusual susceptibilities of aminoglycans to enzymatic hydrolysis. Carbohydrate Research 256, no. 1: 159–75.
    • Zhang, R., E. Morris, and D. Peluso, inventors. 3 Aug. 2000. "Methods and compositions for healing and repair of articular cartilage." Inc. Genetics Institute, assignee. WO Patent 00/44413.

Claims (27)

  1. Polymerzusammensetzung zur Verwendung bei der Reparatur eines Gewebes eines Patienten, wobei die Polymerzusammensetzung mit wenigstens Vollblut gemischt ist, wobei die Polymerzusammensetzung beim Mischen mit Vollblut zu einem Gemisch führt, wobei das Gemisch mit der Zeit oder beim Erhitzen in einen nichtflüssigen Zustand übergeht, wobei das Gemisch an der Stelle der Einführung zurückgehalten wird und daran haftet, um das Gewebe zu reparieren, wobei die Polymerzusammensetzung ein Polymer umfasst und in einem Puffer, der ein anorganisches oder organisches Salz enthält, gelöst oder suspendiert ist.
  2. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 1, wobei das Polymer ein modifiziertes oder natürliches Polysaccharid ist.
  3. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 2, wobei das Polysaccharid aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus Chitosan, Chitin, Hyaluronan, Glycosaminoglycan, Chondroitinsulfat, Keratansulfat, Dermatansulfat, Heparin und Neparinsulfat besteht.
  4. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 1, wobei die Polymerzusammensetzung ein natürliches, rekombinantes oder synthetisches Protein oder eine Polyaminosäure umfasst.
  5. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 4, wobei die Polyaminosäure ein Polylysin ist.
  6. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 4, wobei es sich bei dem natürlichen Protein um lösliches Collagen oder lösliche Gelatine handelt.
  7. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 1, wobei die Polymerzusammensetzung Polymilchsäure, Polyglycolsäure, synthetische Homo- und Blockcopolymere umfasst, die Carboxyl-, Amino-, Sulfon-, Phosphonfunktionen mit oder ohne zusätzliche Funktionen enthalten.
  8. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 7, wobei die zusätzlichen Funktionen aus der Gruppe ausgewählt sind, die aus Hydroxy, Thiol, Alkoxy, Aryloxy, Acyloxy und Aroyloxy besteht.
  9. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 1, wobei das anorganische Salz aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus Natrium-, Chlorid-, Kalium-, Calcium-, Magnesium-, Phosphat-, Sulfat- und Carboxylatsalzen besteht.
  10. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 1, wobei die Polymerzusammensetzung in einem Puffer gelöst oder suspendiert ist, der ein organisches Salz enthält, das aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus Glycerinphosphat, Fructosephosphat, Glucosephosphat, L-Serinphosphat, Adenosinphosphat, Glucosamin, Galactosamin, HEPES, PIPES und MES besteht.
  11. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 10, wobei die Polymerzusammensetzung einen pH-Wert zwischen 6,5 und 7,8 hat.
  12. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 11, wobei die Polymerlösung eine Osmolarität hat, die auf einen physiologischen Wert zwischen 250 mOsm/l und 600 mOsm/l eingestellt wird.
  13. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 12, wobei das Blut aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus venösem Blut, arteriellem Blut, Blut aus Knochen, Blut aus Knochenmark, Nabelschnurblut und Placentablut besteht.
  14. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 13, wobei das Blut ein gerinnungshemmendes Mittel enthält.
  15. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 14, wobei das Blut ein gerinnungshemmendes Mittel enthält, das aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus Citrat, Heparin und EDTA besteht.
  16. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 15, wobei das Blut ein gerinnungsförderndes Mittel enthält, so dass die Gerinnung/Verfestigung an der Stelle der Einführung verbessert wird.
  17. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 16, wobei das gerinnungsfördernde Mittel aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus Thrombin, Calcium, Collagen, Ellagsäure, Epinephrin, Adenosindiphosphat, Gewebefaktor, einem Phospholipid und einem Gerinnungsfaktor besteht.
  18. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 17, wobei es sich bei dem Gerinnungsfaktor um Faktor VII handelt.
  19. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 18, wobei das Blut autolog oder nichtautolog ist.
  20. Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 19, wobei das Volumen der Polymerzusammensetzung in einem Verhältnis zum Volumen des Bluts oder der Blutkomponente verwendet wird, das von 1:100 bis 100:1 variiert.
  21. Polymerzusammensetzung gemäß den Ansprüchen 1 bis 19, wobei die Polymerzusammensetzung und das Blut unter Verwendung von Schallwellen, Rühren, Vortexmischen oder mehrere Durchläufe in Spritzen mechanisch vermischt werden.
  22. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 3, wobei die Polymerzusammensetzung 1,5% (w/v) Chitosan umfasst.
  23. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 1, wobei es sich bei dem Polymer um Chitosan handelt.
  24. Polymerzusammensetzung gemäß Anspruch 10, wobei der Puffer Glycerinphosphat umfasst.
  25. Verwendung der Polymerzusammensetzung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 24 zur Herstellung eines Medikaments für die Gewebereparatur.
  26. Verwendung gemäß Anspruch 24, wobei das Gewebe aus der Gruppe ausgewählt ist, die aus Knorpel, Meniskus, Bändern, Sehnen, Knochen, Haut, Augenhornhaut, Periodontalgeweben, Abszessen, resezierten Tumoren und Geschwüren besteht.
  27. Verwendung gemäß Anspruch 26, wobei es sich bei dem Gewebe um Knorpel handelt.
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WO (1) WO2002000272A2 (de)
ZA (1) ZA200300597B (de)

Families Citing this family (281)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20040081704A1 (en) * 1998-02-13 2004-04-29 Centerpulse Biologics Inc. Implantable putty material
US6964685B2 (en) 1999-06-22 2005-11-15 The Brigham And Women's Hospital, Inc. Biologic replacement for fibrin clot
ES2491866T3 (es) 1999-11-15 2014-09-08 Piramal Healthcare (Canada) Limited Disolución biopolimérica acuosa autogelificante controlada por la temperatura y dependiente del pH
AU1979201A (en) * 1999-12-09 2001-06-18 Bio Syntech Canada Inc Mineral-polymer hybrid composition
US20030158302A1 (en) * 1999-12-09 2003-08-21 Cyric Chaput Mineral-polymer hybrid composition
JP5089006B2 (ja) * 2000-06-29 2012-12-05 ピラマル ヘルスケア (カナダ) リミテッド 軟骨および他の組織の修復および再生のための組成物および方法
US7548865B2 (en) * 2000-10-20 2009-06-16 Arthrex, Inc. Method of selling procedure specific allografts and associated instrumentation
US20040091540A1 (en) * 2000-11-15 2004-05-13 Desrosiers Eric Andre Method for restoring a damaged or degenerated intervertebral disc
CA2365376C (en) 2000-12-21 2006-03-28 Ethicon, Inc. Use of reinforced foam implants with enhanced integrity for soft tissue repair and regeneration
US20020114795A1 (en) 2000-12-22 2002-08-22 Thorne Kevin J. Composition and process for bone growth and repair
US20040151705A1 (en) 2002-03-22 2004-08-05 Shuichi Mizuno Neo-cartilage constructs and a method for preparation thereof
WO2003031483A1 (en) 2001-10-10 2003-04-17 The Regents Of The University Of Colorado Degradable thiol-ene polymers
US20100254900A1 (en) * 2002-03-18 2010-10-07 Campbell Phil G Biocompatible polymers and Methods of use
WO2003079985A2 (en) * 2002-03-18 2003-10-02 Carnegie Mellon University Method and apparatus for preparing biomimetic scaffold
US8529956B2 (en) 2002-03-18 2013-09-10 Carnell Therapeutics Corporation Methods and apparatus for manufacturing plasma based plastics and bioplastics produced therefrom
US8293530B2 (en) * 2006-10-17 2012-10-23 Carnegie Mellon University Method and apparatus for manufacturing plasma based plastics and bioplastics produced therefrom
US7537780B2 (en) 2002-03-22 2009-05-26 Histogenics Corporation Method for preparing and implanting a cartilage construct to treat cartilage lesions
US7468192B2 (en) 2002-03-22 2008-12-23 Histogenics Corporation Method for repair of cartilage lesions
US6811777B2 (en) * 2002-04-13 2004-11-02 Allan Mishra Compositions and minimally invasive methods for treating incomplete connective tissue repair
US7608258B2 (en) * 2002-04-13 2009-10-27 Allan Mishra Method for treatment of tendinosis using platelet rich plasma
US7992725B2 (en) 2002-05-03 2011-08-09 Biomet Biologics, Llc Buoy suspension fractionation system
US7832566B2 (en) 2002-05-24 2010-11-16 Biomet Biologics, Llc Method and apparatus for separating and concentrating a component from a multi-component material including macroparticles
US20030205538A1 (en) * 2002-05-03 2003-11-06 Randel Dorian Methods and apparatus for isolating platelets from blood
US20050008629A1 (en) * 2002-05-08 2005-01-13 Interpore Orthopaedics, A Delaware Corporation Encapsulated AGF cells
US20060278588A1 (en) 2002-05-24 2006-12-14 Woodell-May Jennifer E Apparatus and method for separating and concentrating fluids containing multiple components
AU2003249642A1 (en) 2002-05-24 2003-12-12 Biomet Manufacturing Corp. Apparatus and method for separating and concentrating fluids containing multiple components
US7845499B2 (en) 2002-05-24 2010-12-07 Biomet Biologics, Llc Apparatus and method for separating and concentrating fluids containing multiple components
ATE481110T1 (de) * 2002-07-16 2010-10-15 Biosyntech Canada Inc Zusammensetzung für die herstellung zellkompatibler, injizierbarer, selbstgelierender chitosan lösungen zum einkapseln und verabreichen von lebenden zellen oderbiologisch aktiven faktoren
JP2004123576A (ja) * 2002-09-30 2004-04-22 Medgel Corp 多血小板血漿を含有する徐放性製剤
US7824701B2 (en) 2002-10-18 2010-11-02 Ethicon, Inc. Biocompatible scaffold for ligament or tendon repair
US20040078090A1 (en) 2002-10-18 2004-04-22 Francois Binette Biocompatible scaffolds with tissue fragments
AU2004207261B2 (en) * 2003-01-27 2009-07-09 Harvest Technologies Inc Autologous or homologous coagulant produced from anticoagulated whole blood
US8197837B2 (en) 2003-03-07 2012-06-12 Depuy Mitek, Inc. Method of preparation of bioabsorbable porous reinforced tissue implants and implants thereof
US20040176855A1 (en) * 2003-03-07 2004-09-09 Acell, Inc. Decellularized liver for repair of tissue and treatment of organ deficiency
US8226715B2 (en) 2003-06-30 2012-07-24 Depuy Mitek, Inc. Scaffold for connective tissue repair
US10583220B2 (en) 2003-08-11 2020-03-10 DePuy Synthes Products, Inc. Method and apparatus for resurfacing an articular surface
US7217294B2 (en) * 2003-08-20 2007-05-15 Histogenics Corp. Acellular matrix implants for treatment of articular cartilage, bone or osteochondral defects and injuries and method for use thereof
DE10348219A1 (de) * 2003-10-13 2005-05-12 Aesculap Ag & Co Kg Knorpelersatzimplantat und Verfahren zur Herstellung eines Knorpelersatzimplantats
US7316822B2 (en) * 2003-11-26 2008-01-08 Ethicon, Inc. Conformable tissue repair implant capable of injection delivery
US7901461B2 (en) 2003-12-05 2011-03-08 Ethicon, Inc. Viable tissue repair implants and methods of use
WO2005065269A2 (en) * 2003-12-29 2005-07-21 Am Biosolutions Compositions and method for decreasing the appearance of skin wrinkles
US7678780B2 (en) * 2003-12-29 2010-03-16 Allan Mishra Method of treating cancer using platelet releasate
US20070122906A1 (en) * 2003-12-29 2007-05-31 Allan Mishra Method of culturing cells
US11395865B2 (en) 2004-02-09 2022-07-26 DePuy Synthes Products, Inc. Scaffolds with viable tissue
EP1576957A1 (de) * 2004-03-18 2005-09-21 Universiteit Twente Wiederherstellung zerstörten Gewebes mit Hilfe von pluripotenten Zellen
US20070190101A1 (en) * 2004-03-31 2007-08-16 Chunlin Yang Flowable bone grafts
US8221780B2 (en) 2004-04-20 2012-07-17 Depuy Mitek, Inc. Nonwoven tissue scaffold
US8137686B2 (en) 2004-04-20 2012-03-20 Depuy Mitek, Inc. Nonwoven tissue scaffold
US20060040894A1 (en) * 2004-08-13 2006-02-23 Angiotech International Ag Compositions and methods using hyaluronic acid
US7462268B2 (en) * 2004-08-20 2008-12-09 Allan Mishra Particle/cell separation device and compositions
US20060085003A1 (en) * 2004-10-05 2006-04-20 Arthrex, Inc. Use of autogenous growth factors in bone tunnels during ligament reconstruction
US7837740B2 (en) 2007-01-24 2010-11-23 Musculoskeletal Transplant Foundation Two piece cancellous construct for cartilage repair
US7473678B2 (en) 2004-10-14 2009-01-06 Biomimetic Therapeutics, Inc. Platelet-derived growth factor compositions and methods of use thereof
US20060111778A1 (en) * 2004-10-29 2006-05-25 Michalow Alexander E Methods of promoting healing of cartilage defects and method of causing stem cells to differentiate by the articular chondrocyte pathway
US8303604B2 (en) 2004-11-05 2012-11-06 Biomet Sports Medicine, Llc Soft tissue repair device and method
US7905904B2 (en) 2006-02-03 2011-03-15 Biomet Sports Medicine, Llc Soft tissue repair device and associated methods
US7658751B2 (en) 2006-09-29 2010-02-09 Biomet Sports Medicine, Llc Method for implanting soft tissue
US9801708B2 (en) 2004-11-05 2017-10-31 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling soft tissue to a bone
US8137382B2 (en) 2004-11-05 2012-03-20 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling anatomical features
US7749250B2 (en) 2006-02-03 2010-07-06 Biomet Sports Medicine, Llc Soft tissue repair assembly and associated method
US8118836B2 (en) 2004-11-05 2012-02-21 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling soft tissue to a bone
US9017381B2 (en) 2007-04-10 2015-04-28 Biomet Sports Medicine, Llc Adjustable knotless loops
US8298262B2 (en) 2006-02-03 2012-10-30 Biomet Sports Medicine, Llc Method for tissue fixation
US7909851B2 (en) 2006-02-03 2011-03-22 Biomet Sports Medicine, Llc Soft tissue repair device and associated methods
US8088130B2 (en) 2006-02-03 2012-01-03 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling soft tissue to a bone
US8128658B2 (en) 2004-11-05 2012-03-06 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling soft tissue to bone
US8361113B2 (en) 2006-02-03 2013-01-29 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling soft tissue to a bone
IS7572A (is) * 2004-11-29 2006-05-30 Genis Ehf Aðferð og efni til lækninga
ITRM20040638A1 (it) 2004-12-24 2005-03-24 Advance Holdings Ltd Gel piastrinico semisintetico e metodo per la sua preparazione.
US7825083B2 (en) * 2005-02-10 2010-11-02 Spine Wave, Inc. Synovial fluid barrier
JP4545015B2 (ja) * 2005-02-24 2010-09-15 国立大学法人 東京医科歯科大学 骨移植片製造装置
JP2008531553A (ja) * 2005-02-25 2008-08-14 メディジーンズ カンパニー リミテッド 血漿または血清を含むアベリノ角膜ジストロフィー治療用の医薬組成物
US20060253068A1 (en) * 2005-04-20 2006-11-09 Van Bilsen Paul Use of biocompatible in-situ matrices for delivery of therapeutic cells to the heart
DE102005030614B4 (de) 2005-06-30 2014-05-08 Biotissue Ag Zellfreies Transplantat, dessen Verwendung, Verfahren zu dessen Herstellung, dabei hergestellte Matrix mit Gel und Verfahren zur Herstellung dieser Matrix mit Gel
KR100774089B1 (ko) * 2005-07-20 2007-11-06 세원셀론텍(주) 주입형 연골세포치료제의 이식방법
AU2006292224B2 (en) 2005-09-19 2013-08-01 Histogenics Corporation Cell-support matrix and a method for preparation thereof
US20090149421A1 (en) * 2005-11-04 2009-06-11 Bio Syntech Canada Inc. Gel formation of polyelectrolyte aqueous solutions by thermally induced changes in ionization state
EP1948810A4 (de) * 2005-11-04 2010-06-30 Biosyntech Canada Inc Zusammensetzung und verfahren zur effizienten verabreichung von nukleinsäuren in zellen mithilfe von chitosan
NZ571113A (en) 2005-11-17 2012-02-24 Biomimetic Therapeutics Inc Maxillofacial bone augmentation using rhpdgf-bb and a biocompatible matrix
US20090306776A1 (en) 2006-01-25 2009-12-10 Children's Medical Center Corporation Methods and procedures for ligament repair
US10517587B2 (en) 2006-02-03 2019-12-31 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for forming a self-locking adjustable loop
US8562645B2 (en) 2006-09-29 2013-10-22 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for forming a self-locking adjustable loop
US9078644B2 (en) 2006-09-29 2015-07-14 Biomet Sports Medicine, Llc Fracture fixation device
US8562647B2 (en) 2006-09-29 2013-10-22 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for securing soft tissue to bone
US9538998B2 (en) 2006-02-03 2017-01-10 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for fracture fixation
US9468433B2 (en) 2006-02-03 2016-10-18 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for forming a self-locking adjustable loop
US8652171B2 (en) 2006-02-03 2014-02-18 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for soft tissue fixation
US8968364B2 (en) 2006-02-03 2015-03-03 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for fixation of an ACL graft
US9149267B2 (en) 2006-02-03 2015-10-06 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling soft tissue to a bone
US8597327B2 (en) 2006-02-03 2013-12-03 Biomet Manufacturing, Llc Method and apparatus for sternal closure
US8801783B2 (en) 2006-09-29 2014-08-12 Biomet Sports Medicine, Llc Prosthetic ligament system for knee joint
US11311287B2 (en) 2006-02-03 2022-04-26 Biomet Sports Medicine, Llc Method for tissue fixation
US11259792B2 (en) 2006-02-03 2022-03-01 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for coupling anatomical features
EP2311505B1 (de) * 2006-02-09 2013-11-06 BioMimetic Therapeutics, LLC Zusammensetzungen und Verfahren zur Behandlung von Knochen
WO2007109137A1 (en) * 2006-03-20 2007-09-27 Worcester Polytechnic Institute Fibrin microthreads
US20090274627A1 (en) * 2006-04-19 2009-11-05 National University Corporation Nagoya University Composition for Regeneration of Periodontal Soft Tissue and Method for Producing the Same
US20070258941A1 (en) * 2006-05-02 2007-11-08 Pfister Brian E Methods and compositions for remediation of disc herniation by modifying structure
ITPD20060203A1 (it) * 2006-05-22 2007-11-23 Univ Degli Studi Trieste Idrogeli di miscele di polisaccaridi per l'ingegneria tissutale e la veicolazione di composti attivi
US8567609B2 (en) 2006-05-25 2013-10-29 Biomet Biologics, Llc Apparatus and method for separating and concentrating fluids containing multiple components
CN100428964C (zh) * 2006-06-29 2008-10-29 武汉理工大学 RGD多肽接枝聚(羟基乙酸-L-赖氨酸-L-乳酸)/β-磷酸三钙复合材料及其制备方法
US9161967B2 (en) * 2006-06-30 2015-10-20 Biomimetic Therapeutics, Llc Compositions and methods for treating the vertebral column
US9642891B2 (en) 2006-06-30 2017-05-09 Biomimetic Therapeutics, Llc Compositions and methods for treating rotator cuff injuries
US7850964B2 (en) * 2006-07-21 2010-12-14 Genera Istrazivanja D.O.O. BMP-1 procollagen c-proteinase for diagnosis and treatment of bone and soft tissue defects and disorders
KR100825995B1 (ko) * 2006-08-03 2008-04-29 연세대학교 산학협력단 나노크기의 중합체와 자가혈액젤을 포함하는 골이식물질 및그 제조방법
US20110020452A1 (en) * 2006-08-22 2011-01-27 The Trustees Of Columbia University In The City Of New York Progenitor cell replication and differentiation in 3d
EP4162936A1 (de) 2006-09-28 2023-04-12 The Children's Medical Center Corporation Methoden und kollagenprodukte zur gewebereparatur
US8672969B2 (en) 2006-09-29 2014-03-18 Biomet Sports Medicine, Llc Fracture fixation device
US11259794B2 (en) 2006-09-29 2022-03-01 Biomet Sports Medicine, Llc Method for implanting soft tissue
DE102006047346A1 (de) 2006-10-06 2008-04-10 Transtissue Technologies Gmbh Matrix-Gel-Transplantat ohne Zellen
US8529959B2 (en) 2006-10-17 2013-09-10 Carmell Therapeutics Corporation Methods and apparatus for manufacturing plasma based plastics and bioplastics produced therefrom
US20090169628A1 (en) * 2006-10-17 2009-07-02 Armark Authentication Technologies, Llc Article and method for focused delivery of therapeutic and/or diagnostic materials
EP3181157B1 (de) 2006-11-03 2019-08-14 BioMimetic Therapeutics, LLC Zusammensetzungen und verfahren für behandlungen von arthrodese
GB0622846D0 (en) * 2006-11-16 2006-12-27 Univ Leeds Preparation of tissue for meniscal implantation
EP2094283A4 (de) * 2006-11-30 2010-09-01 Biosyntech Canada Inc Verfahren zur verfestigung von blut-polymer-zusammensetzungen in situ für regenerative medizinische und knorpelreparatur-anwendungen
US7718616B2 (en) 2006-12-21 2010-05-18 Zimmer Orthobiologics, Inc. Bone growth particles and osteoinductive composition thereof
US20080193424A1 (en) * 2007-02-09 2008-08-14 Biomet Biologics, Inc. Treatment of tissue defects with a therapeutic composition
ES2552842T3 (es) 2007-02-19 2015-12-02 Marine Polymer Technologies, Inc. Composiciones hemostáticas y regímenes terapéuticos
WO2008102568A1 (ja) * 2007-02-22 2008-08-28 Pg Research Co., Ltd. 骨軟骨形成促進剤
US8506637B2 (en) 2007-02-26 2013-08-13 Marvin Schwartz Mobile prosthesis for interpositional location between bone joint articular surfaces and method of use
US9814581B2 (en) 2007-02-26 2017-11-14 Marvin Schwartz Mobile prosthesis for interpositional location between bone joint articular surfaces and method of use
US7670381B2 (en) * 2007-02-26 2010-03-02 Marvin Schwartz Prosthesis for interpositional location between bone joint articular surfaces and method of use
US8034014B2 (en) * 2007-03-06 2011-10-11 Biomet Biologics, Llc Angiogenesis initation and growth
WO2008112230A1 (en) * 2007-03-12 2008-09-18 Thomas Lally Hemostatic bio-material composition and method
WO2008112266A1 (en) * 2007-03-12 2008-09-18 Thomas Lally Cartilage stimluaiting bio-material composition and method
US8932560B2 (en) 2007-09-04 2015-01-13 University of Maryland, College Parke Advanced functional biocompatible polymeric matrix used as a hemostatic agent and system for damaged tissues and cells
US8328024B2 (en) 2007-04-12 2012-12-11 Hanuman, Llc Buoy suspension fractionation system
EP2146794B1 (de) 2007-04-12 2016-10-19 Biomet Biologics, LLC Fraktionierungssystem für suspensionen mit trennungsschwimmer
US8137354B2 (en) * 2007-04-25 2012-03-20 Biomet Sports Medicine, Llc Localized cartilage defect therapy
US20080268064A1 (en) * 2007-04-25 2008-10-30 Biomet Biologics, Inc. Method for treating cartilage defects
US20080269762A1 (en) * 2007-04-25 2008-10-30 Biomet Manufacturing Corp. Method and device for repair of cartilage defects
US7901344B2 (en) * 2007-05-11 2011-03-08 Biomet Biologics, Llc Methods of reducing surgical complications in cancer patients
US8133553B2 (en) 2007-06-18 2012-03-13 Zimmer, Inc. Process for forming a ceramic layer
US8309521B2 (en) 2007-06-19 2012-11-13 Zimmer, Inc. Spacer with a coating thereon for use with an implant device
US20090054984A1 (en) 2007-08-20 2009-02-26 Histogenics Corporation Method For Use Of A Double-Structured Tissue Implant For Treatment Of Tissue Defects
US8685107B2 (en) 2007-07-03 2014-04-01 Histogenics Corporation Double-structured tissue implant and a method for preparation and use thereof
US7947081B2 (en) * 2007-07-11 2011-05-24 Linares Medical Devices, Llc Skeletal implant for replacing a human bone
ES2333498B1 (es) * 2007-08-02 2011-01-10 Biotechnology Institute, I Mas D, S.L. Metodo y compuesto para el tratamiento de enfermedades o dolencias articulares o para el tratamiento de la piel con fines esteticos u otros, y el metodo de preparacion del compuesto.
EP2182887B1 (de) 2007-08-20 2016-12-14 Histogenics Corporation Verfahren für verbesserte differenzierung mesenchymaler stammzellen anhand eines doppelstrukturierten gewebeimplantats
WO2009039171A2 (en) * 2007-09-17 2009-03-26 Linares Medical Devices, Llc Artificial joint support between first and second bones
US8697044B2 (en) 2007-10-09 2014-04-15 Allergan, Inc. Crossed-linked hyaluronic acid and collagen and uses thereof
US20110230973A1 (en) * 2007-10-10 2011-09-22 Zimmer, Inc. Method for bonding a tantalum structure to a cobalt-alloy substrate
US8608049B2 (en) 2007-10-10 2013-12-17 Zimmer, Inc. Method for bonding a tantalum structure to a cobalt-alloy substrate
WO2009051701A2 (en) * 2007-10-15 2009-04-23 Wake Forest University Health Sciences Methods and compositions for printing biologically compatible nanotube composites of autologous tissue
US8764837B2 (en) * 2008-03-26 2014-07-01 Linares Medical Devices, Llc Reinforced joint assembly
US8979938B2 (en) * 2007-11-08 2015-03-17 Linares Medical Devices, Llc Artificial knee implant including liquid ballast supporting / rotating surfaces and incorporating flexible multi-material and natural lubricant retaining matrix applied to a joint surface
US8828088B2 (en) * 2007-11-08 2014-09-09 Linares Medical Devices, Llc Joint assembly incorporating undercut surface design to entrap accumulating wear debris from plastic joint assembly
US9539097B2 (en) 2007-11-08 2017-01-10 Linares Medical Devices, Llc Hip and knee joint assemblies incorporating debris collection architecture between the ball and seat interface
US8197507B2 (en) * 2008-01-14 2012-06-12 Sri International Sutureless methods for laceration closure
US20090187256A1 (en) * 2008-01-21 2009-07-23 Zimmer, Inc. Method for forming an integral porous region in a cast implant
US20090192528A1 (en) * 2008-01-29 2009-07-30 Biomet Biologics, Inc. Method and device for hernia repair
US20090198286A1 (en) * 2008-02-05 2009-08-06 Zimmer, Inc. Bone fracture fixation system
US7943573B2 (en) 2008-02-07 2011-05-17 Biomimetic Therapeutics, Inc. Methods for treatment of distraction osteogenesis using PDGF
DE102008008540A1 (de) * 2008-02-07 2009-08-13 Beiersdorf Ag Hautpflegezubereitung zur Pflege von gestresster Haut
US8702801B2 (en) * 2008-02-25 2014-04-22 Linares Medical Devices, Llc Artificial wear resistant plug for mounting to existing joint bone
EP2567692B1 (de) 2008-02-27 2016-04-06 Biomet Biologics, LLC Verwendung einer Vorrichtung zur Erzeugung Interleukin-1-rezeptorantagonistreicher Lösungen
EP2254991B1 (de) 2008-02-29 2018-08-22 Biomet Manufacturing, LLC System und verfahren zur trennung eines materials
CA2717725A1 (en) * 2008-03-05 2009-09-11 Musculoskeletal Transplant Foundation Cancellous constructs, cartilage particles and combinations of cancellous constructs and cartilage particles
CA2729576A1 (en) * 2008-07-02 2010-01-07 Allergan, Inc. Compositions and methods for tissue filling and regeneration
US9289302B2 (en) * 2008-07-28 2016-03-22 Zimmer, Inc. Mosaicplasty constructs
ES2829971T3 (es) 2008-09-02 2021-06-02 Tautona Group Lp Hilos de ácido hialurónico y/o derivados de los mismos, métodos para fabricar los mismos y usos de los mismos
BR122020000059B8 (pt) 2008-09-09 2021-06-22 Biomimetic Therapeutics Inc composição que compreende uma matriz biocompatível e um fator de crescimento derivado de plaqueta e kit
US20100078848A1 (en) * 2008-09-29 2010-04-01 Armark Authentication Technologies, Llc Spinneret and method of spinning fiber
US20100112081A1 (en) 2008-10-07 2010-05-06 Bioparadox, Llc Use of platelet rich plasma composition in the treatment of cardiac conduction abnormalities
GB0820492D0 (en) 2008-11-07 2008-12-17 Sportcell Cell compositions and uses thereof
US9192695B2 (en) 2008-11-20 2015-11-24 Allosource Allografts combined with tissue derived stem cells for bone healing
US9308070B2 (en) 2008-12-15 2016-04-12 Allergan, Inc. Pliable silk medical device
US20100291214A1 (en) * 2008-12-23 2010-11-18 Armark Authentication Technologies, Llc Three-dimensional microfiber extrudate structure and process for forming three-dimensional microfiber extrudate structure
EP2403514A4 (de) * 2009-03-05 2012-11-14 Biomimetic Therapeutics Inc Wachtstumsfaktorzusammensetzungen aus thrombozyten und verfahren zur behandlung osteochondraler defekte
US8187475B2 (en) 2009-03-06 2012-05-29 Biomet Biologics, Llc Method and apparatus for producing autologous thrombin
US20100233282A1 (en) * 2009-03-13 2010-09-16 Allan Mishra Device and methods for delivery of bioactive materials to the right side of the heart
US20110171180A1 (en) * 2009-03-19 2011-07-14 Worcester Polytechnic Institute Bioengineered skin substitutes
US20100249924A1 (en) * 2009-03-27 2010-09-30 Allergan, Inc. Bioerodible matrix for tissue involvement
US8313954B2 (en) 2009-04-03 2012-11-20 Biomet Biologics, Llc All-in-one means of separating blood components
WO2010123946A2 (en) 2009-04-20 2010-10-28 Allergan, Inc. Silk fibroin hydrogels and uses thereof
EP2429598A2 (de) * 2009-05-13 2012-03-21 Kitozyme S.A. Haftzusammensetzung
US20100291384A1 (en) * 2009-05-15 2010-11-18 Armark Authentication Technologies, Llc Fiber having non-uniform composition and method for making same
US9011800B2 (en) 2009-07-16 2015-04-21 Biomet Biologics, Llc Method and apparatus for separating biological materials
WO2011011808A1 (en) * 2009-07-30 2011-02-03 Roman Buga A cosmetic composition comprising sodium chloride in combination with one or more of protein, collagen, gelatin or amino acid
US8377432B2 (en) * 2009-09-02 2013-02-19 Khay-Yong Saw Method and composition for neochondrogenesis
WO2011031642A2 (en) * 2009-09-08 2011-03-17 Musculoskeletal Transplant Foundation Inc. Tissue engineered meniscus repair composition
WO2011031637A2 (en) * 2009-09-08 2011-03-17 Musculoskeletal Transplant Foundation Inc. Tissue engineered meniscus repair composition
KR101114712B1 (ko) 2009-10-23 2012-02-29 세원셀론텍(주) 염화칼슘용액과 제1형 콜라겐으로 혈소판풍부혈장(prp)을 활성화하여 조직재생을 유도하는 조성물의 제조방법
CA2780898A1 (en) 2009-11-13 2011-05-19 University Of Maryland, College Park Advanced functional biocompatible foam used as a hemostatic agent for compressible and non-compressible acute wounds
WO2011060554A1 (en) * 2009-11-19 2011-05-26 Corporation De L'ecole Polytechnique De Montreal Presolidified composition and method for in situ delivery of broad molecular weight range of chitosan implants with or without therapeutics for regenerative medicine and cartilage repair applications
WO2011060545A1 (en) * 2009-11-19 2011-05-26 Corporation De L'ecole Polytechnique De Montreal Specific blood:chitosan mixing ratios producing a viscous paste-like implant with good handling properties for tissue repair
WO2011060553A1 (en) * 2009-11-19 2011-05-26 Corporation De L'ecole Polytechnique De Montreal Formulation and method for rapid preparation of isotonic and cytocompatible chitosan solutions without inducing chitosan precipitation
WO2011060544A1 (en) 2009-11-19 2011-05-26 Corporation De L'ecole Polytechnique De Montreal Novel formulation of physiological chitosan-inorganic salt solution/blood mixtures for tissue repair
CA2784847C (en) * 2009-12-18 2017-11-21 Molly Sandra Shoichet Injectable polymer composition for use as a cell delivery vehicle
US20110172180A1 (en) 2010-01-13 2011-07-14 Allergan Industrie. Sas Heat stable hyaluronic acid compositions for dermatological use
JP6144049B2 (ja) 2010-02-22 2017-06-07 バイオミメティック セラピューティクス,リミテッド ライアビリティ カンパニー 腱障害を処置するための血小板由来成長因子組成物及び方法
EP2361640A1 (de) * 2010-02-25 2011-08-31 Université de Liège Zellkultivierung in Chitosanalginathydrogelkügelchen
PL3078388T3 (pl) 2010-03-22 2019-08-30 Allergan, Inc. Usieciowane hydrożele do powiększania tkanek miękkich
US8591391B2 (en) 2010-04-12 2013-11-26 Biomet Biologics, Llc Method and apparatus for separating a material
US8926705B2 (en) 2010-05-10 2015-01-06 Linares Medical Devices, Llc Implantable joint assembly featuring debris entrapment chamber subassemblies along with opposing magnetic fields generated between articulating implant components in order to minimize frictional force and associated wear
US8883210B1 (en) 2010-05-14 2014-11-11 Musculoskeletal Transplant Foundation Tissue-derived tissuegenic implants, and methods of fabricating and using same
US10130736B1 (en) 2010-05-14 2018-11-20 Musculoskeletal Transplant Foundation Tissue-derived tissuegenic implants, and methods of fabricating and using same
US9352003B1 (en) 2010-05-14 2016-05-31 Musculoskeletal Transplant Foundation Tissue-derived tissuegenic implants, and methods of fabricating and using same
US8900571B2 (en) 2010-08-19 2014-12-02 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US8926963B2 (en) 2010-08-19 2015-01-06 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US8697057B2 (en) 2010-08-19 2014-04-15 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US8894992B2 (en) 2010-08-19 2014-11-25 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US9005605B2 (en) 2010-08-19 2015-04-14 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US8741281B2 (en) 2010-08-19 2014-06-03 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US8883139B2 (en) 2010-08-19 2014-11-11 Allergan Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
US8889123B2 (en) 2010-08-19 2014-11-18 Allergan, Inc. Compositions and soft tissue replacement methods
EP2605762A1 (de) 2010-08-19 2013-06-26 Allergan, Inc. Zusammensetzunge mit fettgewebe und einem pge2-analog sowie ihre verwendung zur behandlung einer weichgewebeerkrankung
US8506972B2 (en) 2010-08-27 2013-08-13 Oligo Medic Inc Highly biocompatible dual thermogelling chitosan/glucosamine salt compositions
JP5898682B2 (ja) * 2010-08-27 2016-04-06 オリゴ・メディック・インコーポレーテッド 高度に生体適合性の二重熱ゲル化キトサン/グルコサミン塩組成物
EP2611456A2 (de) 2010-09-03 2013-07-10 Biomet Biologics, LLC Verfahren und zusammensetzungen zur herstellung von interleukin-1-rezeptor-antagonisten
CN103313733A (zh) 2010-11-15 2013-09-18 捷迈整形外科生物材料有限公司 骨空隙填充剂
US20140038826A1 (en) 2011-01-28 2014-02-06 The Regents Of The University Of Colorado, A Body Corporate Covalently cross linked hydrogels and methods of making and using same
US20120231542A1 (en) * 2011-03-11 2012-09-13 General Biotechnology, Llc Biologically Active Human Umbilical Cord Blood Cell Extract Compounds and Methods
US20130096081A1 (en) 2011-06-03 2013-04-18 Allergan, Inc. Dermal filler compositions
US9408797B2 (en) 2011-06-03 2016-08-09 Allergan, Inc. Dermal filler compositions for fine line treatment
US9393263B2 (en) 2011-06-03 2016-07-19 Allergan, Inc. Dermal filler compositions including antioxidants
KR102312056B1 (ko) 2011-06-03 2021-10-12 알러간 인더스트리 에스에이에스 항산화제를 포함하는 피부 충전제 조성물
US20130244943A1 (en) 2011-09-06 2013-09-19 Allergan, Inc. Hyaluronic acid-collagen matrices for dermal filling and volumizing applications
US9662422B2 (en) 2011-09-06 2017-05-30 Allergan, Inc. Crosslinked hyaluronic acid-collagen gels for improving tissue graft viability and soft tissue augmentation
US9357991B2 (en) 2011-11-03 2016-06-07 Biomet Sports Medicine, Llc Method and apparatus for stitching tendons
US9381013B2 (en) 2011-11-10 2016-07-05 Biomet Sports Medicine, Llc Method for coupling soft tissue to a bone
US9357992B2 (en) 2011-11-10 2016-06-07 Biomet Sports Medicine, Llc Method for coupling soft tissue to a bone
EP2591812A1 (de) * 2011-11-14 2013-05-15 University of Twente, Institute for Biomedical Technology and Technical Medicine (MIRA) Dextranbasiertes Gewebe mit thrombozytenreichem Plasmalysat zur Knorpelreparatur
US9988433B2 (en) 2013-03-14 2018-06-05 Mosaic Biosciences, Inc. Covalent modification of biological macromolecules
WO2013116744A1 (en) * 2012-02-01 2013-08-08 Children's Medical Center Corporation Biomaterial for articular cartilage maintenance and treatment of arthritis
EP2822533B1 (de) 2012-02-02 2021-01-20 Mosaic Biosciences, Inc. Biomaterialien zur abgabe von blutextrakten und verwendungsverfahren dafür
CN103316330B (zh) * 2012-06-28 2016-03-09 西藏贝珠雅药业有限公司 一种软组织创伤护理材料的组方与用途
US9642956B2 (en) 2012-08-27 2017-05-09 Biomet Biologics, Llc Apparatus and method for separating and concentrating fluids containing multiple components
PT2900247T (pt) * 2012-09-26 2018-03-28 Bone Therapeutics Sa Composições contendo plasma tratado com dissolventes/detergentes e ácido hialurónico para serem utilizadas no tratamento de distúrbios músculo-esqueléticos
US10016527B2 (en) 2012-10-23 2018-07-10 Orthovita, Inc. Materials and methods for repair of cartilage defects
US9827345B2 (en) 2012-11-08 2017-11-28 Smith & Nephew, Inc. Methods and compositions suitable for improved reattachment of detached cartilage to subchondral bone
US10058352B2 (en) 2012-11-08 2018-08-28 Smith & Nephew, Inc. Methods and devices suitable for improved reattachment of detached cartilage to subchondral bone
EP3798226A1 (de) 2013-02-01 2021-03-31 Children's Medical Center Corporation Collagengerüste
US9616088B2 (en) 2013-03-13 2017-04-11 Gel-E, Inc. Advanced functional biocompatible polymer putty used as a hemostatic agent for treating damaged tissue and cells
GB201304514D0 (en) * 2013-03-13 2013-04-24 Univ Birmingham Cell delivery
US10016459B1 (en) 2013-03-13 2018-07-10 BioDlogics, LLC Platelet-rich plasma derived from human umbilical cord blood
US9918827B2 (en) 2013-03-14 2018-03-20 Biomet Sports Medicine, Llc Scaffold for spring ligament repair
US9950035B2 (en) 2013-03-15 2018-04-24 Biomet Biologics, Llc Methods and non-immunogenic compositions for treating inflammatory disorders
EP2970882B1 (de) 2013-03-15 2018-11-28 AlloSource Mit zellen neubesiedelte kollagenmatrix zur weichgewebereparatur und -regenerierung
US9895418B2 (en) 2013-03-15 2018-02-20 Biomet Biologics, Llc Treatment of peripheral vascular disease using protein solutions
US20140271589A1 (en) 2013-03-15 2014-09-18 Biomet Biologics, Llc Treatment of collagen defects using protein solutions
US10143725B2 (en) 2013-03-15 2018-12-04 Biomet Biologics, Llc Treatment of pain using protein solutions
US10208095B2 (en) 2013-03-15 2019-02-19 Biomet Manufacturing, Llc Methods for making cytokine compositions from tissues using non-centrifugal methods
US20140356893A1 (en) 2013-06-04 2014-12-04 Allan Mishra Compositions and methods for using platelet-rich plasma for drug discovery, cell nuclear reprogramming, proliferation or differentiation
IL300992A (en) 2013-09-30 2023-04-01 Evolved By Nature Inc Compositions of silk protein segment and articles made therefrom
US9872705B2 (en) 2013-10-07 2018-01-23 Regentis Biomaterials Ltd. Treatment of cavities in a human body
WO2015052708A1 (en) 2013-10-07 2015-04-16 Regentis Biomaterials Ltd. Apparatus for treatment of cavities in a human body
US9192692B2 (en) 2013-10-24 2015-11-24 Medtronic Xomed, Inc. Chitosan stenting paste
US9192574B2 (en) 2013-10-24 2015-11-24 Medtronic Xomed, Inc. Chitosan paste wound dressing
JP6721514B2 (ja) 2014-02-20 2020-07-15 オルト リジェネレイティヴ テクノロジーズ インク.Ortho Regenerative Technologies Inc. 多血小板血漿と混合し、組織修復のためのインプラントを形成するための凍結乾燥ポリマー組成物及び/又は治療用関節内注射のための組成物
WO2015175776A1 (en) * 2014-05-14 2015-11-19 NuTech Medical, Inc. Placental membrane preparations and methods of making and using same for regenerating cartilage and spinal intervertebral discs
WO2016014418A1 (en) * 2014-07-21 2016-01-28 The Board Of Trustees Of The Leland Stanford Junior University Macrophage or monocyte enhanced wound healing
JP6921737B2 (ja) * 2014-08-01 2021-08-18 イスト・テクノロジーズ・インコーポレイテッドIsto Technologies, Inc. 軟骨組成物及びプロテオグリカン含量の修正方法
ES2761558T3 (es) 2014-09-30 2020-05-20 Allergan Ind Sas Composiciones de hidrogel estables que incluyen aditivos
US10077420B2 (en) 2014-12-02 2018-09-18 Histogenics Corporation Cell and tissue culture container
WO2016130573A2 (en) 2015-02-09 2016-08-18 Mosaic Biosciences, Inc. Degradable thiol-ene polymers and methods of making thereof
EP3297694A1 (de) 2015-05-21 2018-03-28 Musculoskeletal Transplant Foundation Modifizierte demineralisierte kortikale knochenfasern
WO2016196371A1 (en) * 2015-05-29 2016-12-08 Launchpad Medical, Llc Compositions and methods for adhesion to surfaces
FR3038838B1 (fr) 2015-07-13 2017-08-18 Synolyne Pharma Chitosane pour melange avec un fluide coagulable
CA2992462A1 (en) 2015-07-14 2017-01-19 Silk Therapeutics, Inc. Silk performance apparel and products and methods of preparing the same
KR20170025011A (ko) * 2015-08-27 2017-03-08 고려대학교 산학협력단 통증완화약물의 지속성 방출을 위한 약학적 조성물 및 그 투여를 위한 투여 장치
US10299916B2 (en) * 2016-01-07 2019-05-28 Medtronic Vascular, Inc. Bioprosthetic tissue repair and reinforcement
WO2017172854A1 (en) 2016-03-29 2017-10-05 George Pins Compositions and methods for wound healing
US9861410B2 (en) 2016-05-06 2018-01-09 Medos International Sarl Methods, devices, and systems for blood flow
CN105944149A (zh) * 2016-06-13 2016-09-21 齐鲁工业大学 一种可吸收软骨修复系统及其制备方法
WO2018021637A1 (ko) * 2016-07-29 2018-02-01 주식회사 파마리서치프로덕트 핵산 및 키토산을 포함하는 회전근개 파열 수복용 조성물
CN106841258A (zh) * 2016-12-30 2017-06-13 遵义医学院附属医院 一种筛选用于促进骨愈合的药物的方法
RU2651768C1 (ru) * 2017-03-07 2018-04-23 Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования "Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского" (ФГАОУ ВО "КФУ им. В.И. Вернадского") Способ лечения периодонтита
CN108478864B (zh) * 2017-08-07 2020-10-23 上海交通大学医学院附属第九人民医院 复合纤维支架
EP3688018A4 (de) 2017-09-27 2021-07-07 Evolved by Nature, Inc. Seidenbeschichtete gewebe und produkte und verfahren zu ihrer herstellung
CN107753138A (zh) * 2017-11-09 2018-03-06 中山大学附属口腔医院 一种评估微量元素成骨作用的方法及其动物模型的构建方法
CN108042544B (zh) * 2017-11-21 2020-02-21 北京德得创业科技有限公司 一种甲苯胺蓝光动力杀菌及促进愈合组合物及其应用
CN107754002A (zh) * 2017-12-04 2018-03-06 广州市天河诺亚生物工程有限公司 一种具有干细胞活性的生物材料制备方法
CN108888385B (zh) * 2018-05-10 2020-08-07 北京工业大学 基于皮肤软组织形变的修复体再修复方法
JP7370560B2 (ja) * 2018-05-29 2023-10-30 公立大学法人大阪 生体活性セメントペーストおよび生体活性セメントを製造するためのキット、生体活性セメントペーストおよびその製造方法
US20210161672A1 (en) * 2018-06-11 2021-06-03 Histogenics Corporation Scaffold with adhesive for articular cartilage repair
ES2690392B2 (es) * 2018-07-19 2019-07-05 Univ Valencia Politecnica Material inyectable para la regeneracion del cartilago articular
KR20210080370A (ko) * 2018-09-17 2021-06-30 보드 오브 리전츠, 더 유니버시티 오브 텍사스 시스템 뼈 손상 치료용 조성물 및 방법
US11701232B2 (en) 2019-01-15 2023-07-18 University Of Maryland, College Park Acellular bioactive scaffold device and methods of fabrication and treatment relating thereto
CN111012946B (zh) * 2019-12-31 2022-05-17 广州润虹医药科技股份有限公司 一种温敏性磷酸钙骨水泥及其制备方法
BR102020017697A2 (pt) * 2020-08-31 2022-03-15 Fundação Universidade Federal De São Carlos Processo de preparação de enxertos ósseos e enxertos ósseos obtidos
RU2765601C1 (ru) * 2021-08-17 2022-02-01 Федеральное государственное бюджетное учреждение "Национальный медицинский исследовательский центр глазных болезней имени Гельмгольца" Министерства здравоохранения Российской Федерации (ФГБУ "НМИЦ ГБ им. Гельмгольца" Минздрава России) Способ дифференцированного лечения эрозий и язв роговицы

Family Cites Families (157)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2976574A (en) 1956-07-31 1961-03-28 Union Carbide Corp Chemical process and product
US3266906A (en) 1962-12-13 1966-08-16 Kelco Co Algin gel and gelatin composition having high bloom strength and process
US3586654A (en) 1969-04-15 1971-06-22 Nat Distillers Chem Corp Process for the preparation of polymer powders of controlled particle shape,size and size distribution and product
US3755558A (en) 1971-02-23 1973-08-28 Du Pont Polylactide drug mixtures for topical application atelet aggregation
IT1021282B (it) 1973-10-11 1978-01-30 Basf Ag Processo per la preparazione di dispersioni di poliesterimidi
JPS51136033A (en) * 1975-05-19 1976-11-25 Nissan Motor Co Ltd Exhaust reflux device of engine
US4060081A (en) 1975-07-15 1977-11-29 Massachusetts Institute Of Technology Multilayer membrane useful as synthetic skin
US4185618A (en) 1976-01-05 1980-01-29 Population Research, Inc. Promotion of fibrous tissue growth in fallopian tubes for female sterilization
US4195175A (en) 1978-01-03 1980-03-25 Johnson Edwin L Process for the manufacture of chitosan
US4337760A (en) 1978-10-13 1982-07-06 Adolf Schwimmer Method for the treatment of tumors with β-glucuronidase activity dependent pharmaceuticals
JPS5943041B2 (ja) 1979-02-16 1984-10-19 大日精化工業株式会社 尿素基を有する糖誘導体およびその製造方法
US4391909A (en) 1979-03-28 1983-07-05 Damon Corporation Microcapsules containing viable tissue cells
US4933105A (en) 1980-06-13 1990-06-12 Sandoz Pharm. Corp. Process for preparation of microspheres
DE3026762C2 (de) 1980-07-15 1985-04-25 Akzo Gmbh, 5600 Wuppertal Verfahren zum Herstellen von porösem, pulverförmigem Polypropylen und Verwendung der Verfahrensprodukte
US4394373A (en) * 1981-04-06 1983-07-19 Malette William Graham Method of achieving hemostasis
US4532134A (en) * 1981-04-06 1985-07-30 Malette William Graham Method of achieving hemostasis, inhibiting fibroplasia, and promoting tissue regeneration in a tissue wound
US4424346A (en) 1981-06-04 1984-01-03 Canadian Patents And Development Ltd. Derivatives of chitins, chitosans and other polysaccharides
SE441009B (sv) 1982-03-08 1985-09-02 Kjell Nilsson Sett att immobilisera levande biomaterial i perlformiga polymerer
US4605623A (en) 1982-11-08 1986-08-12 Malette William Graham Method of altering growth and development and suppressing contamination microorganisms in cell or tissue culture
US4474769A (en) 1983-05-13 1984-10-02 Pfanstiehl Laboratories, Inc. Chitosan as a contraceptive
US4568559A (en) 1984-02-06 1986-02-04 Biotek, Inc. Composite core coated microparticles and process of preparing same
US4659700A (en) 1984-03-02 1987-04-21 Johnson & Johnson Products, Inc. Chitosan-glycerol-water gel
US4722948A (en) 1984-03-16 1988-02-02 Dynatech Corporation Bone replacement and repair putty material from unsaturated polyester resin and vinyl pyrrolidone
US4731081A (en) 1984-09-11 1988-03-15 Mentor Corporation Rupture-resistant prosthesis with creasable shell and method of forming same
US4902792A (en) 1985-04-19 1990-02-20 Kanebo Ltd. Fine cellulose particles and process for production thereof
US4678470A (en) 1985-05-29 1987-07-07 American Hospital Supply Corporation Bone-grafting material
US4895724A (en) * 1985-06-07 1990-01-23 Pfizer Inc. Chitosan compositions for controlled and prolonged release of macromolecules
JPS624702A (ja) 1985-06-28 1987-01-10 Lion Corp 水溶性アシル化キトサンの製造方法
US6005161A (en) * 1986-01-28 1999-12-21 Thm Biomedical, Inc. Method and device for reconstruction of articular cartilage
US5902741A (en) * 1986-04-18 1999-05-11 Advanced Tissue Sciences, Inc. Three-dimensional cartilage cultures
US4877775A (en) 1986-06-16 1989-10-31 E. I. Du Pont De Nemours And Company Polymeric aminosaccharides as antihypercholesterolemic agents
US4803075A (en) 1986-06-25 1989-02-07 Collagen Corporation Injectable implant composition having improved intrudability
US5736372A (en) * 1986-11-20 1998-04-07 Massachusetts Institute Of Technology Biodegradable synthetic polymeric fibrous matrix containing chondrocyte for in vivo production of a cartilaginous structure
CA1340581C (en) * 1986-11-20 1999-06-08 Joseph P. Vacanti Chimeric neomorphogenesis of organs by controlled cellular implantation using artificial matrices
JPH01104305A (ja) 1987-10-15 1989-04-21 Tadashi Uragami 液体分離用膜
US4861627A (en) 1987-05-01 1989-08-29 Massachusetts Institute Of Technology Preparation of multiwall polymeric microcapsules
EP0298501B1 (de) 1987-07-10 1992-04-08 Asahi Kogaku Kogyo Kabushiki Kaisha Zusammensetzung zur Herstellung eines härtbaren kalziumphosphatartigen Materials und Verfahren zur Produktion eines derartigen Materials
US5306311A (en) * 1987-07-20 1994-04-26 Regen Corporation Prosthetic articular cartilage
US6610669B1 (en) * 1987-09-18 2003-08-26 Genzyme Corporation Water insoluble derivatives of polyanionic polysaccharides
GB8803697D0 (en) * 1988-02-17 1988-03-16 Deltanine Research Ltd Clinical developments using amniotic membrane cells
US4956350A (en) * 1988-08-18 1990-09-11 Minnesota Mining And Manufacturing Company Wound filling compositions
US5843156A (en) 1988-08-24 1998-12-01 Endoluminal Therapeutics, Inc. Local polymeric gel cellular therapy
US4938763B1 (en) * 1988-10-03 1995-07-04 Atrix Lab Inc Biodegradable in-situ forming implants and method of producing the same
US5126141A (en) 1988-11-16 1992-06-30 Mediventures Incorporated Composition and method for post-surgical adhesion reduction with thermo-irreversible gels of polyoxyalkylene polymers and ionic polysaccharides
US5073202A (en) 1989-03-09 1991-12-17 Micro Vesicular Systems, Inc. Method of using a biodegradable superabsorbing sponge
US5324519A (en) * 1989-07-24 1994-06-28 Atrix Laboratories, Inc. Biodegradable polymer composition
WO1991001720A1 (en) 1989-08-07 1991-02-21 Herman Wade Schlameus Composition and method of promoting hard tissue healing
JPH0678372B2 (ja) 1990-06-19 1994-10-05 信越化学工業株式会社 重合体スケール付着防止用溶液および重合体スケールの付着防止方法
US5071644A (en) 1990-08-07 1991-12-10 Mediventures, Inc. Topical drug delivery with thermo-irreversible gels
US5811094A (en) * 1990-11-16 1998-09-22 Osiris Therapeutics, Inc. Connective tissue regeneration using human mesenchymal stem cell preparations
US5047055A (en) 1990-12-21 1991-09-10 Pfizer Hospital Products Group, Inc. Hydrogel intervertebral disc nucleus
US5318780A (en) 1991-10-30 1994-06-07 Mediventures Inc. Medical uses of in situ formed gels
GB2261672A (en) * 1991-11-18 1993-05-26 Michael Braden The use of biomaterials for tissue repair
IL100096A (en) 1991-11-20 1996-03-31 Univ Ramot Method for entrapment of active materials in chitosan
US5658593A (en) 1992-01-16 1997-08-19 Coletica Injectable compositions containing collagen microcapsules
US5708152A (en) 1992-03-27 1998-01-13 Ciba Specialty Chemicals Corporation N-substituted chitosan derivatives in a process for their preparation
US5266326A (en) 1992-06-30 1993-11-30 Pfizer Hospital Products Group, Inc. In situ modification of alginate
US5871985A (en) * 1992-09-28 1999-02-16 Brown University Research Foundation Particulate non cross-linked chitosan core matrices for encapsulated cells
US5318710A (en) * 1993-03-12 1994-06-07 Chevron Research And Technology Company Low viscosity Group II metal overbased sulfurized C16 to C22 alkylphenate compositions
US5709854A (en) * 1993-04-30 1998-01-20 Massachusetts Institute Of Technology Tissue formation by injecting a cell-polymeric solution that gels in vivo
US5368051A (en) * 1993-06-30 1994-11-29 Dunn; Allan R. Method of regenerating articular cartilage
CA2130295A1 (en) 1993-08-26 1995-02-27 Richard A. Berg Ionically crosslinked glycosaminoglycan gels for soft tissue augmentation and drug delivery
US5531716A (en) * 1993-09-29 1996-07-02 Hercules Incorporated Medical devices subject to triggered disintegration
US6743783B1 (en) * 1993-12-01 2004-06-01 Marine Polymer Technologies, Inc. Pharmaceutical compositions comprising poly-β-1→4-N-acetylglucosamine
US5422116A (en) 1994-02-18 1995-06-06 Ciba-Geigy Corporation Liquid ophthalmic sustained release delivery system
US5626861A (en) 1994-04-01 1997-05-06 Massachusetts Institute Of Technology Polymeric-hydroxyapatite bone composite
US5723331A (en) * 1994-05-05 1998-03-03 Genzyme Corporation Methods and compositions for the repair of articular cartilage defects in mammals
DE69531638T2 (de) * 1994-06-06 2004-06-17 Osiris Therapeutics, Inc. Biomatrix für geweberegenaration
EP0717630A1 (de) * 1994-07-08 1996-06-26 SULZER Medizinaltechnik AG Verfahren zur herstellung von implantationsmaterialien
SE9402528D0 (sv) * 1994-07-19 1994-07-19 Astra Ab Hårdvävnadsstimulerande med el
SE9402531L (sv) * 1994-07-19 1996-01-20 Medicarb Ab Sårläkningsmedel
US5510102A (en) * 1995-01-23 1996-04-23 The Regents Of The University Of California Plasma and polymer containing surgical hemostatic adhesives
US5749874A (en) * 1995-02-07 1998-05-12 Matrix Biotechnologies, Inc. Cartilage repair unit and method of assembling same
US6080194A (en) * 1995-02-10 2000-06-27 The Hospital For Joint Disease Orthopaedic Institute Multi-stage collagen-based template or implant for use in the repair of cartilage lesions
US5906934A (en) * 1995-03-14 1999-05-25 Morphogen Pharmaceuticals, Inc. Mesenchymal stem cells for cartilage repair
US5620706A (en) * 1995-04-10 1997-04-15 Universite De Sherbrooke Polyionic insoluble hydrogels comprising xanthan and chitosan
US5655546A (en) * 1995-06-07 1997-08-12 Halpern; Alan A. Method for cartilage repair
WO1996041818A1 (en) * 1995-06-09 1996-12-27 Drohan William N Chitin hydrogels, methods of their production and use
JP3881707B2 (ja) 1995-07-20 2007-02-14 学校法人松本歯科大学 骨形成促進剤の製造方法及び骨形成促進剤を用いた骨形成組成物の製造方法
US5900238A (en) 1995-07-27 1999-05-04 Immunex Corporation Vaccine delivery system
TW389694B (en) 1995-08-17 2000-05-11 Novartis Ag Compositions including o-carboxyalkyl chitosan and methods of use in ophthalmics
WO1997017038A1 (en) 1995-11-09 1997-05-15 University Of Massachusetts Tissue re-surfacing with hydrogel-cell compositions
JP3781433B2 (ja) * 1995-11-16 2006-05-31 ケース ウエスターン リザーブ ユニバーシティ ヒト間葉幹細胞の試験管内軟骨形成誘導
JPH09143093A (ja) * 1995-11-17 1997-06-03 Hoechst Japan Ltd 軟骨・骨誘導性修復用材料
PT1704878E (pt) 1995-12-18 2013-07-17 Angiodevice Internat Gmbh Composições de polímeros reticulados e métodos para a sua utilização
US6200606B1 (en) * 1996-01-16 2001-03-13 Depuy Orthopaedics, Inc. Isolation of precursor cells from hematopoietic and nonhematopoietic tissues and their use in vivo bone and cartilage regeneration
US5842477A (en) * 1996-02-21 1998-12-01 Advanced Tissue Sciences, Inc. Method for repairing cartilage
IL118376A0 (en) * 1996-05-22 1996-09-12 Univ Ben Gurion Polysaccharide sponges for cell culture and transplantation
US5830503A (en) 1996-06-21 1998-11-03 Andrx Pharmaceuticals, Inc. Enteric coated diltiazem once-a-day formulation
US6060534A (en) 1996-07-11 2000-05-09 Scimed Life Systems, Inc. Medical devices comprising ionically and non-ionically crosslinked polymer hydrogels having improved mechanical properties
US6649192B2 (en) * 1996-07-29 2003-11-18 Universidade De Santiago De Compostela Application of nanoparticles based on hydrophilic polymers as pharmaceutical forms
US5964807A (en) 1996-08-08 1999-10-12 Trustees Of The University Of Pennsylvania Compositions and methods for intervertebral disc reformation
US5872880A (en) * 1996-08-12 1999-02-16 Ronald S. Maynard Hybrid-optical multi-axis beam steering apparatus
US7320962B2 (en) 1996-08-27 2008-01-22 Baxter International Inc. Hemoactive compositions and methods for their manufacture and use
US6706690B2 (en) 1999-06-10 2004-03-16 Baxter Healthcare Corporation Hemoactive compositions and methods for their manufacture and use
AU4941297A (en) 1996-11-15 1998-06-10 Dumex-Alpharma A/S A method for promoting tissue repair
JPH10259134A (ja) * 1997-01-16 1998-09-29 Sekisui Chem Co Ltd 創傷治癒促進剤
US5866415A (en) * 1997-03-25 1999-02-02 Villeneuve; Peter E. Materials for healing cartilage and bone defects
US5981221A (en) * 1997-03-26 1999-11-09 Incyte Pharmaceuticals, Inc. Histone fusion protein
CA2212300A1 (en) * 1997-08-04 1999-02-04 Abdellatif Chenite In vitro or in vivo gelfying chitosan and therapeutic uses thereof
US6110209A (en) * 1997-08-07 2000-08-29 Stone; Kevin R. Method and paste for articular cartilage transplantation
US6417247B1 (en) 1997-10-14 2002-07-09 Beth L. Armstrong Polymer/ceramic composites
CA2219399A1 (en) * 1997-10-24 1999-04-24 Bio Syntech Ltd. Bulk formation of monolithic polysaccharide-based hydrogels
EP1030676B1 (de) * 1997-10-30 2005-09-14 The General Hospital Corporation Zusammenfügung von knorpelmatrizen unter verwendung isolierter chondrozyten
US6482223B1 (en) * 1997-12-16 2002-11-19 Closys Corporation Clotting cascade initiating apparatus and methods of use
US7019192B2 (en) 1998-02-27 2006-03-28 Musculoskeletal Transplant Foundation Composition for filling bone defects
US7045141B2 (en) * 1998-02-27 2006-05-16 Musculoskeletal Transplant Foundation Allograft bone composition having a gelatin binder
US6911212B2 (en) * 1998-02-27 2005-06-28 Musculoskeletal Transplant Foundation Malleable putty and flowable paste with allograft bone having residual calcium for filling bone defects
JP2002507437A (ja) 1998-02-27 2002-03-12 バイオエラスチックス・リサーチ・リミテッド 組織の増強及び回復のための注射可能インプラント
US6179872B1 (en) * 1998-03-17 2001-01-30 Tissue Engineering Biopolymer matt for use in tissue repair and reconstruction
AU3097999A (en) * 1998-03-18 1999-10-11 University Of Pittsburgh Chitosan-based composite materials containing glycosaminoglycan for cartilage repair
US20030147860A1 (en) 2002-02-07 2003-08-07 Marchosky J. Alexander Compositions and methods for forming and strengthening bone
DE19817698A1 (de) 1998-04-22 1999-10-28 Jan Zoellner Verwendung einer autopolymerisierenden Zusammensetzung auf Organosiloxanbasis
US6060514A (en) * 1998-05-04 2000-05-09 Conlin Co., Inc. Isomer enriched conjugated linoleic acid compositions
AU756785B2 (en) 1998-07-13 2003-01-23 University Of Southern California Methods for accelerating bone and cartilage growth and repair
HUP0105312A3 (en) 1999-02-01 2003-12-29 Genetics Inst Llc Cambridge Methods and compositions for healing and repair of articular cartilage
AU3699900A (en) 1999-02-16 2000-09-04 Sulzer Biologics, Inc. Device and method for regeneration and repair of cartilage lesions
US6436143B1 (en) 1999-02-22 2002-08-20 Anthony C. Ross Method and apparatus for treating intervertebral disks
US6294187B1 (en) * 1999-02-23 2001-09-25 Osteotech, Inc. Load-bearing osteoimplant, method for its manufacture and method of repairing bone using same
CA2377435A1 (en) 1999-06-29 2001-01-04 J. Alexander Marchosky Compositions and methods for forming and strengthening bone
US6429013B1 (en) 1999-08-19 2002-08-06 Artecel Science, Inc. Use of adipose tissue-derived stromal cells for chondrocyte differentiation and cartilage repair
ES2491866T3 (es) * 1999-11-15 2014-09-08 Piramal Healthcare (Canada) Limited Disolución biopolimérica acuosa autogelificante controlada por la temperatura y dependiente del pH
AU1979201A (en) * 1999-12-09 2001-06-18 Bio Syntech Canada Inc Mineral-polymer hybrid composition
US20030158302A1 (en) * 1999-12-09 2003-08-21 Cyric Chaput Mineral-polymer hybrid composition
US20050244393A1 (en) 1999-12-22 2005-11-03 Henogen S.A. Sealant or tissue generating product
ES2304359T3 (es) * 1999-12-28 2008-10-16 The Regents Of The University Of Michigan Procedimiento de formacion ex vivo de hueso de mamiferos y usos del mismo.
DE10026467A1 (de) * 2000-05-27 2001-12-13 Prec Motors Deutsche Minebea G Spindelmotor für Festplattenlaufwerke mit verbesserter Laufgenauigkeit
JP5089006B2 (ja) 2000-06-29 2012-12-05 ピラマル ヘルスケア (カナダ) リミテッド 軟骨および他の組織の修復および再生のための組成物および方法
US6866866B1 (en) 2000-11-03 2005-03-15 Andrx Labs, Llc Controlled release metformin compositions
US20040091540A1 (en) * 2000-11-15 2004-05-13 Desrosiers Eric Andre Method for restoring a damaged or degenerated intervertebral disc
US20040047892A1 (en) 2000-11-15 2004-03-11 Desrosiers Eric Andre Filler composition for soft tissue augmentation and reconstructive surgery
US6756363B1 (en) 2000-11-17 2004-06-29 Wound Healing Of Oklahoma, Inc. Solutions and films of glycated chitosan
US20020146385A1 (en) * 2001-04-10 2002-10-10 Lin Tung Liang Ionic antimicrobial coating
JP2002344242A (ja) * 2001-05-18 2002-11-29 Nippon Precision Circuits Inc 電圧制御発振器
KR100494265B1 (ko) * 2001-08-14 2005-06-13 메디포스트(주) 관절연골손상 치료용 조성물
US8740973B2 (en) * 2001-10-26 2014-06-03 Icon Medical Corp. Polymer biodegradable medical device
TW200408407A (en) * 2001-11-30 2004-06-01 Dana Farber Cancer Inst Inc Methods and compositions for modulating the immune system and uses thereof
PT1455802E (pt) * 2001-12-14 2008-11-03 Dnp Canada Inc Oligossacáridos de quitosano e suas utilizações
TWI245634B (en) 2001-12-28 2005-12-21 Ind Tech Res Inst Preparation of a biodegradable thermal-sensitive gel system
JP3933949B2 (ja) * 2002-02-05 2007-06-20 三菱電機株式会社 反射鏡支持機構
US7514249B2 (en) * 2002-04-18 2009-04-07 The University Of Florida Research Foundation, Inc. Biomimetic organic/inorganic composites
US20060204544A1 (en) * 2002-05-20 2006-09-14 Musculoskeletal Transplant Foundation Allograft bone composition having a gelatin binder
CA2494342A1 (en) 2002-07-31 2004-02-12 Alza Corporation Injectable depot compositions and uses thereof
DE60325742D1 (de) 2002-07-31 2009-02-26 Alza Corp Injizierbare multimodale polymere depotzusammensetzungen und ihre verwendungen
ATE351968T1 (de) * 2002-08-14 2007-02-15 Herrenknecht Ag Schildschwanz für eine schildvortriebseinrichtung
WO2004028578A1 (en) * 2002-09-30 2004-04-08 Regen Biotech, Inc. Composition for stimulating bone-formation and bone consolidation
NZ539810A (en) * 2002-11-06 2008-03-28 Alza Corp Controlled release injectable depot formulations
GB0302738D0 (en) * 2003-02-06 2003-03-12 Advanced Biopolymers As Composition
US7217294B2 (en) * 2003-08-20 2007-05-15 Histogenics Corp. Acellular matrix implants for treatment of articular cartilage, bone or osteochondral defects and injuries and method for use thereof
GB0403938D0 (en) * 2004-02-21 2004-03-24 West Pharm Serv Drug Res Ltd Chitosan containing solution
US20060062768A1 (en) * 2004-09-23 2006-03-23 Olexander Hnojewyj Biocompatible hydrogel compositions
ITRM20040539A1 (it) * 2004-11-02 2005-02-02 Mavi Sud S R L Preparati a base di chitina o suoi derivati per uso cosmetico o medico.
US7309622B2 (en) * 2005-02-14 2007-12-18 Stats Chippac Ltd. Integrated circuit package system with heat sink
WO2007127795A2 (en) * 2006-04-25 2007-11-08 Bumgardner Joel D Chitosan/nanocrystalline hydroxyapatite composite microsphere-based scaffolds
EP2094283A4 (de) 2006-11-30 2010-09-01 Biosyntech Canada Inc Verfahren zur verfestigung von blut-polymer-zusammensetzungen in situ für regenerative medizinische und knorpelreparatur-anwendungen
US8153612B2 (en) * 2006-12-11 2012-04-10 Chi2Gel Ltd. Injectable chitosan mixtures forming hydrogels
US7776840B2 (en) * 2007-02-21 2010-08-17 Cutanea Life Sciences, Inc. Methods of use of biomaterial and injectable implant containing biomaterial

Also Published As

Publication number Publication date
IL153490A0 (en) 2003-07-06
DE60117984T8 (de) 2007-06-14
EP1294414B1 (de) 2006-03-15
WO2002000272A2 (en) 2002-01-03
US20110086008A1 (en) 2011-04-14
ES2260241T3 (es) 2006-11-01
NZ523763A (en) 2005-02-25
CA2412505A1 (en) 2002-01-03
HK1055563A1 (en) 2004-01-16
US20020082220A1 (en) 2002-06-27
AU2001268882B2 (en) 2006-07-06
PT1294414E (pt) 2006-07-31
ZA200300597B (en) 2004-02-19
WO2002000272A3 (en) 2002-08-08
EP1294414A2 (de) 2003-03-26
KR100880622B1 (ko) 2009-01-30
CA2412505C (en) 2009-02-03
CY1106313T1 (el) 2011-10-12
KR20030027904A (ko) 2003-04-07
SG149679A1 (en) 2009-02-27
MXPA03000203A (es) 2004-09-13
AU6888201A (en) 2002-01-08
DE60117984D1 (de) 2006-05-11
CN1471412A (zh) 2004-01-28
US7148209B2 (en) 2006-12-12
US20070037737A1 (en) 2007-02-15
DK1294414T3 (da) 2006-07-24
JP2004501682A (ja) 2004-01-22
US20060029578A1 (en) 2006-02-09
JP5089006B2 (ja) 2012-12-05
IL153490A (en) 2007-12-03
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