WO2004039267A1 - Emergency set for emergency care - Google Patents

Emergency set for emergency care Download PDF

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Publication number
WO2004039267A1
WO2004039267A1 PCT/EP2003/011994 EP0311994W WO2004039267A1 WO 2004039267 A1 WO2004039267 A1 WO 2004039267A1 EP 0311994 W EP0311994 W EP 0311994W WO 2004039267 A1 WO2004039267 A1 WO 2004039267A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
emergency
dagger
scissor blades
scissors
retention
Prior art date
Application number
PCT/EP2003/011994
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Hans Sattler
Original Assignee
Firma Hans Sattler
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DE20216725U external-priority patent/DE20216725U1/en
Application filed by Firma Hans Sattler filed Critical Firma Hans Sattler
Priority to AU2003279328A priority Critical patent/AU2003279328A1/en
Publication of WO2004039267A1 publication Critical patent/WO2004039267A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0465Tracheostomy tubes; Devices for performing a tracheostomy; Accessories therefor, e.g. masks, filters
    • A61M16/0472Devices for performing a tracheostomy
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B50/00Containers, covers, furniture or holders specially adapted for surgical or diagnostic appliances or instruments, e.g. sterile covers
    • A61B50/30Containers specially adapted for packaging, protecting, dispensing, collecting or disposing of surgical or diagnostic appliances or instruments
    • A61B50/31Carrying cases or bags, e.g. doctors' bags
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F17/00First-aid kits
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B50/00Containers, covers, furniture or holders specially adapted for surgical or diagnostic appliances or instruments, e.g. sterile covers
    • A61B2050/005Containers, covers, furniture or holders specially adapted for surgical or diagnostic appliances or instruments, e.g. sterile covers with a lid or cover
    • A61B2050/0067Types of closures or fasteners
    • A61B2050/007Locking clamps
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B50/00Containers, covers, furniture or holders specially adapted for surgical or diagnostic appliances or instruments, e.g. sterile covers
    • A61B50/30Containers specially adapted for packaging, protecting, dispensing, collecting or disposing of surgical or diagnostic appliances or instruments
    • A61B2050/3008Containers specially adapted for packaging, protecting, dispensing, collecting or disposing of surgical or diagnostic appliances or instruments having multiple compartments
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B50/00Containers, covers, furniture or holders specially adapted for surgical or diagnostic appliances or instruments, e.g. sterile covers
    • A61B50/30Containers specially adapted for packaging, protecting, dispensing, collecting or disposing of surgical or diagnostic appliances or instruments
    • A61B50/31Carrying cases or bags, e.g. doctors' bags
    • A61B2050/311Cases
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B50/00Containers, covers, furniture or holders specially adapted for surgical or diagnostic appliances or instruments, e.g. sterile covers
    • A61B50/30Containers specially adapted for packaging, protecting, dispensing, collecting or disposing of surgical or diagnostic appliances or instruments
    • A61B50/33Trays
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2209/00Ancillary equipment
    • A61M2209/06Packaging for specific medical equipment

Definitions

  • the present invention relates to an accident set for emergency care for surgeons, emergency physicians in the rescue operation or in the anesthesia area.
  • a tracheotomy (tracheal incision) is usually performed, which is done with appropriately procured medical instruments.
  • coniotomy trocars according to Denker or Ueckermann-Denker have been used.
  • the thinker or Ueckermann thinker trocar enables the airways in the connective tissue to be opened quickly (ligamentum conicum).
  • Ligamenta are strand-like or flat structures that serve to fasten parts of the human skeleton that move against one another.
  • Strengthening tapes of the joint capsules secure the connection between the bones involved (adhesive tapes) and a movement that occurs in a joint or inhibit over-movement.
  • the use of the Trocar thinker or Ueckermann thinker requires a slender neck of the patient or the seriously injured person and a ligament that can be felt by the surgeon or otologist.
  • the thinker or Ueckermann thinker trocar can be used directly without any additional instrument, which makes it easier to use.
  • a tracheal indwelling cannula is provided at the thinker or Ueckermann thinker trocar.
  • a tracheotomy ie a tracheal incision can only be performed with the thinker or Ueckermann thinker trocar if it is an extremely slim person who should also have a thin soft tissue cover.
  • the thinker or Ueckermann thinker trocar cannot be used or can only be used under extremely difficult conditions, for example if these Patients or seriously injured have a thick, short neck or a thick subcutaneous layer of fat makes access to a tracheotomy difficult.
  • the tracheal posterior wall may be injured if the procedure is carried out quickly, which may result in the risk of a fatal oesphago tracheal fistula, i.e. a connection between the esophagus and trachea can occur, which can lead to the immediate onset of death of the patient or the seriously injured.
  • the Kansas instruments are therefore only suitable to a limited extent for the rapid procedure required in an emergency because they are too cumbersome to handle. Too many instruments and too many surgical steps are necessary to secure the respiratory tract and thus prevent a situation that is life-threatening for the patient or the seriously injured.
  • the first step is to open the airways with dagger scissors.
  • the dagger's weight is removed and replaced with a dagger dilator.
  • the dagger dilator uses the dagger dilator, the tracheal incision made with the dagger scissors is widened and the supply of breathing air into the trachea is ensured by spreading.
  • the insertion of tracheal cannulas is required to finally secure the airways into the expanded opening of the trachea.
  • the tracheostomy tubes according to this set of instruments do not have an introductory part, which, particularly when a very fast procedure is required, does not make their use unproblematic.
  • the object of the invention is to provide an instrument set which is independent of the anatomical one
  • the nature of the patient or a seriously injured allows the respiratory tract to be opened in a matter of seconds, even if a very quick procedure is required.
  • the instruments proposed according to the invention provide the surgeon or the emergency doctor in use with instruments that allow the respiratory tract of a patient or a seriously injured person to be opened in a matter of seconds under all anatomical conditions.
  • the instruments proposed according to the invention are suitable for both coniotomy and emergency tracheotomy and combine two instruments in one.
  • an instrument for opening the trachea and for spreading it In the event of an emergency tracheotomy to be carried out under extreme time pressure, all that is required is an instrument for opening the trachea and for spreading it.
  • a spread retention is formed on the instruments, a dagger-like pair of scissors.
  • the expansion retention on the dagger-like scissors is formed by recesses on the outside of the scissor blades.
  • the spreading retention is preferably carried out between an insertion retention and the tip of the dagger-like scissors lying on the outside.
  • An injury to the rear tracheal wall is avoided in that an insertion retention in the form of an abutment surface is formed on one of the straight or curved scissor blades of the dagger-like instruments.
  • a risk of injury to the rear tracheal wall and the possible fatal consequences of an oesphago-tracheal fistula, i.e. a breakthrough from the posterior tracheal wall to the esophagus running behind the trachea can be excluded.
  • the handling of the dagger-like instruments proposed according to the invention is much simpler and avoids the occurrence of an oesphago-tracheal fistula.
  • the emergency set according to the invention includes a tracheostomy tube with an insertion piece, which is safe and easy to handle under all circumstances and which can be inserted into the opened trachea.
  • the airways are opened with the dagger-like scissors with spread retention and the configured according to the invention Rotate the instrument by 90 °. This causes the front wall of the trachea to expand, leaving the instrument in situ. The tracheal cannula is then inserted into the incision to finally secure the air supply to the airways below the larynx (larynx).
  • obliquely extending regions can be formed on the outer sides of the dagger-like instruments facing away from the cutting edges of the scissor blades, which areas have cut surfaces. These cut surfaces can be formed on the outer sides of the scissor blades, for example, as polished sections. These allow opening of the jugular fossa, fossa jugularis, through a medial longitudinal section and access to the suprasternal space with the arcus vernosus jugularis and on both sides of the anterior jugular vein. As soon as the longitudinal incision has been made, access to the trachea is possible, which runs in the fossa jugularis at a depth of 4 to 5 cm.
  • a curvature of the scissor blades of the dagger-like instruments in a dimension that takes human anatomy into account reduces the risk of injury to the rear tracheal wall when the longitudinal incision of the front wall of the trachea is made.
  • the formation of the scissor blades in a radius of curvature adapted to the human anatomy permits a safer handling of the instruments proposed according to the invention with the greatest possible protection of the tissue.
  • the insertion retention formed on one or both of the scissor blades is arranged at a distance from the tip of the instrument at which the tracheal insertion depth of the instrument according to the invention is taken into account.
  • the distance of the insertion retention from the tip of the dagger-like instrumentation prevents the instrumentation from being inserted too deeply through the front wall of the trachea and thus prevents injury to the tracheal rear wall.
  • the insertion retention is advantageously rounded on its outer edge.
  • the emergency set proposed according to the invention also contains a tracheostomy tube, which has an insertion piece.
  • the tracheostomy tube can be placed on the dagger-like instruments and can be inserted quickly and safely thanks to the insertion piece designed on it.
  • the tracheal cannula can be inserted after insertion of the insertion piece through the longitudinal incision in the front wall of the trachea and the respiratory air supply can be ensured.
  • the leaf-shaped insertion piece is arranged at one of the ends of the tracheostomy tube, the tubular body of which is formed in a radius which favors the connection of a breathing air source.
  • the tracheostomy tube can advantageously be designed as a 90 ° elbow.
  • the present invention further relates to a set of instruments for performing a coniotomy or a tracheotomy with a first and a second scissor blade, which have mutually facing cutting edges, the scissor blades being connected to one another at a joint.
  • the instruments are dagger-like and there is an insertion retention on at least one of the scissor blades.
  • the insertion retention is arranged at a distance determining the insertion depth of the dagger-like instrumentation on at least one of the scissor blades, the scissor blades being able to extend both parallel to the joint connecting them and in a radius of curvature relative to the latter.
  • cut surfaces are formed at the tip of the dagger-shaped instrument set.
  • FIG. 1 the content of an emergency set equipped according to the invention
  • FIG. 2 shows the top view of the lower part of the emergency set according to FIG. 1 with a removable insert
  • Figure 3 shows a first embodiment of a dagger-like scissors
  • FIG. 4 shows a second embodiment variant of a dagger-like scissors with retention
  • FIG. 5 shows a further embodiment variant of a dagger-like scissors with an anatomically improved radius of curvature
  • FIG. 6 shows an embodiment variant of the dagger-like scissors according to FIG. 5 with recesses in the scissor blades
  • FIG. 7 shows the tip of a dagger-like pair of scissors with constriction and retention designed to be angled to form a scissor blade
  • FIG. 8 shows a precisely fitting tracheostomy tube that can be placed on a dagger-like pair of scissors
  • FIG. 9 shows an opened fossa jugular länopinzision as well as further incisions opening the airways.
  • FIG. 1 shows the content of an emergency set equipped according to the invention.
  • An emergency set 1 is accommodated in a container, which comprises a cover element 2 and a lower part 3.
  • a container which comprises a cover element 2 and a lower part 3.
  • an insert 4 is inserted, which holds various instruments.
  • the insert 4 there are spreading scissors 5 as well as anatomical tweezers 6 and a dagger-like pair of scissors 7.
  • a scalpel handle 8 and a tracheal cannula 9, on which an insertion piece 38 is formed, are accommodated in the insert 4.
  • the emergency set 1 proposed according to the invention contains baby scissors which are designed to be comparable to dagger-like scissors 7; this is identified by reference number 10.
  • the lid 2 and the lower part 3 of the emergency set 1 can be closed via a first snap lock 11 and a second snap lock 12, each of which contains a joint 13.
  • the emergency set 1 shown in FIG. 1 can also include a needle holder 14.
  • the insert 4 of the lower part 3 is connected at its corners to recessed grips 15, which facilitates the sterilization of the instruments.
  • the closed emergency set is inserted into an autoclave and sterilized by inflowing steam at 140 ° C.
  • the instruments 5, 6, 7, 8, 9 and 10 accommodated in the insert 4 in the lower part 3 are sterilized at the same time, so that the sterilized emergency set is prepared for use.
  • FIG. 2 shows the top view of the lower part of the emergency set according to FIG. 1 with a removable insert.
  • the lower part 3 is enclosed by a metallic ring 16.
  • the insert 4 embedded in the lower part 3 has the grip recesses 15 already mentioned at its corners.
  • dagger-like scissors 7 and 10 are inserted into the lower part 3.
  • the dagger-like scissors 7 and 10 each have a straight first scissor blade 22 and a second scissor blade 23 arranged parallel to it.
  • An insertion retention 20 is received on one of the scissor blades 22 or 23 of the dagger-like scissors 7, 10.
  • the insertion retention 20, which is arranged on the dagger-like scissors 7, offers a larger area compared to the area of the insertion retention 20 of the dagger-like baby scissors 10 opposite a dagger tip 29.
  • the dagger-like instruments 7 and 10 differ from one another only by their length. Due to the human anatomy, the first dagger-like scissors 7 are used to perform tracheal cuts in adults, while the second dagger-like scissors 10 can be used to perform tracheal cuts in children or adolescents.
  • the insertion retention 20 lies on one of the scissor blades 22 and 23 on the second dagger-like scissors (baby scissors) further towards the tip 29 of the second dagger-like scissors 10 .
  • Each of the two scissors 7, 10 with insertion retention 20 comprises bevelled areas 24 and 25 at the tip 29, which have cut surfaces 26, for performing a medial longitudinal cut to expose the trachea between the arcus venosus juguli and vena jugularis exterior.
  • the opening of the fossa jugularis and the tracheal incision in the front wall of the trachea can be performed with an instrument, after which the tracheal cannula 9 can be inserted directly into the front wall of the trachea ,
  • a needle holder 14 can also be provided, the two legs of which are connected to one another at an articulation point 21.
  • Figure 3 shows a first embodiment of a dagger-like scissors with insertion retention in the form of a stop surface.
  • the dagger-like scissors shown in FIG. 3 comprise a joint 21, on which a first straight scissor blade 22 and a second, also straight scissor blade 23 are connected to one another in an articulated manner.
  • the insertion retention 30 is arranged on the second scissor blade 23 at a distance 47 from the tip 29.
  • the insertion retention 30 can be, for example, as a plate with a rounding 44 welded onto the second scissor blade 23 at a 90 ° angle. With respect to the cutting edge 46 of the second scissor blade 23, the insertion retention 30 is formed in a 90 ° position, indicated by the arrow 27.
  • the dagger-like scissors 7 according to the illustration in FIG. 3 is in a slightly opened state, in which the mutually facing cutting edges 45 and 46 of the first and second scissor blades 22, 23 are opposite one another.
  • Figure 4 shows a second embodiment of a dagger-like scissors with insertion retention.
  • recesses 33, 34 between the tip 29 of the first scissor blade 22 and the second scissor blade 23.
  • the recesses 33, 34 are located approximately in the middle between the side of the tip 29 and the tip 29 Insertion retention 30 and the tip 29 of the scissor blades 22, 23.
  • the recesses 33, 34 represent an expansion retention in order to push cartilage and bone aside and to expose the access to the trachea.
  • the embodiment variant of a dagger-like pair of scissors shown in FIG. 4, which is included in the emergency set 1 proposed according to the invention, also comprises oblique end regions 24, 25, on each of which a cut surface 26 is implemented.
  • FIG. 5 shows a further embodiment variant of a pair of scissors configured in the manner of a dagger, the scissor blades of which are provided with a radius of curvature which takes human anatomy into account.
  • the first scissor blade 22 and the second scissor blade 23 are connected to one another at a joint (not shown in FIG. 5) and are designed as curved scissor blades 28 or 31.
  • the curved scissor blades 28 and 31 have cutting edges 45 and 46 on their mutually facing sides.
  • the cutting edges 45 and 46 of the curved scissor blades 28 and 31 run according to the radius of curvature 32 of the curved scissor blades 28 and 31.
  • a plate 47 representing an insertion retention 30 at a distance 47 from the tip 29 of the dagger-like scissors.
  • the plate comprises a curve 44 and extends over the width of the first curved scissor blade 28.
  • the curved scissor blades 28 and 31 of the dagger-like scissors 7 also extend 10 and 10 have beveled surfaces 24, 25 in the region of the tip 29 of the instrument 7 and 10, on which a cut surface 26 can be formed in each case.
  • the cut surfaces 26 on each of the curved scissor blades 28 and 31 can be used to make a medial longitudinal cut to expose the fossa jugularis.
  • the distance 47 between the side of the insertion retention 30 facing the tip 29 and the tip 29 of the dagger-like scissors 7, 10 determines the insertion depth up to which the tip 29 of the dagger-like scissors 7, 10 can be inserted into the trachea.
  • the distance 47 is larger in scissors that are used in the tracheotomy of adult patients or seriously injured than the corresponding distance on a dagger-like scissors 10 that is used to perform a tracheal cut in children or adolescents.
  • FIG. 6 shows an embodiment variant of the dagger-like scissors with curved scissor blades according to FIG. 5, which contains recesses in the scissor blades.
  • FIG. 7 shows the tip of a dagger-like scissors with constriction and an insertion retention angled on a scissor blade.
  • the first scissor blade 22 and the second scissor blade 23 have a curvature, compare FIGS. 5 and 6.
  • a laterally protruding insertion retention 30 is carried out below the tip of the dagger-like scissors.
  • This can also be designed as a small plate which is at a distance 47, which determines the insertion depth of the dagger-like scissors 7, 10, from the tip 29.
  • a dagger thickening 35 is formed in the region of the tip 29, which is separated by a tapered diameter region 36 of the curved scissor blades 28 and 31, respectively.
  • the tapered diameter region 36 below the dagger thickening 35 according to FIG. 7 represents an embodiment variant of an expansion retention, which in this embodiment variant is formed on curved scissor blades 28 or 31.
  • FIG. 8 shows a precisely fitting tracheostomy tube that can be placed on a dagger-like pair of scissors.
  • the tracheal cannula 37 shown in FIG. 8 essentially corresponds to the cannula 9 shown in connection with the description of the emergency kit 1 in FIG. 1.
  • An insertion piece 38 is formed on the lateral surface 43 on one of the ends 40, 41 of the tubular body of the tracheal cannula 37 ,
  • the insertion piece 38 can be plate-shaped and can be provided with a rounding 44.
  • the rounding 44 on the periphery of the insertion piece 38 allows the tracheal cannula 37 to be inserted easily and securely into a trachea opened by the dagger-like scissors 7 and 10.
  • the body of the tracheal cannula 37 is curved to describe a 90 ° arc, which, on the one hand, is favorable with regard to the handling of the tracheal cannula 37 and, on the other hand, should allow an optional, simple connection of an external breathing air source to supply the respiratory airways of a patient or a seriously injured person this may be necessary.
  • the end region 40 or 41 of the Tracheal cannula 37 are rounded, as is the outer circumferential surface of the insertion piece 38 in order to avoid further tissue injuries on the patient or on the seriously injured.
  • the radius of curvature 39 of the tracheal cannula 37 is denoted by r.
  • Figure 9 shows an opened fossa jugularis.
  • the illustration according to FIG. 9 shows a first trachea access 50 (cross section) between the cartilago cricoidea 61 and the cartilago thyroidea 60.
  • the first trachea access 50 (cross section) is expediently to be carried out within the ligamentum cricothyreoideum.
  • a second tracheal access 51 (longitudinal section) can also be opened. This is made as a longitudinal section through the arch of the cricoid cartilage (cartilago cricoidea 61) (cricotomy).
  • the trachea 50 cross-section
  • the trachea 58 is reached approx. 1 cm below the vocal cord (ligamentum vocalia, conus elasticus).
  • a median incision 54 can also be made below the cartilago cricoidea 61.
  • the median incision 54 can be made with the dagger-like scissors 7 and 10 designed according to the invention and the cutting surfaces 29 formed at the tip 29 thereof.
  • the cut surface in which the front wall of the trachea 58 is to be opened is identified by reference numeral 54 and is indicated by the course the blood vessels 55 and 56 limited.
  • the trachea 58 is located in the fossa jugularis 53 at a depth of 4 to 5 cm.
  • a longitudinal incision of the front wall of the trachea 58 is made through the cut surfaces 26 of the dagger-like scissors 7, 10, be it with straight scissor blades 22, 23 or be it with curved scissor blades 28, 31 (compare representations according to FIGS. 5 and 6).
  • the dagger-like scissors 7, 10 When performing the tracheal cut with dagger-like scissors 7, 10 with curved scissor blades 28, 31, injury to the tracheal posterior wall of the trachea 58 is excluded.
  • the instrument 7, 10 rotated 90 ° in situ in its position limited by the insertion retention 20 or 30, the surgeon or the emergency doctor can insert the tracheal cannula 9, 37 contained in the emergency set 1 proposed according to the invention into the trachea 58 on the insertion piece 38 insert without removing the scissors 7 or 10 designed according to the invention from the trachea 58.
  • first trachea access cross-section
  • second trachea access longitudinal section

Abstract

The invention relates to an emergency set (1) for performing emergency operations in the area of the upper respiratory tract in the event of respiratory distress, after stab incisions have been made in the throat area of patients or of the severely injured. The emergency set (1) comprises a bottom part (3) to which a cover (2) can be latched. An insert (4) that contains instruments (5, 6, 7, 8, 9 and 10) can be interchangeably accommodated in the bottom part (3) of the emergency set (1). The emergency set (1) contains at least one pair of knife-like scissors (7, 10) whose scissor blades (22, 23; 28, 31) are provided with at least one insertion retention element (20, 30).

Description

Notfall-Set für Notfallversorgung Emergency kit for emergency care
Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf ein Unfall-Set für die Notfallversorgung für Chirurgen, Notärzte im Rettungseinsatz oder auch im Anästhesiebereich.The present invention relates to an accident set for emergency care for surgeons, emergency physicians in the rescue operation or in the anesthesia area.
Im Anästhesiebereich, auf Intensivstationen von Krankenhäusern oder bei Unfällen mit Schwerverletzten besteht häufig die Notwendigkeit, die Atemwege des Patienten bzw. eines Schwerverletzten zu öffnen, um eine lebensbedrohliche Situation abzuwenden. Dazu wird in der Regel eine Tracheotomie (Luftröhrenschnitt) gesetzt, was mit entsprechend beschaffenen medizinischen Instrumenten erfolgt. Zu diesem Zweck wurden bisher Coniotomie-Trokare nach Denker bzw. Ueckermann-Denker eingesetzt. Das Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokar ermöglicht ein rasches Eröffnen der Atemwege am Bindegewebe (Ligamentum Conicum). Ligamenta sind strangförmige oder platte Gebilde, die der Befestigung gegeneinander beweglicher Teile des menschlichen Skelettes dienen. Nerstärkungsbänder der Gelenkkapseln sichern den Zusammenhang der beteiligten Knochen (Haftbänder) sowie eine einem Gelenk zukommende Bewegung oder hemmen eine Überbewegung. Zum Einsatz des Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokars sind jedoch ein schlanker Hals des Patienten bzw. des Schwerverletzten sowie ein durch den Chirurgen bzw. den Νotarzt ertastbares Ligament erforderlich. Das Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokar kann ohne weiteres Instrument direkt eingesetzt werden, was dessen Handhabung erleichtert. Ferner ist beim Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokar ein Tracheal-Verweilkanüle vorgesehen.In the area of anesthesia, in intensive care units of hospitals or in the case of accidents with seriously injured people, there is often a need to open the patient's respiratory tract or a seriously injured person to prevent a life-threatening situation. For this purpose, a tracheotomy (tracheal incision) is usually performed, which is done with appropriately procured medical instruments. To this end, coniotomy trocars according to Denker or Ueckermann-Denker have been used. The thinker or Ueckermann thinker trocar enables the airways in the connective tissue to be opened quickly (ligamentum conicum). Ligamenta are strand-like or flat structures that serve to fasten parts of the human skeleton that move against one another. Strengthening tapes of the joint capsules secure the connection between the bones involved (adhesive tapes) and a movement that occurs in a joint or inhibit over-movement. The use of the Trocar thinker or Ueckermann thinker, however, requires a slender neck of the patient or the seriously injured person and a ligament that can be felt by the surgeon or otologist. The thinker or Ueckermann thinker trocar can be used directly without any additional instrument, which makes it easier to use. Furthermore, a tracheal indwelling cannula is provided at the thinker or Ueckermann thinker trocar.
Eine Tracheotomie, d.h. ein Luftröhrenschnitt kann mit dem Denker bzw. Ueckermann- Denker Trokar aber nur dann gesetzt werden, wenn es sich um eine extrem schlanke Person handelt, die zudem eine dünne Weichteildecke haben sollte. Bei vielen Patienten kann aufgrund anatomischer Besonderheiten das Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokar nicht oder nur unter massiv erschwerten Bedingungen eingesetzt werden, z.B. wenn diese Patienten bzw. Schwerverletzten einen dicken, kurzen Hals haben bzw. eine dicke subkutane Fettschicht den Zugang zur Durchführung einer Tracheotomie erschweren.A tracheotomy, ie a tracheal incision can only be performed with the thinker or Ueckermann thinker trocar if it is an extremely slim person who should also have a thin soft tissue cover. In many patients, due to anatomical peculiarities, the thinker or Ueckermann thinker trocar cannot be used or can only be used under extremely difficult conditions, for example if these Patients or seriously injured have a thick, short neck or a thick subcutaneous layer of fat makes access to a tracheotomy difficult.
Neben dem Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokar hat ein speziell von der Universität Kansas (USA) entwickeltes Instrumentarium Verwendung gefunden. Die Vorteile des Kansas-Instrumentariums, wie dieses im allgemeinen bezeichnet wird, liegen darin, dass dieses Instrumentarium sowohl zur Vornahme einer sogenannten Coniotomie als auch zur Durchführung einer Tracheotomie eingesetzt werden können. Beim Kansas- Instrumentarium handelt es sich um ein relativ umfangreiches Set mit Wundspreizer und Wundhaken sowie mit separaten Trachealkanülen. Nachteilig bei den als Kansas- Instrumentarium eingesetzten medizinischen Instrumenten ist der Umstand, dass bei unachtsamer Handhabung und bei Notwendigkeit eines sehr schnellen Eingriffes eine hohe Verletzungsgefahr insbesondere für die Trachealhinterwand besteht, d.h. für die Wand, die unmittelbar vor der Speiseröhre liegt. Wird das Kansas-Instrumentarium eingesetzt, so kann es bei einem schnellen Vorgehen zur Verletzung der Trachealhinterwand kommen, wodurch unter Umständen die Gefahr einer fatalen Oesphago trachealen Fistel, d.h. einer Verbindung zwischen Speise- und Luftröhre auftreten kann, was zum unmittelbar eintretenden Tod des Patienten bzw. des Schwerverletzten führen kann. Für das im Notfall gebotene schnelle Vorgehen ist das Kansas-Instrumentarium daher nur bedingt geeignet, da zu umständlich zu handhaben. Es sind zu viele Instrumente notwendig und zu viele Operationsschritte erforderlich, um die Atemwege zu sichern und damit eine für den Patienten bzw. den Schwerverletzten lebensbedrohliche Situation abzuwenden. So hat bei Einsatz des Kansas-Instrumentariums zunächst als erster Schritt ein Öffnen der Atemwege mit einer Dolchschere zu erfolgen. Im Rahmen eines zweiten Schrittes wird die Dolchschwere wieder entfernt und durch einen Dolchdilatator ersetzt. Mittels des Dolchdilatators wird der mit der Dolchschere gesetzte Luftröhrenschnitt aufgeweitet und durch Aufspreizen die Atemluftzufuhr in die Luftröhre gewährleistet. Als dritter Schritt ist bei Einsatz des Kansas-Instrumentariums das Einsetzen von Trachealkanülen zur endgültigen Sicherung der Atemwege in die aufgespreizte Öffnung der Luftröhre erforderlich. Die Trachealkanülen gemäß dieses Instrumentariums verfügen nicht über ein Einführungsteil, was insbesondere dann, wenn ein sehr schnelles Vorgehen gefordert ist, den Einsatz nicht unproblematisch macht.In addition to the thinker or Ueckermann thinker Trokar, a set of instruments specially developed by the University of Kansas (USA) has been used. The advantages of the Kansas instrument, as it is generally called, are that it can be used to perform a so-called coniotomy as well as to perform a tracheotomy. The Kansas instrument set is a relatively extensive set with wound spreader and wound hook as well as with separate tracheostomy tubes. A disadvantage of the medical instruments used as Kansas instruments is the fact that if carelessly handled and if a very quick intervention is necessary, there is a high risk of injury, in particular for the tracheal posterior wall, i.e. for the wall that is immediately in front of the esophagus. If the Kansas instruments are used, the tracheal posterior wall may be injured if the procedure is carried out quickly, which may result in the risk of a fatal oesphago tracheal fistula, i.e. a connection between the esophagus and trachea can occur, which can lead to the immediate onset of death of the patient or the seriously injured. The Kansas instruments are therefore only suitable to a limited extent for the rapid procedure required in an emergency because they are too cumbersome to handle. Too many instruments and too many surgical steps are necessary to secure the respiratory tract and thus prevent a situation that is life-threatening for the patient or the seriously injured. When using the Kansas instruments, the first step is to open the airways with dagger scissors. In a second step, the dagger's weight is removed and replaced with a dagger dilator. Using the dagger dilator, the tracheal incision made with the dagger scissors is widened and the supply of breathing air into the trachea is ensured by spreading. As a third step, using the Kansas instruments, the insertion of tracheal cannulas is required to finally secure the airways into the expanded opening of the trachea. The tracheostomy tubes according to this set of instruments do not have an introductory part, which, particularly when a very fast procedure is required, does not make their use unproblematic.
Angesichts der skizzierten Nachteile des Denker bzw. Ueckermann-Denker Trokars bzw. des oben beschriebenen Kansas-Instrumentariums, liegt der Erfindung die Aufgabe zugrunde, ein Instrumentariums bereitzustellen, welches unabhängig von der anatomischen Beschaffenheit des Patienten bzw. eines Schwerverletzten ein sekundenschnelles Eröffnen der Atemwege auch bei Notwendigkeit eines sehr schnellen Vorgehens gestattet.In view of the outlined disadvantages of the thinker or Ueckermann thinker Trokar or the Kansas instrument set described above, the object of the invention is to provide an instrument set which is independent of the anatomical one The nature of the patient or a seriously injured allows the respiratory tract to be opened in a matter of seconds, even if a very quick procedure is required.
Erfindungsgemäß wird diese Aufgabe durch die Merkmale des Patentanspruches 1 gelöst.According to the invention, this object is achieved by the features of patent claim 1.
Durch das erfindungsgemäß vorgeschlagene Instrumentarium sind dem Chirurgen bzw. dem Rettungsnotarzt im Einsatz Instrumente an die Hand gegeben, die ein sekundenschnelles Eröffnen der Atemwege eines Patienten bzw. eines Schwerverletzten unter allen anatomischen Gegebenheiten zu lassen. Das erfindungsgemäß vorgeschlagene Instrumentarium ist sowohl zur Coniotomie als auch zur Nottracheotomie geeignet und vereinigt zwei Instrumente in einem. Für den Notfall einer unter extremen Zeitdruck vorzunehmenden Nottracheotomie ist lediglich ein Instrument zum Eröffnen der Trachea und zu deren Aufspreizen notwendig. Zu diesem Zweck ist am Instrumentarium, einer dolchartig ausgebildeten Schere eine Spreizretention ausgebildet. Die Spreizretention an der dolchartig ausgebildeten Schere wird durch Ausnehmungen an der Außenseite der Scherenblätter gebildet. Die Spreizretention wird bevorzugt zwischen einer Einführungsretention und der Spitze der dolchartig ausgebildeten Schere an der Außenseite liegend ausgeführt.The instruments proposed according to the invention provide the surgeon or the emergency doctor in use with instruments that allow the respiratory tract of a patient or a seriously injured person to be opened in a matter of seconds under all anatomical conditions. The instruments proposed according to the invention are suitable for both coniotomy and emergency tracheotomy and combine two instruments in one. In the event of an emergency tracheotomy to be carried out under extreme time pressure, all that is required is an instrument for opening the trachea and for spreading it. For this purpose, a spread retention is formed on the instruments, a dagger-like pair of scissors. The expansion retention on the dagger-like scissors is formed by recesses on the outside of the scissor blades. The spreading retention is preferably carried out between an insertion retention and the tip of the dagger-like scissors lying on the outside.
Eine Verletzung der Trachealhinterwand wird dadurch vermieden, dass an einem der gerade oder auch gekrümmt ausgestaltbaren Scherenblätter des dolchartig ausgebildeten Instrumentariums eine Einführungsretention in Form einer Anschlagfläche ausgebildet ist. Eine Verletzungsgefahr der Trachealhinterwand und die dadurch möglichen fatalen Folgen einer Oesphago-Trachealen Fistel, d.h. ein Durchbruch von der Trachealhinterwand zu hinter der Trachea verlaufenden Speiseröhre, kann ausgeschlossen werden. Die Handhabung des erfindungsgemäß vorgeschlagenen dolchartigen Instrumentariums ist wesentlich einfacher und vermeidet das Auftreten einer Oesphago-Trachealen Fistel.An injury to the rear tracheal wall is avoided in that an insertion retention in the form of an abutment surface is formed on one of the straight or curved scissor blades of the dagger-like instruments. A risk of injury to the rear tracheal wall and the possible fatal consequences of an oesphago-tracheal fistula, i.e. a breakthrough from the posterior tracheal wall to the esophagus running behind the trachea can be excluded. The handling of the dagger-like instruments proposed according to the invention is much simpler and avoids the occurrence of an oesphago-tracheal fistula.
Darüber hinaus beinhaltet das erfindungsgemäße Notfall-Set eine Trachealkanüle mit Einführungsstück, die unter allen Umständen sicher und einfach handhabbar ist und welche in die geöffnete Trachea eingesetzt werden kann. Das Eröffnen der Atemwege erfolgt mit der erfindungsgemäß konfigurierten dolchartigen Schere mit Spreizretention und dem Drehen des Instrumentes um 90°. Dadurch erfolgt ein Aufspreizen der Tracheavorderwand unter Belassung des Instrumentes in situ. Anschließend wird die Trachealkanüle in die Inzision eingesetzt zur endgültigen Sicherung der Luftzufuhr zu den Atemwegen unterhalb des Kehlkopfes (Larynx).In addition, the emergency set according to the invention includes a tracheostomy tube with an insertion piece, which is safe and easy to handle under all circumstances and which can be inserted into the opened trachea. The airways are opened with the dagger-like scissors with spread retention and the configured according to the invention Rotate the instrument by 90 °. This causes the front wall of the trachea to expand, leaving the instrument in situ. The tracheal cannula is then inserted into the incision to finally secure the air supply to the airways below the larynx (larynx).
In einer vorteilhaften Ausführungsvariante des erfindungsgemäß vorgeschlagenen Instrumentariums können an den den Schneiden der Scherenblätter abgewandten Aussenseiten des dolchartigen Instrumentariums schräg verlaufende Bereiche ausgebildet werden, die Schnittflächen aufweisen. Diese Schnittflächen lassen sich an den Aussenseiten der Scherenblätter beispielsweise als Anschliffe ausbilden. Mit diesen ist eine Öffnung der Drosselgrube, fossa jugularis, durch einen medialen Längsschnitt und ein Zugang zum spatium suprasternale mit dem arcus vernosus jugularis und beiderseits der vena jugularis anterior möglich. Sobald die Längsinzision durchgeführt ist, ist ein Zugang zur Trachea möglich, die im Bereich der fossa jugularis in einer Tiefe von 4 bis 5 cm verläuft.In an advantageous embodiment variant of the instruments proposed according to the invention, obliquely extending regions can be formed on the outer sides of the dagger-like instruments facing away from the cutting edges of the scissor blades, which areas have cut surfaces. These cut surfaces can be formed on the outer sides of the scissor blades, for example, as polished sections. These allow opening of the jugular fossa, fossa jugularis, through a medial longitudinal section and access to the suprasternal space with the arcus vernosus jugularis and on both sides of the anterior jugular vein. As soon as the longitudinal incision has been made, access to the trachea is possible, which runs in the fossa jugularis at a depth of 4 to 5 cm.
Eine Krümmung der Scherenblätter des dolchartigen Instrumentariums in einem der menschlichen Anatomie Rechnung tragenden Maße, vermindert das Verletzungsrisiko der hinteren Tracheawand bei der Durchführung der Längsinzision der Vorderwand der Trachea. Die Ausbildung der Scherenblätter in einem an die menschliche Anatomie angepassten Krümmungsradius erlaubt eine sicherere Handhabung des erfindungsgemäß vorgeschlagenen Instrumentariums bei größtmöglicher Gewebeschonung.A curvature of the scissor blades of the dagger-like instruments in a dimension that takes human anatomy into account reduces the risk of injury to the rear tracheal wall when the longitudinal incision of the front wall of the trachea is made. The formation of the scissor blades in a radius of curvature adapted to the human anatomy permits a safer handling of the instruments proposed according to the invention with the greatest possible protection of the tissue.
Die an einem oder beiden der Scherenblätter ausgebildete Einführretention ist in einem Abstand von der Spitze des Instrumentariums angeordnet, mit welchem der trachealen Einführtiefe des erfindungsgemäß ausgebildeten Instrumentariums Rechnung getragen wird. Durch den Abstand der Einführretention von der Spitze des dolchartig ausgebildeten Instrumentariums wird ein zu tiefes Einführen des Instrumentariums durch die Vorderwand der Trachea und damit eine Verletzung der trachealen Hinterwand vermieden. Die Einführretention ist in vorteilhafter Weise an ihrer Aussenkante verrundet ausgebildet. Im erfindungsgemäß vorgeschlagenen Notfall-Set ist darüber hinaus eine Trachealkanüle enthalten, welche ein Einführungsstück aufweist. Die Trachealkanüle ist auf das dolchartig ausgebildete Instrumentarium aufsetzbar und durch das an ihr ausgebildete Einführstück schnell und sicher einzusetzen. Bei Aufspreizen der Trachea unter Belassung des dolchartigen Instrumentariums in situ lässt sich die Trachealkanüle nach Einführung des Einführstückes durch die Längsinzision in der Vorderwand der Trachea einsetzen und die Atemluftversorgung der Atemwege sicherstellen. Das blattförmig ausgebildete Einführungsstück ist an einem der Enden der Trachealkanüle angeordnet, deren röhrenförmiger Korpus in einem ein Anschließen einer Atemluftquelle begünstigenden Radius ausgebildet ist. In vorteilhafter Weise ist die Trachealkanüle als ein 90°- Rohrkrümmer ausbildbar.The insertion retention formed on one or both of the scissor blades is arranged at a distance from the tip of the instrument at which the tracheal insertion depth of the instrument according to the invention is taken into account. The distance of the insertion retention from the tip of the dagger-like instrumentation prevents the instrumentation from being inserted too deeply through the front wall of the trachea and thus prevents injury to the tracheal rear wall. The insertion retention is advantageously rounded on its outer edge. The emergency set proposed according to the invention also contains a tracheostomy tube, which has an insertion piece. The tracheostomy tube can be placed on the dagger-like instruments and can be inserted quickly and safely thanks to the insertion piece designed on it. If the trachea is spread open while the dagger-like instruments are left in place, the tracheal cannula can be inserted after insertion of the insertion piece through the longitudinal incision in the front wall of the trachea and the respiratory air supply can be ensured. The leaf-shaped insertion piece is arranged at one of the ends of the tracheostomy tube, the tubular body of which is formed in a radius which favors the connection of a breathing air source. The tracheostomy tube can advantageously be designed as a 90 ° elbow.
Die vorliegende Erfindung betrifft ferner ein Instrumentarium zur Durchführung einer Coniotomie oder einer Tracheotomie mit einem ersten und einem zweiten Scherenblatt, die einander zuweisende Schneiden aufweisen, wobei die Scherenblätter an einem Gelenk mit einander verbunden sind. Das Instrumentarium ist dolchartig ausgeführt und an mindestens einem der Scherenblätter befindet sich eine Einführretention. Die Einführretention ist in einem die Einführtiefe des dolchartigen Instrumentariums bestimmenden Abstand an mindestens einem der Scherenblätter angeordnet, wobei die Scherenblätter sich sowohl parallel zum diese verbindenden Gelenk als auch in einem Krümmungsradius relativ zu diesem erstrecken können. Zur Durchführung eines medialen Längsschnittes und zum Zugang zur fossa jugularis sind an der Spitze des dolchartig ausgebildeten Instrumentariums Schnittflächen ausgebildet.The present invention further relates to a set of instruments for performing a coniotomy or a tracheotomy with a first and a second scissor blade, which have mutually facing cutting edges, the scissor blades being connected to one another at a joint. The instruments are dagger-like and there is an insertion retention on at least one of the scissor blades. The insertion retention is arranged at a distance determining the insertion depth of the dagger-like instrumentation on at least one of the scissor blades, the scissor blades being able to extend both parallel to the joint connecting them and in a radius of curvature relative to the latter. In order to carry out a medial longitudinal section and to access the jugular fossa, cut surfaces are formed at the tip of the dagger-shaped instrument set.
Anhand der Zeichnung wird die Erfindung nachstehend eingehender beschrieben.The invention is described in more detail below with reference to the drawing.
Es zeigt:It shows:
Figur 1 den Inhalt eines erfindungsgemäß bestückten Notfall-Sets,FIG. 1 the content of an emergency set equipped according to the invention,
Figur 2 die Draufsicht auf das Unterteil des Notfall-Sets gemäß Figur 1 mit entnehmbaren Einsatz, Figur 3 eine erste Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere mitFIG. 2 shows the top view of the lower part of the emergency set according to FIG. 1 with a removable insert, Figure 3 shows a first embodiment of a dagger-like scissors
Einführretention,Einführretention,
Figur 4 eine zweite Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere mit Retention,FIG. 4 shows a second embodiment variant of a dagger-like scissors with retention,
Figur 5 eine weitere Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere mit anatomisch verbessertem Krümmungsradius,FIG. 5 shows a further embodiment variant of a dagger-like scissors with an anatomically improved radius of curvature,
Figur 6 eine Ausführungsvariante der dolchartigen Schere gemäß Figur 5 mit Ausnehmungen in den Scherenblättern,FIG. 6 shows an embodiment variant of the dagger-like scissors according to FIG. 5 with recesses in the scissor blades,
Figur 7 die Spitze einer dolchartigen Schere mit Einschnürung und gewinkelt zu einem Scherenblatt ausgebildeter Retention,FIG. 7 shows the tip of a dagger-like pair of scissors with constriction and retention designed to be angled to form a scissor blade,
Figur 8 eine auf eine dolchartige Schere aufsetzbare passgenaue Trachealkanüle undFIG. 8 shows a precisely fitting tracheostomy tube that can be placed on a dagger-like pair of scissors
Figur 9 eine eröffnete Fossa jugularis Länopinzision sowie weitere die Atemwege eröffnende Schnittverläufe.FIG. 9 shows an opened fossa jugular länopinzision as well as further incisions opening the airways.
Ausführungsvarianten:Models:
Figur 1 zeigt den Inhalt eines erfindungsgemäß bestückten Notfall-Sets.FIG. 1 shows the content of an emergency set equipped according to the invention.
Ein Notfall-Set 1 ist in einem Behälter aufgenommen, der ein Deckelelement 2 und ein Unterteil 3 umfasst. In das Unterteil 3 ist ein Einsatz 4 eingelassen, der verschiedene Instrumente aufnimmt. Im Einsatz 4 befindet sich eine Spreizschere 5 sowie eine anatomische Pinzette 6 und eine dolchartig ausgebildete Schere 7. Daneben ist im Einsatz 4 ein Skalpellgriff 8 aufgenommen sowie eine Trachealkanüle 9, an welcher ein Einführstück 38 ausgebildet ist. Darüber hinaus enthält das erfindungsgemäß vorgeschlagene Notfall-Set 1 eine Baby-Schere, die vergleichbar zur dolchartigen Schere 7 ausgebildet ist; diese ist mit Bezugszeichen 10 gekennzeichnet.An emergency set 1 is accommodated in a container, which comprises a cover element 2 and a lower part 3. In the lower part 3, an insert 4 is inserted, which holds various instruments. In the insert 4 there are spreading scissors 5 as well as anatomical tweezers 6 and a dagger-like pair of scissors 7. In addition, a scalpel handle 8 and a tracheal cannula 9, on which an insertion piece 38 is formed, are accommodated in the insert 4. In addition, the emergency set 1 proposed according to the invention contains baby scissors which are designed to be comparable to dagger-like scissors 7; this is identified by reference number 10.
Der Deckel 2 und das Unterteil 3 des Notfall-Sets 1 können über einen ersten Rastverschluss 11 und einen zweiten Rastverschluss 12, die jeweils ein Gelenk 13 enthalten, verschlossen werden. Optional kann das in Figur 1 dargestellte Notfall-Set 1 auch einen Nadelhalter 14 umfassen. Der Einsatz 4 des Unterteiles 3 ist an seinen Ecken mit Griffmulden 15 verbunden, was die Sterilisation des Instrumentariums erleichtert. Zur Sterilisierung des Instrumentariums wird das geschlossene Notfall-Set in einen Autoklaven eingeführt und bei 140°C durch einströmenden Dampf sterilisiert. Die im Einsatz 4 im Unterteil 3 aufgenommenen Instrumente 5, 6, 7, 8, 9 und 10 werden gleichzeitig sterilisiert, so dass das sterilisierte Notfall-Set für einen Einsatz präpariert ist.The lid 2 and the lower part 3 of the emergency set 1 can be closed via a first snap lock 11 and a second snap lock 12, each of which contains a joint 13. Optionally, the emergency set 1 shown in FIG. 1 can also include a needle holder 14. The insert 4 of the lower part 3 is connected at its corners to recessed grips 15, which facilitates the sterilization of the instruments. To sterilize the instruments, the closed emergency set is inserted into an autoclave and sterilized by inflowing steam at 140 ° C. The instruments 5, 6, 7, 8, 9 and 10 accommodated in the insert 4 in the lower part 3 are sterilized at the same time, so that the sterilized emergency set is prepared for use.
Figur 2 zeigt die Draufsicht auf das Unterteil des Notfall-Sets gemäß Figur 1 mit entnehmbarem Einsatz.FIG. 2 shows the top view of the lower part of the emergency set according to FIG. 1 with a removable insert.
Das Unterteil 3 ist von einem metallischen Ring 16 umschlossen. Der in das Unterteil 3 eingelassene Einsatz 4 weist an seinen Ecken die bereits erwähnten Griffmulden 15 auf. In das Unterteil 3 sind neben der anatomischen Pinzette 6 und dem Skalpellgriff 8 dolchartig ausgebildete Scheren 7 bzw. 10 eingelegt. Die dolchartig ausgebildeten Scheren 7 bzw. 10 weisen jeweils ein gerade verlaufendes erstes Scherenblatt 22 sowie ein parallel zu diesem angeordnetes zweites Scherenblatt 23 auf. An einem der Scherenblätter 22 bzw. 23 der dolchartig ausgebildeten Scheren 7, 10 ist eine Einführretention 20 aufgenommen. Die Einführretention 20, die an der dolchartig ausgebildeten Schere 7 angeordnet ist, bietet eine größere Fläche, verglichen zu der einer Dolchspitze 29 gegenüberliegenden Fläche der Einführretention 20 der dolchartigen Baby-Schere 10.The lower part 3 is enclosed by a metallic ring 16. The insert 4 embedded in the lower part 3 has the grip recesses 15 already mentioned at its corners. In addition to the anatomical tweezers 6 and the scalpel handle 8, dagger-like scissors 7 and 10 are inserted into the lower part 3. The dagger-like scissors 7 and 10 each have a straight first scissor blade 22 and a second scissor blade 23 arranged parallel to it. An insertion retention 20 is received on one of the scissor blades 22 or 23 of the dagger-like scissors 7, 10. The insertion retention 20, which is arranged on the dagger-like scissors 7, offers a larger area compared to the area of the insertion retention 20 of the dagger-like baby scissors 10 opposite a dagger tip 29.
Die dolchartig ausgebildeten Instrumente 7 bzw. 10 unterscheiden sich voneinander lediglich durch ihre Länge. Aufgrund der menschlichen Anatomie wird die erste dolchartig ausgebildete Schere 7 zur Durchführung von Luftröhrenschnitten bei Erwachsenen eingesetzt, während die zweite, dolchartig ausgebildete Schere 10 zur Durchführung eines Luftröhrenschnittes bei Kindern oder Heranwachsenden eingesetzt werden kann. Da bei Kindern bzw. Heranwachsenden der Durchmesser der Trachea geringer ist, liegt die Einführretention 20 auf einem der Scherenblätter 22 bzw. 23 an der zweiten dolchartig ausgebildeten Schere (Baby-Schere) weiter vorne in Richtung auf die Spitze 29 der zweiten dolchartig ausgebildeten Schere 10. Jede der beiden Scheren 7, 10 mit Einführretention 20 umfasst an der Spitze 29 angeschrägte Bereiche 24 bzw. 25, die Schnittflächen 26 aufweisen, zur Durchführung eines medialen Längsschnittes zur Freilegung der Trachea zwischen arcus venosus juguli und vena jugularis exterior. Mit der erfindungsgemäß vorgeschlagenen Ausbildung der ersten dolchartigen Schere 7 bzw. der zweiten dolchartigen Schere 10 kann das Eröffnen der fossa jugularis sowie der Luftröhrenschnitt in der vorderen Wand der Trachea mit einem Instrument erfolgen, wonach unmittelbar die Trachealkanüle 9 in die Vorderwand der Trachea eingesetzt werden kann.The dagger-like instruments 7 and 10 differ from one another only by their length. Due to the human anatomy, the first dagger-like scissors 7 are used to perform tracheal cuts in adults, while the second dagger-like scissors 10 can be used to perform tracheal cuts in children or adolescents. Since the diameter of the trachea is smaller in children and adolescents, the insertion retention 20 lies on one of the scissor blades 22 and 23 on the second dagger-like scissors (baby scissors) further towards the tip 29 of the second dagger-like scissors 10 , Each of the two scissors 7, 10 with insertion retention 20 comprises bevelled areas 24 and 25 at the tip 29, which have cut surfaces 26, for performing a medial longitudinal cut to expose the trachea between the arcus venosus juguli and vena jugularis exterior. With the inventive design of the first dagger-like scissors 7 or the second dagger-like scissors 10, the opening of the fossa jugularis and the tracheal incision in the front wall of the trachea can be performed with an instrument, after which the tracheal cannula 9 can be inserted directly into the front wall of the trachea ,
Im Unterteil 3 des Notfall-Sets 1 kann darüber hinaus ein Nadelhalter 14 vorgesehen sein, dessen beiden Schenkel an einer Gelenkstelle 21 gelenkig miteinander verbunden sind.In the lower part 3 of the emergency kit 1, a needle holder 14 can also be provided, the two legs of which are connected to one another at an articulation point 21.
Figur 3 zeigt eine erste Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere mit Einführretention in Form einer Anschlagfläche.Figure 3 shows a first embodiment of a dagger-like scissors with insertion retention in the form of a stop surface.
Die in Figur 3 dargestellte dolchartige Schere umfasst ein Gelenk 21, an dem ein erstes gerade verlaufendes Scherenblatt 22 und ein zweites, ebenfalls gerade verlaufendes Scherenblatt 23 gelenkig miteinander verbunden sind. Am zweiten Scherenblatt 23 ist in einem Abstand 47 von der Spitze 29 die Einführretention 30 angeordnet. Die Einführretention 30 kann beispielsweise als eine auf das zweite Scherenblatt 23 in einem 90°-Winkel aufgeschweißtes Plättchen mit einer Verrundung 44 sein. In bezug auf die Schneide 46 des zweiten Scherenblattes 23 ist die Einführretention 30 in einer 90°-Lage, angedeutet durch den Pfeil 27, ausgebildet.The dagger-like scissors shown in FIG. 3 comprise a joint 21, on which a first straight scissor blade 22 and a second, also straight scissor blade 23 are connected to one another in an articulated manner. The insertion retention 30 is arranged on the second scissor blade 23 at a distance 47 from the tip 29. The insertion retention 30 can be, for example, as a plate with a rounding 44 welded onto the second scissor blade 23 at a 90 ° angle. With respect to the cutting edge 46 of the second scissor blade 23, the insertion retention 30 is formed in a 90 ° position, indicated by the arrow 27.
Die dolchartig ausgebildete Schere 7 gemäß der Darstellung in Figur 3 befindet sich in einem leicht geöffnetem Zustand, in welchem die einander zuweisenden Schneiden 45 bzw. 46 des ersten bzw. des zweiten Scherenblattes 22, 23 einander gegenüberliegen. Im Bereich der Spitze 29 der dolchartig ausgebildeten Schere 7 befinden sich angeschrägte Kanten 24 bzw. 25, die jeweils mit einer Schnittfläche 26 (Anschlifffläche) versehen sind und ein Eröffnen der Halsoberfläche eines Patienten bzw. eines Schwerverletzten erlauben. Figur 4 zeigt eine zweite Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere mit Einführretention.The dagger-like scissors 7 according to the illustration in FIG. 3 is in a slightly opened state, in which the mutually facing cutting edges 45 and 46 of the first and second scissor blades 22, 23 are opposite one another. In the area of the tip 29 of the dagger-like scissors 7 there are beveled edges 24 and 25, respectively, which are each provided with a cut surface 26 (abutment surface) and allow the neck surface of a patient or a seriously injured person to be opened. Figure 4 shows a second embodiment of a dagger-like scissors with insertion retention.
Bei der in Figur 4 dargestellten Ausführungsvariante einer dolchartig ausgebildeten Schere befinden sich zwischen der Spitze 29 des ersten Scherenblattes 22 sowie des zweiten Scherenblattes 23 Ausnehmungen 33, 34. Die Ausnehmungen 33, 34 befinden sich etwa in der Mitte zwischen der der Spitze 29 zuweisenden Seite der Einführretention 30 und der Spitze 29 der Scherenblätter 22, 23.In the embodiment variant of a dagger-like pair of scissors shown in FIG. 4, there are recesses 33, 34 between the tip 29 of the first scissor blade 22 and the second scissor blade 23. The recesses 33, 34 are located approximately in the middle between the side of the tip 29 and the tip 29 Insertion retention 30 and the tip 29 of the scissor blades 22, 23.
Die Ausnehmungen 33, 34 stellen eine Spreizretention dar, um Knorpel und Knochen zur Seite zu drücken und den Zugang zur Trachea freizulegen.The recesses 33, 34 represent an expansion retention in order to push cartilage and bone aside and to expose the access to the trachea.
Auch die in Figur 4 dargestellte Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere, die im erfindungsgemäß vorgeschlagenen Notfall-Set 1 enthalten ist, umfasst schräg verlaufende Endbereiche 24, 25, an denen jeweils eine Schnittfläche 26 ausgeführt ist.The embodiment variant of a dagger-like pair of scissors shown in FIG. 4, which is included in the emergency set 1 proposed according to the invention, also comprises oblique end regions 24, 25, on each of which a cut surface 26 is implemented.
Figur 5 ist eine weitere Ausführungsvariante einer dolchartig konfigurierten Schere zu entnehmen, deren Scherenblätter mit einem die menschlichen Anatomie berücksichtigenden Krümmungsradius' versehen sind.FIG. 5 shows a further embodiment variant of a pair of scissors configured in the manner of a dagger, the scissor blades of which are provided with a radius of curvature which takes human anatomy into account.
Das erste Scherenblatt 22 sowie das zweite Scherenblatt 23 sind an einem in Figur 5 nicht dargestellten Gelenk miteinander verbunden und als gekrümmte Scherenblätter 28 bzw. 31 ausgebildet. Die gekrümmt ausgebildeten Scherenblätter 28 bzw. 31 weisen an ihren einander zuweisenden Seiten Schneiden 45 bzw. 46 auf. Die Schneiden 45 bzw. 46 der gekrümmten Scherenblätter 28 bzw. 31 verlaufen entsprechend des Krümmungsradius 32 der gekrümmten Scherenblätter 28 bzw. 31.The first scissor blade 22 and the second scissor blade 23 are connected to one another at a joint (not shown in FIG. 5) and are designed as curved scissor blades 28 or 31. The curved scissor blades 28 and 31 have cutting edges 45 and 46 on their mutually facing sides. The cutting edges 45 and 46 of the curved scissor blades 28 and 31 run according to the radius of curvature 32 of the curved scissor blades 28 and 31.
Auf dem ersten gekrümmt ausgebildeten Scherenblatt 28 der dolchartig ausgebildeten Schere 7 bzw. 10 befindet sich in einem Abstand 47 von der Spitze 29 der dolchartigen Schere eine eine Einführungsretention 30 darstellende Platte. Die Platte umfasst eine Rundung 44 und erstreckt sich über die Breite des ersten gekrümmten Scherenblattes 28. Auch die gekrümmt verlaufenden Scherenblätter 28 bzw. 31 der dolchartigen Schere 7 bzw. 10 weisen im Bereich der Spitze 29 des Instrumentes 7 bzw. 10 angeschrägte Flächen 24, 25 auf, an denen jeweils eine Schnittfläche 26 ausgebildet werden kann. Die Schnittflächen 26 an jedem der gekrümmt verlaufenden Scherenblätter 28 bzw. 31 können zur Durchführung eines medialen Längsschnittes zur Freilegung der fossa jugularis eingesetzt werden. Aufgrund des Krümmungsradius' 32 des ersten gekrümmten Scherenblattes 28 sowie des zweiten gekrümmten Scherenblattes 31 ist eine Verletzung der Trachealhinterwand beim Einführen der dolchartigen Schere 7 bzw. 10 durch die eröffnete Vorderwand der Trachea ausgeschlossen. Der Abstand 47 zwischen der der Spitze 29 zuweisenden Seite der Einführretention 30 und der Spitze 29 der dolchartig ausgebildeten Schere 7, 10 bestimmt die Einführtiefe, bis zu welche die Spitze 29 der dolchartigen Schere 7, 10 in die Trachea eingeführt werden kann. Der Abstand 47 ist bei Scheren, die bei der Tracheotomie von erwachsenen Patienten bzw. Schwerverletzten eingesetzt werden, größer bemessen, als der entsprechende Abstand an einer dolchartig ausgebildeten Schere 10, die zur Durchführung eines Luftröhrenschnittes bei Kindern oder Heranwachsenden eingesetzt wird.On the first curved scissors blade 28 of the dagger-like scissors 7 and 10 is a plate 47 representing an insertion retention 30 at a distance 47 from the tip 29 of the dagger-like scissors. The plate comprises a curve 44 and extends over the width of the first curved scissor blade 28. The curved scissor blades 28 and 31 of the dagger-like scissors 7 also extend 10 and 10 have beveled surfaces 24, 25 in the region of the tip 29 of the instrument 7 and 10, on which a cut surface 26 can be formed in each case. The cut surfaces 26 on each of the curved scissor blades 28 and 31 can be used to make a medial longitudinal cut to expose the fossa jugularis. Due to the radius of curvature 32 of the first curved scissor blade 28 and the second curved scissor blade 31, injury to the rear tracheal wall when inserting the dagger-like scissors 7 or 10 through the opened front wall of the trachea is excluded. The distance 47 between the side of the insertion retention 30 facing the tip 29 and the tip 29 of the dagger-like scissors 7, 10 determines the insertion depth up to which the tip 29 of the dagger-like scissors 7, 10 can be inserted into the trachea. The distance 47 is larger in scissors that are used in the tracheotomy of adult patients or seriously injured than the corresponding distance on a dagger-like scissors 10 that is used to perform a tracheal cut in children or adolescents.
Der Darstellung gemäß Figur 6 ist eine Ausführungsvariante der dolchartigen Schere mit gekrümmten Scherenblättern gemäß Figur 5 zu entnehmen, die Ausnehmungen in den Scherenblättern enthält.6 shows an embodiment variant of the dagger-like scissors with curved scissor blades according to FIG. 5, which contains recesses in the scissor blades.
Vergleichbar zur Ausführungsvariante einer dolchartigen Schere 7 gemäß Figur 4, dort mit gerade verlaufenden Scherenblättern 22, 23, befindet sich bei der dolchartigen Schere gemäß der Ausführungsvariante in Figur 6 zwischen der Einführretention 30 und der Spitze 29 Ausnehmungen 33, 34 an der Aussenseite des ersten gekrümmten Scherenblattes 28 sowie an der Aussenseite des zweiten gekrümmt ausgebildeten Scherenblattes 31. Die Ausnehmung 33 am ersten gekrümmt ausgebildeten Scherenblatt 28 liegt etwa mittig zwischen der Spitze 29 und der dieser zuweisenden Seite der Einführungsretention 30. Die Ausnehmung 34 am zweiten gekrümmt ausgebildeten Scherenblatt 31 liegt etwa auf gleicher Höhe wie die Ausnehmung 33 an der Aussenseite des ersten gekrümmt ausgebildeten Scherenblattes 28. Figur 7 zeigt die Spitze einer dolchartigen Schere mit Einschnürung und einer gewinkelt auf einem Scherenblatt ausgebildeten Einführungsretention.Comparable to the embodiment variant of a dagger-like scissors 7 according to FIG. 4, there with straight scissor blades 22, 23, in the dagger-like scissors according to the embodiment variant in FIG. 6 there are recesses 33, 34 on the outside of the first curved one between the insertion retention 30 and the tip 29 Scissor blade 28 and on the outside of the second curved scissor blade 31. The recess 33 on the first curved scissor blade 28 lies approximately midway between the tip 29 and the side of the insertion retention 30 facing it. The recess 34 on the second curved scissor blade 31 lies approximately on same height as the recess 33 on the outside of the first curved scissor blade 28. FIG. 7 shows the tip of a dagger-like scissors with constriction and an insertion retention angled on a scissor blade.
In der Ausführungsform gemäß der schematischen Darstellung in Figur 7 verlaufen das erste Scherenblatt 22 sowie das zweite Scherenblatt 23 entsprechend einer Krümmung, vergleiche Figuren 5 und 6. Am zweiten Scherenblatt 23 ist unterhalb der Spitze der dolchartig ausgebildeten Schere eine seitlich abstehende Einführretention 30 ausgeführt. Diese kann (vergleiche Darstellungen gemäß der Figuren 3, 4, 5 und 6) ebenfalls als ein Plättchen ausgebildet sein, welches in einem Abstand 47, welches die Einführtiefe der dolchartigen Schere 7, 10 bestimmt, von der Spitze 29 entfernt ist.In the embodiment according to the schematic illustration in FIG. 7, the first scissor blade 22 and the second scissor blade 23 have a curvature, compare FIGS. 5 and 6. On the second scissor blade 23, a laterally protruding insertion retention 30 is carried out below the tip of the dagger-like scissors. This can (see illustrations according to FIGS. 3, 4, 5 and 6) also be designed as a small plate which is at a distance 47, which determines the insertion depth of the dagger-like scissors 7, 10, from the tip 29.
Im Bereich der Spitze 29 ist eine Dolchverdickung 35 ausgebildet, die durch einen verjüngten Durchmesserbereich 36 der gekrümmt ausgebildeten Scherenblätter 28 bzw. 31 getrennt ist. Der verjüngte Durchmesserbereich 36 unterhalb der Dolchverdickung 35 gemäß Figur 7 stellt eine Ausführungsvariante einer Spreizretention dar, die in dieser Ausführungsvariante an gekrümmt ausgebildeten Scherenblättern 28 bzw. 31 ausgebildet ist.A dagger thickening 35 is formed in the region of the tip 29, which is separated by a tapered diameter region 36 of the curved scissor blades 28 and 31, respectively. The tapered diameter region 36 below the dagger thickening 35 according to FIG. 7 represents an embodiment variant of an expansion retention, which in this embodiment variant is formed on curved scissor blades 28 or 31.
Figur 8 zeigt eine auf eine dolchartige Schere aufsetzbare passgenaue Trachealkanüle.FIG. 8 shows a precisely fitting tracheostomy tube that can be placed on a dagger-like pair of scissors.
Die in Figur 8 dargestellte Trachealkanüle 37 entspricht im wesentlichen der in Zusammenhang mit der Beschreibung des Notfall-Sets 1 in Figur 1 dargestellten Kanüle 9. An einem der Enden 40, 41 des röhrenförmigen Korpus der Trachealkanüle 37 ist an der Mantelfläche 43 ein Einführstück 38 ausgebildet. Das Einführstück 38 kann plattenförmig ausgebildet sein und mit einer Verrundung 44 versehen werden. Die Verrundung 44 an der Peripherie des Einführstückes 38 gestattet ein leichtes und sicheres Einführen der Trachealkanüle 37 in eine durch die dolchartige Schere 7 bzw. 10 eröffnete Trachea. In vorteilhafter Weise ist der Korpus der Trachealkanüle 37 etwa einen 90°-Bogen beschreibend gekrümmt, was einerseits günstig hinsichtlich der Handhabung der Trachealkanüle 37 ist und andererseits ein optionales einfaches Anschliessen einer externen Atemluftquelle zur Versorgung der Atemluftwege eines Patienten bzw. eines Schwerverletzten gestattet, sollte dies erforderlich sein. Die Endbereich 40 bzw. 41 der Trachealkanüle 37 sind verrundet ebenso wie die Aussenumfangsfläche des Einführstückes 38 um weitergehende Gewebeverletzungen am Patienten bzw. am Schwerverletzten zu vermeiden. Der Krümmungsradius 39 der Trachealkanüle 37 ist mit r bezeichnet.The tracheal cannula 37 shown in FIG. 8 essentially corresponds to the cannula 9 shown in connection with the description of the emergency kit 1 in FIG. 1. An insertion piece 38 is formed on the lateral surface 43 on one of the ends 40, 41 of the tubular body of the tracheal cannula 37 , The insertion piece 38 can be plate-shaped and can be provided with a rounding 44. The rounding 44 on the periphery of the insertion piece 38 allows the tracheal cannula 37 to be inserted easily and securely into a trachea opened by the dagger-like scissors 7 and 10. Advantageously, the body of the tracheal cannula 37 is curved to describe a 90 ° arc, which, on the one hand, is favorable with regard to the handling of the tracheal cannula 37 and, on the other hand, should allow an optional, simple connection of an external breathing air source to supply the respiratory airways of a patient or a seriously injured person this may be necessary. The end region 40 or 41 of the Tracheal cannula 37 are rounded, as is the outer circumferential surface of the insertion piece 38 in order to avoid further tissue injuries on the patient or on the seriously injured. The radius of curvature 39 of the tracheal cannula 37 is denoted by r.
Figur 9 zeigt eine eröffnete fossa jugularis.Figure 9 shows an opened fossa jugularis.
Der Darstellung gemäß Figur 9 sind ein erster Luftröhrenzugang 50 (Querschnitt) zwischen dem cartilago cricoidea 61 und dem cartilago thyroidea 60 zu entnehmen. Der erste Luftröhrenzugang 50 (Querschnitt) ist zweckmäßiger Weise innerhalb des ligamentum cricothyreoideum durchzuführen. Anstelle des als Querschnittes ausgebildeten ersten Luftröhrenzugangs 50 kann auch ein zweiter Luftröhrenzugang 51 (Längsschnitt) eröffnet werden. Dieser wird als Längsschnitt durch den Bogen des Ringknorpels (cartilago cricoidea 61) gelegt (Cricotomie).The illustration according to FIG. 9 shows a first trachea access 50 (cross section) between the cartilago cricoidea 61 and the cartilago thyroidea 60. The first trachea access 50 (cross section) is expediently to be carried out within the ligamentum cricothyreoideum. Instead of the first tracheal access 50 designed as a cross section, a second tracheal access 51 (longitudinal section) can also be opened. This is made as a longitudinal section through the arch of the cricoid cartilage (cartilago cricoidea 61) (cricotomy).
Bei der Durchführung des ersten Luftröhrenzuganges 50 (Querschnitt), man spricht auch von Coniotomie, gelangt man in die Trachea 58 ca. 1 cm unterhalb des Stimmbandes (ligamentum vocalia, conus elasticus).When performing the first access to the trachea 50 (cross-section), also known as a coniotomy, the trachea 58 is reached approx. 1 cm below the vocal cord (ligamentum vocalia, conus elasticus).
Folgt man dem Verlauf der Trachea 58 gemäß Figur 9, d.h. dem Verlauf des menschlichen Halses in Richtung auf den Brustkorb, so kann eine Medianinzision 54 auch unterhalb des cartilago cricoidea 61 durchgeführt werden. Zu diesem Zweck kann mit der erfindungsgemäß ausgebildeten dolchartigen Schere 7 bzw. 10, und den an deren Spitze 29 ausgebildeten Schnittflächen 29 die Medianinzision 54 gesetzt werden. Es erfolgt eine Eröffnung der fossa jugularis und ein Zugang zum spatium suprasternale mit dem arcos venosus jugularis 55 und beiderseits der vena jugularis 56. Die Schnittfläche, in der die Vorderwand der Trachea 58 zu öffnen ist, ist durch Bezugszeichen 54 bezeichnet und wird durch den Verlauf der Blutgefäße 55 und 56 begrenzt. Die Trachea 58 befindet sich im Bereich der fossa jugularis 53 in einer Tiefe von 4 bis 5 cm.If one follows the course of trachea 58 according to FIG. the course of the human neck in the direction of the chest, a median incision 54 can also be made below the cartilago cricoidea 61. For this purpose, the median incision 54 can be made with the dagger-like scissors 7 and 10 designed according to the invention and the cutting surfaces 29 formed at the tip 29 thereof. There is an opening of the jugular fossa and access to the suprasternal space with the arcos venosus jugularis 55 and on both sides of the jugular vein 56. The cut surface in which the front wall of the trachea 58 is to be opened is identified by reference numeral 54 and is indicated by the course the blood vessels 55 and 56 limited. The trachea 58 is located in the fossa jugularis 53 at a depth of 4 to 5 cm.
Nach Durchführung der Medianinzision 54 erfolgt eine Längsinzision der Vorderwand der Trachea 58 durch die Schnittflächen 26 der dolchartigen Schere 7, 10, sei sie mit gerade ausgebildeten Scherenblättern 22, 23 ausgestattet, sei sie mit gekrümmten Scherenblättern 28, 31 (vergleiche Darstellungen gemäß Figuren 5 und 6). Bei der Durchführung des Luftröhrenschnittes mit einer dolchartigen Schere 7, 10 mit gekrümmten Scherenblättern 28, 31 ist eine Verletzung der Trachealhinterwand der Trachea 58 ausgeschlossen. Das Instrument 7, 10 in situ um 90° in seiner durch die Einführretention 20 bzw. 30 begrenzten Lage verdreht, kann der Chirurg bzw. der Notarzt die im erfindungsgemäß vorgeschlagenen Notfall-Set 1 enthaltene Trachealkanüle 9, 37 am Einführstück 38 in die Trachea 58 einführen ohne die erfindungsgemäß ausgebildete Schere 7 bzw. 10 aus der Trachea 58 zu entfernen. After the median incision 54 has been made, a longitudinal incision of the front wall of the trachea 58 is made through the cut surfaces 26 of the dagger-like scissors 7, 10, be it with straight scissor blades 22, 23 or be it with curved scissor blades 28, 31 (compare representations according to FIGS. 5 and 6). When performing the tracheal cut with dagger-like scissors 7, 10 with curved scissor blades 28, 31, injury to the tracheal posterior wall of the trachea 58 is excluded. The instrument 7, 10 rotated 90 ° in situ in its position limited by the insertion retention 20 or 30, the surgeon or the emergency doctor can insert the tracheal cannula 9, 37 contained in the emergency set 1 proposed according to the invention into the trachea 58 on the insertion piece 38 insert without removing the scissors 7 or 10 designed according to the invention from the trachea 58.
BezugszeichenlisteLIST OF REFERENCE NUMBERS
Notfall-SetEmergency Kit
Deckelcover
Unterteillower part
Einsatzcommitment
Spreizschere anatomische PinzetteSpreading scissors anatomical tweezers
Dolchscheredagger scissors
Skalpellgriffscalpel handle
Kanüle mit AnschlagCannula with stop
Baby-Dolchschere erster Verschluss zweiter VerschlussBaby dagger scissors first lock second lock
Gelenkjoint
Nadelhalterneedle holder
Griffmuldegrip
Metallringmetal ring
EinführretentionEinführretention
Scherengelenk erstes Scherenblatt zweites Scherenblatt erstes gewinkeltes Ende zweites gewinkeltes EndeScissor joint first scissor blade second scissor blade first angled end second angled end
Schnittflächesection
90°-Orientierung Retention erstes gekrümmtes Scherenblatt90 ° orientation Retention of the first curved scissor blade
Dolchspitzedagger tip
Einführretention zweites gekrümmtes ScherenblattInsertion retention second curved scissor blade
Krümmungsradius SchneidenCutting radius of curvature
Ausnehmung erstes Scherenblatt (Spreizretention)First scissor blade recess (spread retention)
Ausnehmung zweites Scherenblatt (Spreizretention)Second scissor blade recess (spread retention)
Dolchverdickungdagger thickening
Einschnürung Trachealkanüleconstriction tracheostomy
Einführstückinsertion piece
Krümmungsradius Trachealkanüle erstes Ende zweites EndeRadius of curvature tracheal cannula first end second end
Röhretube
Mantelflächelateral surface
Rundung RetentionRounding retention
Schneide von 22, 31Cut from 22, 31
Schneide von 23, 28Cut from 23, 28
Abstand (Tracheale Einführtiefe)Distance (tracheal insertion depth)
erster Luftröhrenzugang (Querschnitt) zweiter Luftröhrenzugang (Längsschnitt) dritter Luftröhrenzugangfirst trachea access (cross-section) second trachea access (longitudinal section) third trachea access
Fossa jugularisJugular fossa
MedianinzisionMedianinzision
Arcus venosus JuguliArcus venosus Juguli
Vena JugularisJugular vein
Schnittflächesection
Tracheatrachea
Os HyoideumOs hyoid
Cartilago ThyroideaCartilago thyroidea
Cartilago Cricoidea Cartilago cricoidea

Claims

Patentansprüche claims
1. Notfall-Set zur Durchführung von Notoperationen nach Stichinzisionen im Halsbereich von Patienten oder Schwerverletzten, mit einem an einem Unterteil (3) verrastbaren Deckel (2), wobei in einem Einsatz (4) des Unterteiles (3) Instrumente (5, 6, 7, 8, 9, 10) aufgenommen sind, dadurch gekennzeichnet, dass das Notfall-Set (1) mindestens eine dolchartige Schere (7, 10) umfasst, an deren Scherenblättern (22,1. Emergency set for performing emergency operations after stab incisions in the neck area of patients or seriously injured, with a cover (2) which can be locked on a lower part (3), instruments (5, 6, 7, 8, 9, 10), characterized in that the emergency set (1) comprises at least one dagger-like scissors (7, 10), on the scissor blades (22,
31; 28, 31) mindestens eine Einführretention (20, 30) ausgebildet ist.31; 28, 31) at least one insertion retention (20, 30) is formed.
2. Notfall-Set gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass an den Scherenblättern (22, 23; 28, 31) eine Spreizretention bildende Ausnehmungen (33, 34) ausgebildet sind.2. Emergency set according to claim 1, characterized in that on the scissor blades (22, 23; 28, 31) there are recesses (33, 34) forming a spreading retention.
3. Notfall-Set gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass an den Scherenblättern (22, 23; 28, 31) der dolchartigen Schere (7, 10) an der Spitze (29) gewinkelte Abschnitte (24, 25) mit Schnittflächen (26) ausgebildet sind.3. Emergency set according to claim 1, characterized in that on the scissor blades (22, 23; 28, 31) of the dagger-like scissors (7, 10) at the tip (29) angled sections (24, 25) with cut surfaces (26 ) are trained.
4. Notfall-Set gemäß Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Schnittflächen (26) an der Spitze (29) an Schneiden (45, 46) der Scherenblätter (22, 23; 28, 31) abgewandten Seiten liegen.4. Emergency kit according to claim 3, characterized in that the cut surfaces (26) on the tip (29) on the cutting edges (45, 46) of the scissor blades (22, 23; 28, 31) are facing away from the sides.
5. Notfall-Set gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Scherenblätter (28, 31) der dolchartigen Schere (7, 10) in einem Krümmungsradius (32) gekrümmt ausgebildet sind.5. Emergency set according to claim 1, characterized in that the scissor blades (28, 31) of the dagger-like scissors (7, 10) are curved in a radius of curvature (32).
6. Notfall-Set gemäß Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Schnittfläche (26) an den Scherenblättern (22, 23; 28, 31) als Anschliffe ausgebildet sind.6. Emergency set according to claim 3, characterized in that the cut surface (26) on the scissor blades (22, 23; 28, 31) are designed as grindings.
7. Notfall-Set gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Einführretention (20, 30) in einem eine tracheale Einführtiefe entsprechenden Abstand (47) an einem oder beiden der Scherenblätter (22, 23; 28, 31) angeordnet ist.7. Emergency set according to claim 1, characterized in that the insertion retention (20, 30) is arranged at a distance corresponding to a tracheal insertion depth (47) on one or both of the scissor blades (22, 23; 28, 31).
Nofall-Set gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Einführretention (20, 30) mit einer gerundeten Aussenkante (44) versehen ist. Emergency case according to claim 1, characterized in that the insertion retention (20, 30) is provided with a rounded outer edge (44).
9. Notfall-Set gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass in diesem eine Trachealkanüle (37) enthalten ist, welche ein Einführstück (38) aufweist.9. Emergency kit according to claim 1, characterized in that it contains a tracheostomy tube (37) which has an insertion piece (38).
10. Notfall-Set gemäß Anspruch 9, dadurch gekennzeichnet, dass das Einführungsstück (38) an einem der Enden (40, 41) der Trachealkanüle (37) angeordnet ist, deren röhrenförmiger Korpus in einem Krümmungsradius (39) gekrümmt ist.10. Emergency kit according to claim 9, characterized in that the insertion piece (38) is arranged at one of the ends (40, 41) of the tracheal cannula (37), the tubular body of which is curved in a radius of curvature (39).
11. Instrumentarium zur Durchführung einer Coniotomie oder einer Tracheotomie mit einem ersten Scherenblatt (22, 28) und einem zweiten Scherenblatt (23, 31), die einander zuweisende Schneiden (45, 46) aufweisen und die Scherenblätter (22, 23; 28, 31) an einem Gelenk (21) miteinander verbunden sind, dadurch gekennzeichnet, dass das Instrumentarium (7, 10) dolchartig ausgeführt ist und an mindestens einem der Scherenblätter (22, 23; 28, 31) eine Einführretention (20, 30) ausgebildet ist.11. Instrument set for performing a coniotomy or a tracheotomy with a first scissor blade (22, 28) and a second scissor blade (23, 31) which have mutually facing cutting edges (45, 46) and the scissor blades (22, 23; 28, 31 ) are connected to one another at a joint (21), characterized in that the instruments (7, 10) are dagger-like and an insertion retention (20, 30) is formed on at least one of the scissor blades (22, 23; 28, 31).
12. Instrumentarium gemäß Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass die Einführretention (20, 30) in einem die Einführtiefe bestimmenden Abstand (47) an mindestens einem der Scherenblätter (22, 23; 28, 31) angeordnet ist.12. Instrument set according to claim 11, characterized in that the insertion retention (20, 30) is arranged at a distance (47) determining the insertion depth on at least one of the scissor blades (22, 23; 28, 31).
13. Instrumentarium gemäß Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass die Scherenblätter (28, 31) in einem Krümmungsradius (32) gekrümmt ausgebildet sind.13. Instrument according to claim 11, characterized in that the scissor blades (28, 31) are curved in a radius of curvature (32).
14. Instrumentarium gemäß Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass die Scherenblätter (22, 23; 28, 31) Endbereiche (24, 25) aufweisen, an deren Aussenseiten Schnittflächen (26) ausgebildet sind.14. Instrument according to claim 11, characterized in that the scissor blades (22, 23; 28, 31) have end regions (24, 25), on the outside of which cut surfaces (26) are formed.
15. Instrumentarium gemäß Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass die Scherenblätter (22, 23; 28, 31) eine Spreizretention bildende Ausnehmungen (33, 34) aufweisen. 15. Instrument set according to claim 11, characterized in that the scissor blades (22, 23; 28, 31) have recesses (33, 34) forming a spreading retention.
PCT/EP2003/011994 2002-10-29 2003-10-29 Emergency set for emergency care WO2004039267A1 (en)

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DE20216725U DE20216725U1 (en) 2002-10-29 2002-10-29 Emergency kit for surgeon to be used for tracheotomy, assembled of case and all tools required
DE20216725.9 2002-10-29
DE10345941.3 2003-10-02
DE10345941A DE10345941A1 (en) 2002-10-29 2003-10-02 Emergency kit for emergency care

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Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4736738A (en) * 1984-07-09 1988-04-12 Matej Lipovsek Instrument kit and procedure for performing posterior lumbar interbody fusion
US5085663A (en) * 1989-12-27 1992-02-04 Bernard Tarr Surgical knife with angular cut control and method of using the same
US5219354A (en) * 1989-07-13 1993-06-15 Choudhury Vijay K Dissecting-cum haemostapling scissors
US5746748A (en) * 1995-12-27 1998-05-05 Frederic Steinberg Circumcision instrument
US6354038B1 (en) * 2000-06-22 2002-03-12 Bert W. Morris Gardening barrier

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4736738A (en) * 1984-07-09 1988-04-12 Matej Lipovsek Instrument kit and procedure for performing posterior lumbar interbody fusion
US5219354A (en) * 1989-07-13 1993-06-15 Choudhury Vijay K Dissecting-cum haemostapling scissors
US5085663A (en) * 1989-12-27 1992-02-04 Bernard Tarr Surgical knife with angular cut control and method of using the same
US5746748A (en) * 1995-12-27 1998-05-05 Frederic Steinberg Circumcision instrument
US6354038B1 (en) * 2000-06-22 2002-03-12 Bert W. Morris Gardening barrier

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